Backen "slår ur" på M800 Sno Pro -12

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Är det någon som upplevt att, tjaaa, backen slår ur eller vad man ska säga. Det smäller till i variatorerna och därefter är det noll back som gäller.
Detta har skett ett antal gånger på svågerns maskin(jag kör Poo så jag slipper problem! ;)) och man vet aldrig när heller, ibland funkar det ok och ibland slår den ut efter en meter...
Åf i har såklart aldrig hört talas om något sådant förr och menar att det inte är något som är fel på variatorerna, därför dryftar jag frågan här istället.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Ni kan ju kolla lite själv när det händer. Öppna kåpa å kolla hur det ser ut vid variatorerna?
Ser det normalt ut å sekundären snurrar så är det antagligen inget fel där.
Då blir det att kolla kedjehuset om det är där felet uppstår. (rappar över på kedjan)
Eller är det drivhjulen som kuggar över om boggien är komprimerad i bakänden vid tex. en fastkörning
Eller ta in den till Åf å kolla den grundligt.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Har du gjort uppdateringarna som ska göras?

Problemet med att backen inte går i lägge eller hoppar ur läge beror på att rullarna i sekundären inte ligger/far in/hålls kvar (eller hur man nu ska förklara det) i spåret/hålet i helixen.. dom hamnar ibland lite på kanten och hoppar ibland fel..
Sekundäruppdateringen gör att man får rätt remspänning vid full gas, men har även för mig, är inte i närheten av säker, att uppdateringen även skulle motverka detta fel..
Kontakta andra åf och hör om dom vet mer ang detta, själv vet jag andra som klagat på just detta!

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
AlexA:

Det är så sant så sekundären som smäller ur. Då är det bara se till att ÅF ordnar detta då, visste inte om att det ska finnas en uppdatering till den.
Tackar!

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Boka då tid för en uppdatering, är ju även en hel del annat som skall göras..
Är som sagt inte säker på att ditt problem försvinner men det lär ju inte bli sämre:)

Finns en tråd där det står vad som ska göras på uppdateringen, sök lite så hittar du den..