IQ Shift 08 trög primärvariator

Andreasf

Aktiv medlem
5 dec 2007
86
0
6
Ska iväg och köra lite skoters i morgon (Åkersjön) och skulle dra på brors skoter på släpet.
Har stått sen förra nyårsveckan i princip.

När jag började köra så fastnade primären vid tillslag. Och vägrade släppa, efter lite våld släppte den och nu har jag försökt smörja upp den.
Funkar ganska bra förutom att variatorn "gnisslar" vid tomgång/nästan tomgång.

Såg att det är lite svarta märken efter remmen på primärskivan efter den hade låst sig.

Är detta någon att oroa sig över eller kan vi köra på som vanligt i morgon?

oliver93

Aktiv medlem
27 nov 2008
70
0
6
Järvsö
Du ska inte smörja variatorn, då sväller teflonet. Ta lös den och gör ren den med bromsrengöring och kolla så allt ser schysst ut =)
Mvh oliver

Andreasf

Aktiv medlem
5 dec 2007
86
0
6
Just nu finns ingen tid att plocka ner variatorn. Får bli efter en tur i morgon.

Vad kan vara felet?
Fick för mig att variatorn har kärvat ihop av att inte bli kört på så pass länge med damm, pollen och kyla.

Andreasf

Aktiv medlem
5 dec 2007
86
0
6
Har okulärt inspekterat primären idag efter turen på fjället. Och jag kan inte se några som helst problem utifrån. Är fortfarande svår när den stått kall, efter en mil eller så så var det inga problem nästan.

Kände lite på rullarna som vikterna rullar på, två rullade lätt och den tredje var fastspänd. Är detta normalt?

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Jag hade inte kört fler turer med den variatorn monterad, trist att haverera mitt i ödemarken.

Anledningen till att den fastnar är garanterat att bussningen till yttre skivan är dålig och därmed fastnar.
Har själv råkat ut för samma sak, fick då en ny variator på garanti.

Först fastnade den och lyckades då gasa lös den. Sen funkade det bra i yttligare ett par mil för att sedan fastna igen och då kunde den bara växla upp men inte ner, tillslut stod man där i skogen.

Andreasf

Aktiv medlem
5 dec 2007
86
0
6
Har ni något artikelnummer eller en sprängskiss på vilken komponent som skall bytas?

Variatorn har fastnat någon gång när den är kall, men då har det funkat att dra några kraftiga ryck i remmen så släpper den ganska direkt.

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
På min -09 fastnade variatorn inne när jag körde,var inte så roligt direkt.

Bussning byttes på garantin och sen gick den som aldrig förr.