Sxr 600 trippel behöver hjälp?

Veronica008

Aktiv medlem
9 dec 2012
62
0
6
Hej nu har jag bytt skoter till en Sxr 600 -00
Är de en bra maskin?

Huvudfrågan är: den går fint på tomgången men när man ska köra så händer de inte så mycket, den går framåt men de är som att den blir strypt på gaspådrag. Kan baktända ibland när den är igång samt baktända när man ska rycka igång den?
Alltså den går inte som den ska, verkar nästan som att den inte får tillräckligt med bränsle?

Mycket tacksam för hjälp!

Mvh Veronica

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Hej. Ja det är en bra skoter med tanke på årgång. Du har antingen igensatta lågfartsmunstucken eller t.o.r.s som bryter tändningen. Är det det senare så blinkar det en lampa i mätarhuset samtidigt som problemet uppstår. Då ska gasvajern ses över, smörjas, slackas eller ev bytas. Om det inte är det så måste du plocka bort förgasarna och göra rent munstyckena. Lycka till

Veronica008

Aktiv medlem
9 dec 2012
62
0
6
Tack så mycket för ditt intresse.
Men jag förstår inte de där med vajern?

Skotern startat lätt när den är varm, och lätt när den är kall relativt.
Den går bra på tomgång men när man ska köra så går den bara orent och orkar typ inget.
Sen baktänder den ibland?

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Det är ett säkerhets system som gör att tändningen bryter om du skulle få gashäng. Så om din gasvajer kärvar eller är för spänd så kan detta gå in och bryta. Men troligen är ditt problem igensatta lågfartsmunstycken. Ta isär och kolla. Symptomen du beskriver hade en polare på en viper förra helgen, det var igensatta munstycken. Den vill kvammna/dö när du ska gasa iväg från stillastående. Prova att choka när du gasar så kommer den garanterat gå bättre.

Veronica008

Aktiv medlem
9 dec 2012
62
0
6
Super tack för din hjälp verkligen.

Men min vill som inte dö av, utan den går orent och orkar inte varva ur eller hur jag ska
Säga. Med choke så blir de ingen skillnad
För vi prövade de idag.

Hur kan man kolla de där med gasvajern för att utesluta de?

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Prova då att koppla ur t.o.r.s. finns två kablar från förgasarbryggan som går in i elhärvan. Dessa är delbara (kabelkontakter) vid härvan. Dra isär där och koppla ihop de två kablarna som kommer från elhärvan. Kablarna som går ut till bryggan kan du låta hänga bara. Om det nu detta är problemet så hitta felet varför den bryter och fixa, det är ett säkerhetssystem som ska sitta där för att förhindra gashäng. Kan vara så enkelt som för spänd vajer.

Veronica008

Aktiv medlem
9 dec 2012
62
0
6
Okej. Förstår inte mej på el alls, men jag ska göra ett försök.

Men om de är smuts i munstyckena ska den gå dåligt då och ge avgasknallar
Men gå bra på tomgång?

Mvh Veronica

Veronica008

Aktiv medlem
9 dec 2012
62
0
6
Vad är de mest rimmliga?

Skoter. Går bra på tomgång, och de går köra på låga varv
Men när man ska gasa så går den orent och de låter som den blir strypt
Och baktänder ibland.
Vilket håll lutar de åt, stator eller smutsiga förgasare?

Mvh Veronica

Fixxer

Välkänd medlem
16 dec 2012
113
0
6
Flarken
Tycker att det låter som om att du har samma fel som jag hade. Min varvade bara upp till ca 5000 sen baktände den och levde allmänt fan!

Jag bultade dit en ny stator och då gick den igen. Men mäta upp stator innan du beställer en. Den kostar ju trots allt ca 2000kr

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Svärsonens gick dåligt vid gaspådrag och efter koll av stiften var det ett som var väldigt torrt så den gick bara på två cylindrar vid gaspådrag. Han plockade isär förgasarna och gjorde rent överallt. Efter det gick den bättre än någonsin

Veronica008

Aktiv medlem
9 dec 2012
62
0
6
Tusen tack alla snälla som har kommit med goda råd, oerhört tacksam:)

Yamaha666: gick den bra på tomgången då?

T.o.r.s kan jag koppla ur de och köra utan de?

Mvh Veronica

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
du kan köra utan t.o.r.s. ja dock har du ingen säkerhet mot gashäng då , fast hur ofta händer det? :)

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Som jag skrev tidigare. Koppla bara ur t.o.r.s i felsökningssyfte. Den sitter där av en anledning. Nu har du fått massor med tips att börja med. Att kolla upp allt det här är gratis. Du måste dock ha/låna en multimeter för att mäta upp statorn.