Javisst, att dom installerat dom där helv.. staplarna som guppar upp och ner gör en ju inte mindre nojjig... under pudervädret så hade jag tre/fyra pinnsteg. Men då det blev pluss så fick jag på en gång alla utom den smala i toppen, den och varningslampan tändes dock så fort jag lugnade mig eller efter jag startat efter att ståt still en stund. Känns inget vidare då det är under inkörning också..
skickat via tapatalk från S3an
Inget att vara nervös över!
Termostaten öppnar fullt runt 56 grader Celsius dvs mellan 4 och 5 staplar, där ligger oftast normal arbetstemp när det snurrar på över 5000 rpm.
Varningslampan tänds vid 85 grader Celsius dvs vid 8 staplar eller strax innan den nionde syns
Så , när allt blinkar och staplarna är fulla så är det ännu en bit kvar dvs läge att söka lite lössnö och dra på en stund.
Visst, man skulle önska ett högre flöde i kylsystemet och/eller att termostaten öppnar tidigare så det hinner börja kyla från hela systemet innan staplarna fylls men finessen med SDI/Etec osv bygger bl a på bästa förbränning vid optimal temp och då får man ta det onda med det goda och vara beredd på lite värmestegring vid fåtal tillfällen.
Att få mer luftflöde i motorutrymmet hjälper marginellt för själva motortempen, däremot har det betydelse för remmens överlevnad, dessutom så måste ett högt luftflöde in mötas med ett högt luftflöde ut ur motorutrymmet.
Finns bl a små fläktar för motorrumsventilation på båtar med bra effekt, 2-3 000 l/minut