ultimata settupen rev 500ss

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
tja, nu är det så att jag har beslutat att det är dags för uppdateringar till min kärlek lagom till nästa löning men jag har lite svårt att bestämma mig så jag söker lite erfarenheter och tipps
Slp pp är beställda
powermad handkåpor beställda

krängningshämmarna, ska de få sitta kvar?

Alt. 1
kamhöjd 38 mm, blir ett överkomligt pris men inte särskilt stor skilldnad mot originalmattan?

alt. 2
44 mm kamhöjd, då tillkommer nosliphjul nerdrevning och ny kedja.
jag funderar på att dreva ner 2 kugg, men jag har haft lite kontakt med oktan ab från östersund och han tyckte jag skulle dreva ner så mycket som 4 kugg, och då undrar jag, hur mycket toppfarten kommer att sjunka och om jag kommer behöva vikta på variatorn, det är jag mindre sugen på.
föresten, orkar skotern 44a mattan utan nerdrevning.
ungefär 3000 kr dyrare än bara 38 matta.
värt pengarna?


åker ungefär 50/50 led/lössnö älskar dock att göra långkörningar men gör det inte så ofta.
väldigt roligt att åka på rulle å men jag saknar greppet för att göra det med originalmattan och fjädrings inställningar som funkar bra efter leden.

seså kom med lite tips nu:eyebrows:
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Alternativ 2 helt klart om du känner att du har råd! ;)

Med 44mm mattan går han skönt på rullen och med nerdrevning, nonslip osv gör ju inte saken sämre.
Men ett variatorkitt kanske också kan ligga i tankarna, lär ju fungera utan också men med rätt kitt kan man ju få skotern väldigt personlig och anpassad efter just din körstil. :)

När det gäller drevningen så tror jag inte att du kommer tappa så mycket toppfart även med 4 kugg, men jag har aldrig drevat ner så mycket själv så jag vet inte. :)

Andra får gäna fylla i mer! Var bara mina åsikter/råd! :D
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
tack, jo de lutar åt alternativ 2 men ja tror bara jag drevar ner 2 kugg, variatorkitt har jag inte råd med i sånna fall.
alt.3 38 matta och variatorkitt? kan det vara nått
 

MAXIT

Välkänd medlem
20 jan 2012
231
0
16
Övik
Krängningshämmarna tycker tycker jag att du ska ta lös, skaffa snabbfästen. Beror dock på om du bara ska pumpa led eller leka av dig i snön, men skotern blir som en helt annan om du tar bort dom.

Jag röstar för alt 3, om du nu inte har råd med en 44a + vkit.
 

SkidooMatte

Välkänd medlem
2 nov 2011
320
0
16
Piteå
www.youtube.com
jag har en 500ss dock med xp chassiet. den är nerdrevad 4kugg, 44as matta, nonslip osv. den gör utan problem 130 km/h. Inga problem alls att åka på Rullen.
Tycker den faktiskt är otroligt behaglig efter leden trotts den är så rapp.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Har också en 500SS med xp-chassiet. Nerdrevad 4kugg (21/45), 44as matta och Spi-singelpipa. Gör typ 110km/h i lössnö men det räcker för mig, riktigt rapp annars och tappar aldrig varv när de börjar bli riktigt brant och mycke snö :)
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
jag har en 500ss dock med xp chassiet. den är nerdrevad 4kugg, 44as matta, nonslip osv. den gör utan problem 130 km/h. Inga problem alls att åka på Rullen.
Tycker den faktiskt är otroligt behaglig efter leden trotts den är så rapp.
najsnajs, men du behövde inte något v-kitt?

funderar även på att göra sekundären flytande, nån som har koll på nån som gör sånna kitt?
 

aka__

Medlem
17 jan 2007
40
0
1
Haparanda
Allt är bättre än 32mm ripsaw kan jag lova!

Om jag hade att välja mellan en 44mm matta eller 38mm så hade jag valt 38mm (då ska den ha backcountry mönster)
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
jo nu lutar det lite åt 38mm och v-kitt, hade kontakt med diablo racing förra året och det lät som han hade ett grymt kitt.
vart hittar jag mattan med backcountry mönstret, jag hittar bara crossover eller "intense"
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
någon som har tips om ett alternativt kitt till diablo racings? läste lite att dynamo joe inte gjorde kitt till den här skotern tillexempel
 

aka__

Medlem
17 jan 2007
40
0
1
Haparanda
Jag har använt team sekundär variator, 440 revs variator setup, men inget slog variator kittet jag hämtade från en BRP verkstad (även återförsäljare för delar).

Hade en 600 SDI -06, tog den vita fjädern, ramp sats och vikt sats (är osäker på vilka vikter/ramper min mekaniker satte in, men skotern reste som fan efteråt). Satte efter det en 44mm matta och drevade ner den 2 kuggar (hade även non-slip drivhjul). Märkte däremot att 38mm backcountry var mycket mycket bättre! (vissa tror jag kallar den för crosscountry)
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
Jag har använt team sekundär variator, 440 revs variator setup, men inget slog variator kittet jag hämtade från en BRP verkstad (även återförsäljare för delar).

Hade en 600 SDI -06, tog den vita fjädern, ramp sats och vikt sats (är osäker på vilka vikter/ramper min mekaniker satte in, men skotern reste som fan efteråt). Satte efter det en 44mm matta och drevade ner den 2 kuggar (hade även non-slip drivhjul). Märkte däremot att 38mm backcountry var mycket mycket bättre! (vissa tror jag kallar den för crosscountry)
det är precis den jag har tittat på, hur vart det mycket bättre än 44 mattan, rullade den lättare?
krävs det nonslip för den å?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Satte efter det en 44mm matta och drevade ner den 2 kuggar (hade även non-slip drivhjul). Märkte däremot att 38mm backcountry var mycket mycket bättre!
Hade du en 38:a och bytte till en 44:a. Drevade du ner samtidigt?

Kan ju vara nerdrevningen som du upplevde sämre. Det finns en sinnessjuk övertro till nerdrevning.

Hög fart på mattan är ju ganska jäkla viktigt på korta samt halvlånga maskiner.
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
jaha, då har man lyckats spränga ett duktigt hål i grenröret, är det nån ide att laga det eller skaffa nytt original? eller ska man köra trim på en gång?
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
Svetsa det om de går, helst med gassvets, men funkar med Mag också men om du har otur spricker det runt svetsen :/
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
Svetsa det om de går, helst med gassvets, men funkar med Mag också men om du har otur spricker det runt svetsen :/
skickar det med en kompis som är svetsare i morn, såg att den lokala skroten har ett begagnat för en lunch peng, får väll köpa det ifall inte svetsen blir bra eller om han inte kan laga det
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
hejhej, nu är 38 mattan Powderpro och handtagsskydd på plats, såg även att det satt 22t drev i den ska väl vara 26t original sa Oktan Ab!?
hursom helst, jävlar vad den sticker och reser hejdlöst, sjukt kul!!
kan slänga upp en rulle nästa gång jag är ledig om det finns intresse