Pålitlig maskin i lössnö, på led & med/utan passagerare och med lätt kälke?

Nissberg

Medlem
7 jan 2013
12
0
1
Jag ska köpa skoter men är förhållandevis okunnig och iaf. tidigare ointresserad. Behöver därför hjälp av er mera insatta skotermänniskor för att inte göra bort mig helt.

- jag kommer i huvudsak att köra utan passagerare och det kommer att bli ganska mycket ospårat i djup lössnö.
- ibland kommer jag dock att skjutsa frun och då kommer det att bli ganska långa turer men i huvudsak efter led
- jag kommer även att dra pulka/kälke någon gång ibland men endast utefter led och inga jättelaster
- primära syftet är inte lek men än har jag inte blivit gubbe så lite småbus vill jag ändå kunna ägna mig åt.
- pålitlighet väreras mycket högt.
- budgeten är MAX 60 000 kr.

Tacksam för alla tips om modeller, varningar, att tänka på, akta sig för och leta efter osv. gärna med motiveringar

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Två förslag:

Yamaha Venture MultiPurpose
-Hög genomgående kvalité
-Driftsäker
-Låg förbrukning, inget slask med 2takts olja
-Bättre bärighet med den bredare mattan
-Med den stora rutan åker man bekvämt utan att blåsa bort
-Riktig dyna med plats för passagerare

Yamaha RS Venture
Spec som ovan men:
-En extra cylinder och 40hästkrafter till
-Smalare matta, körning mer anpassad för högre farter och led

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Lynx X-Trim 600 SDI

• Billig i soppa pga insprutningen
• Mycket bekväm körställning
• Bra skoter både på led & i lössnö
• Går bra att åka två (finns klick-on dyna)
• Relativt driftsäker

Ski-Doo Renegade 600SDI kan rekommenderas också. Skillnaden är väl lite annan körställning, boggie osv..

Om pålitligheten absolut är högsta prioritet så köp annars en Yamaha.

Nissberg

Medlem
7 jan 2013
12
0
1
Yamaha 4-taktarna verkar fina och rejäla men är de inte lite väl tunga och klumpiga i djup lössnö?

Om vi går över till x-trim så känns inte steget så långt till Adventure. Om man tar en Adventure 600, som man verkar kunna få för rimlig peng och inte så många 100-mil, och lägger mellanskillnaden på en högkamsmatta kan man då inte få en rent skaplig lössnömaskin som ändå samtidigt är fina att skjutsa på och dra med utefter lederna?

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Ett annant alternativ är ju polaris iq 600 (inte iqr/rr) eller rmk.
Rmk finns i 155tum och även i 144tum och dynan räcker absolut till för att frugan ska rymmas och annars så finns det dubbeldynor att köpa :)
Dragkrok finns att köpa till om du inte hittar en där det är monterat.

600an är sjukt driftsäker, så någon skruvning behöver du nog inte oroa dig för :)

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Jag har då inte hört någon som har klagat på polaris 600a och det är absolut inte ovanligt med dom som har gått över 1000mil utan kolvbyte, dock är det ju alltid ett lotteri.
Men om jag skulle köpa en 600 så skulle jag välja Polaris och nej jag är inte polaris frälst :)
Men driftsäkerheten går ju dock inte att jämföra med yamahas fyrtaktare men isåfall blir det nog inte lika roligt att köra lössnö :)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Crossfire skulle jag nog sagt, då den är en blandning av bästa djupsnö och bästa ledskoter för sin tid.

Drar pulka utan problem och på dynan åker man lätt två.

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Yamaha Multi Purpose: Har ägt en och måste säga att det tar sig fram väldigt bra, 4-takt 80hk. Visst den väger mer men den bara går och går. Bra körställning, man sitter inte som en säck potatis. (Går inte att jämföra framkomligheten med Venture Lite som har den smala mattan.)

Lynx adventure 550: Har inte haft men hört mkt mkt bra om denna skoter, oxå ett vinnande koncept. 57 hk fläktkyld men jobbar på bra.

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
Yamaha Multi Purpose det tar sig fram väldigt bra
Jag kan inte riktigt hålla med dig där.

har provkört en sådan i lite djupare snö och den plogade bara på rakt fram, ingen reaktion alls när man vred på styret när man satt ner utan man var tvungen att ställa sig med båda fötterna på ena fotsteget och stort sett hänga i styret för att den skulle svänga.

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Äger en crossfire 1000 -07, tycker den är bra efter led och i djupsnö. Har dock aldrig dragit pulka med den, finns plats för 2 personer på dynan. Drar inte så mycket bränsle(körde inte över 6000-7000 varv då jag skulle köra in kolvarna) Väldigt lätt att styra och lätt att vrida i djupsnö.

Köper du en yamaha så blir det inte långa stunder du vrider i pudret, visst den drar ju mindre soppa än 2-takt. Skulle säkert funka bra att köra pulka på långa sträckor efter leden. Kan bara jämnföra med en Yamaha Venture -12 och Yamaha Nytro 162'' -13 och då tyckte jag de var klumpiga jämnför med min skoter. Är ingen tungviktare kanske därför den kändes så tung.

Qyz

Aktiv medlem
11 apr 2012
54
0
1
Att Yamaha har tunga skotrar är sant. Dock så är dom istället driftsäkra (och iallafall nytron och apexen) har mycket motor. Jag brukar se på alla märken att dom har varsin brist. Yamaha (som tidigare nämt) är tung men håller, Ski-doo och lynx har inte nån jättebrist, men är inte bäst på nånting. Polaris Drar soppa, men verkar vara lätt och rolig att köra. Arcti cat känns tveksam i alla hörn och kanter. Det är min defenition på märkerna. men det jag har förstått är att du ska ha en skoter som kan ta sig fram hyvssat. Pulkan och frun tar nog som flesta skotrarna (utgår från att det inte blir så jätte mycket sån körning). Så för mig låter de som att du kanske ska ha en renegade ev summit 600sdi, xtrim600sdi, Yamaha MP, själv har jag kikat lite på Arcti cat M5

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Att Arctic Cat är tveksam på alla håll och kanter? Skitsnack, har kört en arctic cat skoter i 3 säsonger, inte ett enda fel med den. Kollade på alla märken och modeller som var i min prisklass och kom fram till att Arctic Cat var den bästa. Kan även rekommendera en Arctic Cat T660 Turbo till dig, mycket vänlig som ledskoter, drar VÄLDIGT lite bensin, kommer fram i snö(har kört AC 660 touring och är inte så stor skillnad från turbon förutom effekten) om man vet hur man ska köra. Tog mig fram med den men var inte så jätte rolig att köra i djupsnö. Om jag var du skulle jag välja mellan en Crossfire/T660 Turbo/Yamaha MP.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Har själv funderat på en artic cat 660T. Dubbeldyna och ett jättebra system för att åka två/själv. Dra pulka är inga problem. Känner en som har en sån med lappskidor och han har inga problem med lössnö. Eller att den inte skulle räcka att leka med. Men så är han grym på att köra också (hänger på mycket värre maskiner efter led). Styret sitter lite väl lågt för att leka ordentligt i lössnön men den är en kompromiss jag var beredd att ta.

Efter att sambon klargjorde att jag fick lägga pengar i skoterintresset och att hon inte var så sugen på att vara med jämt så köpte jag en bcx 800 -13 istället med dubbeldyna som klick-on dom gånger vi åker ut och grillar tillsammans. Blir troligen en bcx 600 eller en 550f av nån modell åt henne nästa år då hon kursar för kort nu och verkar gilla åka. Vill ha en lätt pryl som tar sig fram i lössnö och är vansinnigt lättkörd/ lätt men som även inger trygghet efter leden. Höga hybridkrav :-D Får se vad man hittar på.

skickat via tapatalk från S3an

Qyz

Aktiv medlem
11 apr 2012
54
0
1
Att Arctic Cat är tveksam på alla håll och kanter? Skitsnack, har kört en arctic cat skoter i 3 säsonger, inte ett enda fel med den. Kollade på alla märken och modeller som var i min prisklass och kom fram till att Arctic Cat var den bästa. Kan även rekommendera en Arctic Cat T660 Turbo till dig, mycket vänlig som ledskoter, drar VÄLDIGT lite bensin, kommer fram i snö(har kört AC 660 touring och är inte så stor skillnad från turbon förutom effekten) om man vet hur man ska köra. Tog mig fram med den men var inte så jätte rolig att köra i djupsnö. Om jag var du skulle jag välja mellan en Crossfire/T660 Turbo/Yamaha MP.
oj då... Jag kan ske lät lite väl drastisk, men i grund och botten är det inget större fel i den JAG känner bara lite tveksamheter för märket. men doch så har fundringarna som tidigare nämnt gått mot en m5 :)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
OT: Tycker någon ska starta en märkestjaffs tråd så håller vi oss i den när det blir såhär, tror det kan vara sjukt rolig läsning:)

Topic: Vill du vara utanför leden skulle jag aldrig valt en t660, inte heller en 4t yamaha av touring modell.