lynx rs 600 -09

rotax powwer

Medlem
4 dec 2012
14
0
1
tjenare. :ciao:
undrar om det finns nån som kan informera mig lite om lynx rs 600 -09?
är det mycke skruva i den? hur går den i puder? prisvärd o.s.v
 

TWallin

Aktiv medlem
17 mar 2008
88
0
6
hemma
mina negativa sidor ang. lynx rs600 som jag hade var just bestyckningen för fjällresor och kunde inte åka puder utan att tänka efter (305 matta). sedan ska man ha klart för sig att det är en crossmaskin man köper också!

som helhet tycker jag att rs:en är en ruggigt bra skoter, boggien är gudomlig..
 

j00k3

Medlem
15 dec 2012
34
0
1
tjenare. :ciao:
undrar om det finns nån som kan informera mig lite om lynx rs 600 -09?
är det mycke skruva i den? hur går den i puder? prisvärd o.s.v
Mycket rolig skoter! Har åkt endel puder med min och är ändå rätt så nöjd. Ingen lössnömaskin egentligen men det funkar skappligt. Man får som tidigare nämnt tänka sig lite för.

Take care
jocke
 

llleslll

Medlem
8 jan 2013
34
0
1
dalarna
Har nyss köpt den, så första turen drog den väldigt mycket tyckte jag. Då kom jag 5 mil på 38liter,blandad körning. Körde även lite i helgen , då kom jag 1mil på 5liter, lugnkörning ledkörning.
Har du några tips vad man ska kolla över?
 

j00k3

Medlem
15 dec 2012
34
0
1
Hör med ÅF. "Har hört sägas" att TPSen (throttle positioning sensor), kan behövas nollställas. Det ska tydligen göra att den drar mindre. Bara hörsägen men tala med ÅF om det kan stämma eller om dom har nå andra idéer.

Take care
Jocke
 

llleslll

Medlem
8 jan 2013
34
0
1
dalarna
Lämnade in den hos mpreformence , den drar mindre bensin och gick bra i början , men nu så går den på bara 1 cylinder, kör ungefär 3% olja lite mer, vad tror ni är felet?
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Antar att du börjat med att kollat stiften, kör du med för mycket olja kan du
dränka den.
Annars kan det vara bestyckningen.

ang. förbrukningen, av god erfarenhet från rs så får du räkna med 5L /milen minst, om du inte kör på halvgas efter sjö elr liknande.

Roliga skotrar i övrigt! :)
 

llleslll

Medlem
8 jan 2013
34
0
1
dalarna
Har bytt stift, den är nyligen bänkad på m-preformence i mora, går bra en stund med nya stift , efter ett tag så går den bara på 1 cylinder. 6.5 dl olja på 20liter bensin.
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Då är det högst troligt en bestyckningsfråga,

På vilka varv går den dåligt? när den börjat bli varm?
I så fall kan det vara MJ som du bör gå ner på. Annars kan du kolla vilka lågfartsmunstycken
som sitter på.
 

llleslll

Medlem
8 jan 2013
34
0
1
dalarna
Var ute nu på kvällen och körde, gick kanon fint i början, sedan efter 1mil ungefär börjar den gå på 1 cylinder.
Och stiften är svarta/blöta.
 

llleslll

Medlem
8 jan 2013
34
0
1
dalarna
Kör ungefär 3%oljeblandning, dom bytte fjäder i variatorn till original fjädern, så ska man testa pumpa ur all bensin , och köra på 2,5% oljeblandning? Satte i ett par gamla stift som jag hade, gick på båda cylindrarna i början och sedan gick den bara på 1. Tog ur stiftarna och det ena såg bättre ut än de andra. Kan det vara så att det är för fet blandning?
 
Last edited:

llleslll

Medlem
8 jan 2013
34
0
1
dalarna
Lämnade in skotern på en firma. Dom gjorde ren förgasarna och sedan gick den som den skulle, var troligen nå skit som hade täppt igen nålen i förgasaren. Tror att problemet är löst nu.