utökad B-behörighet - hur mycket får man dra.

larso

Aktiv medlem
14 aug 2012
88
0
6
"Max släpvagnsvikt, kg: 1500" är det bruttovikt på släpet eller totalvikt?
Bruttovikt, om du har behörighet för att framföra ett släp med totalvikt 1500 kg + bilens totalvikt på 2200 kg = 3700 kg. Det kräver alltså utökad behörighet (villkorskod 96 på baksidan) eller BE. Utan den extra behörigheten så räknas alltid släpets totalvikt, även om du inte har någon last på släpet.

Annars gäller totalvikten på släpet. Om du inte har annan behörighet än just B så gäller den lägre siffran, alltså "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1300" Släpets totalvikt 1300 kg + bilens totalvikt 2200 kg = 3500 kg.

Edit: Om det gäller för uppkörning så är det totalvikten som räknas, du behöver att släp vars totalvikt är 1301 kg eller mer, ska vara av lådkonstruktion (en kåpa alltså) och ska vara lastat till minst hälften av maximilasten.

Läs mer här; http://www.korkortsportalen.se/Nya-korkortsregler-i-januari-2013/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/Krav-pa-fordon-som-far-anvandas-vid-korprov-for-utokad-B-behorighet/

Last edited:

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
En liten notis !
Lite lustigt att man skall stå för eget ekipage med totalvikt över 3500, då måste man ju köra olagligt till uppkörningen :) Inte för att jag bryr mig men det är ändå lite konstigt tänkt !

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
En liten notis !
Lite lustigt att man skall stå för eget ekipage med totalvikt över 3500, då måste man ju köra olagligt till uppkörningen :) Inte för att jag bryr mig men det är ändå lite konstigt tänkt !
Precis vad jag tänkte på idag, och om man kuggar så kan man tydligen inte ens framföra det.
Och då ska man dra hem det igen :)

larso

Aktiv medlem
14 aug 2012
88
0
6
En liten notis !
Se till att vara där innan uppkörningsman bara..

Eller ha två bilar, dra dit det med en bil där du får dra släpet på B-kort och sen använda den andra bilen under uppkörningen, omständigt? Ja lite :)

E

ejwbegysv

Bruttovikt, om du har behörighet för att framföra ett släp med totalvikt 1500 kg + bilens totalvikt på 2200 kg = 3700 kg. Det kräver alltså utökad behörighet (villkorskod 96 på baksidan) eller BE. Utan den extra behörigheten så räknas alltid släpets totalvikt, även om du inte har någon last på släpet.

Annars gäller totalvikten på släpet. Om du inte har annan behörighet än just B så gäller den lägre siffran, alltså "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1300" Släpets totalvikt 1300 kg + bilens totalvikt 2200 kg = 3500 kg.

Edit: Om det gäller för uppkörning så är det totalvikten som räknas, du behöver att släp vars totalvikt är 1501 kg eller mer, ska vara av lådkonstruktion (en kåpa alltså) och ska vara lastat till minst hälften av maximilasten.

Läs mer här; http://www.korkortsportalen.se/Nya-korkortsregler-i-januari-2013/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/Krav-pa-fordon-som-far-anvandas-vid-korprov-for-utokad-B-behorighet/
Humm.. enda släpet med kåpa jag kan låna för uppkörning är detta:

Skattevikt, kg: 2500
Tjänstevikt, kg: 610
Totalvikt, kg: 2500
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 1890

Blir då för tungt va?
"Fordonskombinationen ska ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg. "

Kanske får fixa en annan lättare bil då..

larso

Aktiv medlem
14 aug 2012
88
0
6
Humm.. enda släpet med kåpa jag kan låna för uppkörning är detta:

Skattevikt, kg: 2500
Tjänstevikt, kg: 610
Totalvikt, kg: 2500
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 1890

Blir då för tungt va?
"Fordonskombinationen ska ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg. "

Kanske får fixa en annan lättare bil då..
Ja det blir för tungt tyvärr. Jag skrev fel vikt också såg jag i mitt tidigare inlägg. Du behöver ett släp vars totalvikt är 1301 - 1500kg om du ska köra med den bil du skrev om tidigare. Inte minst 1501 kg som jag skrev.

E

ejwbegysv

Som jag kan se det så behöver jag en bil med max 1750kg i totalvikt (1750kg+2500kg=4250kg) som får dra 1555kg (släpet ska vara lastat med minst halva den maximala lastvikten 610kg+945kg=1555kg i bruttovikt) för att använda den aktuella släpvagnen..

att det ska va så jävla krångligt

larso

Aktiv medlem
14 aug 2012
88
0
6
När jag tog mitt BE så hyrde jag ett släp med kapell av trafikskolan och lånade min brors bil.

Min bil har automatlåda vilket den inte får ha vid uppkörning.
Och släpet jag först tänkte köra med blev för lätt när jag tog en annan bil.
Mitt andra alternativ var en husvagn modell väldigt stor vilket skulle ha gjort det onödigt krångligt när man exempelvis blir ombedd att vända utmed ett gathörn. Men husvagn kan ju vara ett alternativ, fördelen med husvagn är att du slipper lasta den med speciellt mycket.

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag hade körskolans bil och släp när jag körde upp för BE. Då är ju "instruktören" med,
Men "hyra" för bil och släp kostade nog 900 har jag för mej.
Jag tyckte säkerhetskontrollen var besvärligare än själva körningen.

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Du får dra en vagn som VÄGER 1500kg max numera med nya reglerna på den bilen. Dock max 4250kg enligt samma regler som 3500kg tidigare.
Håller med om att säkerhets kontrollen och surrning osv är det svåra, uppkörningen klara nog alla, det är ju inte som på B att man skall hålla händerna "tio i två" och sånt trams.
Skönt med BE, man vet ju aldrig vad det blir för bil i framtiden, ingen av våra bilar klarar kärran trots nya reglerna, och man behöver inte vara rädd för överlast, det är DYRT....

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Ja tänkte kolla lite mera på behörigheten C1 ifall man skulle byta ut befintlig truck.
Dock väntar ja till det är lite mer klarlagt om det behövs färdskrivare vid privatuppkörning eller ej.
Sen får det ju lov att bli behörigheten C1E också.

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Vad menar du? Anledning till frågan?
Antar att han syftar på vad som står på köekortsportalen, där står det vad man ska ha för att få köra upp.
Bland annat.:
Lasten ska vara förankraingsbar och av styckegodskaraktär.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
När jag körde upp för BE så hade jag biltrailer med personbil på...
Det måste väl gå med ett par skotrar om vikten blir rätt.

Styckegodskaraktär...
Dom menar väl att man ska ha nåt som går att lastsäkra på ett bra vis.
Alltså inte komma med ett lass grus på vagnen vid uppkörning.

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
När jag körde upp för BE så hade jag biltrailer med personbil på...
Det måste väl gå med ett par skotrar om vikten blir rätt.

Styckegodskaraktär...
Dom menar väl att man ska ha nåt som går att lastsäkra på ett bra vis.
Alltså inte komma med ett lass grus på vagnen vid uppkörning.
Tackar så mycket för svaret. Då är det väl bara att prova attfå någon tid för körprovet då, jag har en bil med 2400kg i totalvikt + en 1300 kilos vagn som jag tänkte ha 2 skotrar på, då borde man ju ha en lämplig kombination.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Hur mycket dyrare och besvärligare är det att ta ett riktigt BE?
Jag är inte så insatt då jag redan har det och jag får känslan av att B och ett halvt E inte är värt att ta.

All teori gör man enkelt hemma och provet kostar inte så värst mycket.
Är uppkörningen mycket dyrare eller?

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Tackar så mycket för svaret. Då är det väl bara att prova attfå någon tid för körprovet då, jag har en bil med 2400kg i totalvikt + en 1300 kilos vagn som jag tänkte ha 2 skotrar på, då borde man ju ha en lämplig kombination.
Låter bra det, och så får det inte vara automat.