Vevaxelfett på motorn?

Skalma

Medlem
28 dec 2012
12
0
1
Söderhamn
Hej, jag har en rev 800-05 som har gått ca 200 mil efter vevaxelrenovering, kom hem efter en skaplig tur i helgen och såg att motorn var full i fett under förgasarna och bakom variatorn, tog bort variatorn och brickan som håller packboxen, där såg allt bra ut, inte något fett bakom brickan.. såg då att den vita pluggen som ska sitta på röret för påfyllningen av fett till vevlagren hade försvunnit, kan den ha tryckt ur sig fettet bakvägen genom röret tror ni?
Blir nog till att dela på motorn..
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Tror inte att du ska fylla fett i dom rören, enligt service manualen så ska motorn delas för påfyllning av fett så då borde den väll inte kunna trycka ut det den vägen heller ?
 

Skalma

Medlem
28 dec 2012
12
0
1
Söderhamn
Tror inte att du ska fylla fett i dom rören, enligt service manualen så ska motorn delas för påfyllning av fett så då borde den väll inte kunna trycka ut det den vägen heller ?
Nä det vet jag att man inte ska göra, jag hade tänkt dela motorn och fyllt på, men min fundering är om fettet kan ha kommit ut genom det röret eftersom packboxarna är hela.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Genom packboxen, slungats som en galning och skvittrat via variatoremsskyddet?
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Fettet kan väl visst komma ut igenom nippeln på baksidan av motorn om den vita gummihatten lossnat? Har för mig att den kanalen går in precis mitt emellan dom två yttersta lagren på variatorsidan där det ska finnas fett.
 

Skalma

Medlem
28 dec 2012
12
0
1
Söderhamn
Fettet kan väl visst komma ut igenom nippeln på baksidan av motorn om den vita gummihatten lossnat? Har för mig att den kanalen går in precis mitt emellan dom två yttersta lagren på variatorsidan där det ska finnas fett.
Gummihatten saknas som sagt, så jag tror också fettet har krupit ut där. Ja det stämmer, den kanalen var väl tänkt som påfyllnings kanal för fett till lagren, men det rekommenderas att klyva motorn istället.