"Boggieproblem" ZR

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Halloj! Har en ZR 600 -98 där bakdämparen i boggien känns rätt slö. Har en släkting som har en likadan skoter och hans dämpare känns lika slö den. Jag undrar om det är något vanligt problem på dessa modeller eller om det bara är dämparrenovering som behövs? Finns det annars något sätt att fixa det på?

Dämparen känns okej så länge skotern står på plan mark med endast en person på men sätter du på en till person på skotern eller kör uppför en snövall så att lite av skoterns vikt läggs på bakre delen av boggien säckar dämparen ihop.

Dämparen har inget "dödområde" eller vad man ska säga. Den sjunker alltså inte ihop några centimeter när den bara står utan då verkar allt schysst.

Har börjat fundera på att byta boggie till nyare lynx (typ pps) eller ski-doo boggie (rev). Hur svårt är det att göra det? Vad jag tycker att jag har läst mig till är det viktiga att cc-måttet mellan hålen på tunneln är det viktiga.

Hoppas någon med zr-erfarenhet kan svara på dessa frågor.

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Tror inte att du vinner så mycket på att byta boggie, zr-boggien tycker iaf jag duger bra.
Renovera dämparen så bör den kännas bättre.
Mvh Erland

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Tror inte att du vinner så mycket på att byta boggie, zr-boggien tycker iaf jag duger bra.
Renovera dämparen så bör den kännas bättre.
Mvh Erland
Tack för svar! Om jag ska renovera dämparen, är det gasfyllning osv. som gäller då och kan man be dom göra dämparen lite hårdare? alltså trycka i mer gas. Det är en FOX dämpare.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
ZR boggien är en bra boggie som dessutom redan är anpassad för skotern, så precis som Erland säger blir inte vinsten så stor sett till arbetet med att byta/anpassa en PPS-boggie.

Lämna dämparna (ja, ta främre boggiedämparen också-den inverkar oerhört mycket på hela fjädringen i boggien!) på en allmän service till tex Kramforsligan. (google.se)
Om du känner att du absolut vill göra den lite hårdare så är det mha schimsning, men-jag vill påstå att det med all sannolikhet räcker med en service.
Är det en greenclicker förresten..?

Hur mycket väger du/ni?
Jag hade en ZR som ny -hade faktiskt flera efter varandra- och skjutsade mycket på den tiden utan problem. Körde säkert hundra mil sammanlagt med en släkting bakpå, och trots att han säkert vägde 80 kg funkade det. Inte bra, men det funkade!

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Det är ingen greenkclicker utan en "vanlig" ZR. Jag är liten och väger endast 65-70 kg och den jag skjutsar väger nog ett par kg till typ 75. Men med dina erfarenheter låter det ju som om det bara är en dämparrenovering som behövs. Någon som vet vad en sån brukar gå på per dämpare?

Tack för att ni/du delar med dig av dina erfarenheter! Hjälper sjukt mycket.

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Har för mig att jag betalade 3500 för fyra dämpare, men då schimsade dom om dom oxå.
Det här var några år sedan.