Bi xenon

Johanzone

Välkänd medlem
8 feb 2012
118
0
6
Fagersta
Hejsan!

Funderar på att investera ett Bi xenon kit, men hur bra är det?

Någon som har monterat Bi xenon?
Vilken watt har ni?
Vart har ni köpt från?
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
55w är att rekomendera annars är det en stor iskaka på lyset efter en pudersväng. 35w genererar för lite värme.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Hej! Jag monterade ett 55w bi-xenon kit inköpt på ebay. Kostade väl kring 400-450 kr för två lampor och två slim ballaster. kittet var på 4300K vilket jag tycker är ett bra sken! Nu hann jag ju inte testa så mycket och jämföra mot original eftersom jag bytte på en för mig ny skoter innan säsongen.

Det var då hur enkelt som helst att montera, allt passade ju på en gång! Det som var tidskrävande var kabeldragningen och att fundera var man lämpligt skulle fästa ballasterna, de hamnade efter lite velande (och testande med självhäftande tejp) på plastskärmen kring kylaren. Borrade bara två små hål i den för att kunna skruva fast ballasterna, en på var sida om kylaren.
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Jag har "bara" 35W och 6000kelvin=2800Lumen
satsen är från humanhabit
(googla humnanhabit)

Lamporna är dock från Xenonkungen=världsbäst på Xenon och har produkter som FUNGERAR

Humanhabits H4 lampor hade en ljusbild som om man kastade en näve grus och se vart det hamnar.
Bytte sedan till högkvalitativa Xenonkungen lampor och ljusbilden blev exakt som det ska vara.
Trodde att 6000K skulle vara blåstick men det blev riktigt bra på min yamma

Billiga saker = oftast skräp.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Köpte vanligt Bi-xenonkit med slim ballaster på VVME.com Lätt att montera och satt som sagt ballasterna på plasten bredvid kylaren. Det enda som jag inte gillade är att det blev stor skillnad i höjd emellan hel och halv lyset. Omöjligt att justera in bra höjd på lyset. Men blev bättre när jag schimsade bak lamporna i lyset med ett par brickor.

Kör 35w kit och har sällan turen att det är så mycket snö så att det isar igen
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Köpte vanligt Bi-xenonkit med slim ballaster på VVME.com Lätt att montera och satt som sagt ballasterna på plasten bredvid kylaren. Det enda som jag inte gillade är att det blev stor skillnad i höjd emellan hel och halv lyset. Omöjligt att justera in bra höjd på lyset. Men blev bättre när jag schimsade bak lamporna i lyset med ett par brickor.

Kör 35w kit och har sällan turen att det är så mycket snö så att det isar igen
Det finns många "hemma i lägenheter" firmor som oftast är EF.
Just humanhabit är ett AB och kanske "säker"
dock är det nystartat och jag tar alltid nya okända firmor där dom skickar fakturor. alt. köper från MECA så att man har ett fysiskt ställe att gå till om det skiter sig.
för fem år sen fanns det inte många företag som sålde xenon mm men det företag som funnits längst är just Xenonkungen.
Tips: googla namnet, sök efter recensioner och kolla företaget på allabolag.se innan köp
 

Robbe23

Medlem
28 dec 2012
6
0
1
Björklinge
Finns ju många firmor klåpare som säljer xenon..
Enklast är via ebay..
Humanhabit handlade jag ett 75w kit till bilen för 3 år sedan, funkar fortfarande som nytt. :)
 

hingstin

Aktiv medlem
10 jan 2010
52
1
6
Hejsan

Har Nyligen Monterat 55W 4300K, Bi-xenon på REV-XP:n , Då lyser det "VITT" :bigsmile:
halvlyset är otroligt, men ljusbilden på hel/lång känns ej lika bra men den är ju ändå helkass standard på dessa skotrar. (enligt min mening)

har fundrerat lite om man skulle ta bort hela "plåtkåpan" över själva "brännaren" och testa så, Blir ju inge riktigt halvljus då förstås. :wondering:

Ballasterna är "slim" modell limmade (dubbelhäftande tejp) på lampkåporna inne i mätarhuset,

Fick lätt plats där, "rele enheten" monterad med plastband/buntband ovanför oljetanken. Har monterat batteri o laddningsregulator, så tar strömmen till lamporna/relet från batteriet, och styrströmmen till rele från ena befintliga lampkontakten förstås.

Fanns inga bra jordningpunkter uppe i mätarhuset så tog jordning till ballasterna från "den andra lampkontaktens" minus (den är ju ändå inte i användning)

kan lägga upp nån bild senare.

~G

Extra info: Strömmen till Lamporna är ju standard Likriktade (sett i vissa trådar att folk funderat,och att det är olika från skoter till skoter)
 

thebear

Medlem
13 dec 2008
40
0
1
Mitt i naturen
Personligen är jag riktigt sugen på detta, men debatten om färgtemperatur gör mig förvirrad :p

4300k är tydligen ljusast, men vissa vill ha 5000k eller tillochmed 6000k för man ser bättre?
Jag är ingen stylingputte, jag är bara ute efter ett behagligt skoterkörande med bättre ljus än
original :p
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag blev tvungen att byta lampor på min bil och märkesverkstaden ville ha 5500:- för att göra det.
Jag köpte då lampor själv från Xenonkungen vilket jag verkligen kan rekommendera.
1395:- för ett par original e-märkta Osram, beställde på onsdagen och hade dom hemma på fredagen.

För bilar finns det bara 2 kelvingrader som är godkända, 4,3 och 5K varav dom allra flesta föredrar 4,3 då dessa tydligen ska vara bättre för vinterbruk och mörker.
Den stora skillnaden är att 4,3K ger 3400 lumen medans 5K ger 3000 Lumen, och ljusstyrkan minskar ju mer "färg" du har..