vilken variatorrem till trimmad mxz 440/800?

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Ha en mxz med 440 chassi av årgång 07 med en trimmad rotax 800 H.O motor årgång 03. Sitter variatorkitt och nerdrevad 4kugg. Sprängde remmen som satt där för några veckor sedan och ha ingen aning om va de va för nuffrer. Den remmen hade gått närmare 200 mil om ja förstod de rätt. Är i färd och ska skaffa en ny rem och en extra rem till helgen och undra därför vilken rem ja skulle haft :madgrin:

Tack på förhand:ciao:

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Jag kör då med carlisle och körde hela förra säsongen och vet inte hur långt förra ägaren kört så iaf 100+ mil på den remmen. Sen började corden se lite halvkass ut så nu har jag just bytt.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.823
856
113
Kramfors
Enda som håller för mig är ULTIMAX xs. Den har bästa grepp jag kört med förutom Ultimax III men den håller inte.

Carlisle xs höll bara 1km efter inkörning. Provade dumt nog en till och den rök direkt ,men de var skapligt fäste i remmen. Förmodligen håller carlisle xs och Ultimax III bra till maskiner på max 170hk

Kompisaren som kör warrior 330hk turbo provade bla en ULTIMAX XS men den höll inte trots inkörning. Dit med en billig yamaha rem till warrior och no more problems.

Enligt Turboåkare globalt har de kommit fram till YAMAHA remmar håller bäst underligt nog.

Enda nackdel med Yamaha remmar är att dem är stenhårda och slirar en hel del innan de fått upp värmen. Och det är inte lika bra fäste i dem varm heller som i ex ultimax men håller gör dem. Yamaha remmar kör man tydligen inte av eller trasar sönder, men man kan bränna dem vid fastkörning.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Ultimax xs ju carlisle. Kanske var jag som var otydlig då jag menade carlisle ultimax xs, fick för mig att dom hette ultimax allihop men de billigare remmarna verkar heta bara xs.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.823
856
113
Kramfors
Ultimax xs ju carlisle. Kanske var jag som var otydlig då jag menade carlisle ultimax xs, fick för mig att dom hette ultimax allihop men de billigare remmarna verkar heta bara xs.
Utimax & Carlisie är helt klart samma rem my mistake. Jag menade Gates Extrem höll inte heller för mig och inte Artic org rem, ej heller Ultimax III. Jag skulle däremot köra Ultimax III rem på alla maskiner under 170hk för den är fruktat bra i fästet.Ultimax xs är den dyraste och hållbarsate i Ultimax familjen och den håller för mig.

Men nu vill man ju testa en Yamaha rem samma rem som 4-taktarna kör med.

Hur bär man sig åt för att hitta yamarem med samma längd och vinkel som en Thundercat eller annat märke?

Har yamaha ens samma graders vinkel på på sina variatorer som övriga märken?

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Vilken sekundär kör du med?
Har också en 440 med 800ho motor och det gick inte att köra rs remmen med 800a sekundären för att remmen var för bred, fick helt enkelt inte isär nog mycket..
Tänker på om du har team(440)sekundär och beställer remmen du nämnt, ifall skivorna går att få ihop nog mycket för att kunna justera in remmen rätt?

Har för mig det skiljde 4mm mellan rs(425) remmen och 127remmen i bredd..
Med 800sekundär har 127 remmen funkat bra dom mil jag använt den..

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
391 kan vara bra att diska i ljummet vatten och diskmedel innan man smäckar dit den.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Nu svarar jag bara med erfarenhet från förr och då var det nån sorts hinna på dom som gjorde remslir och variatorerna typ gröna. Kan ju ha åtgärdats nu och nån som kör med dessa remmar nu kanske kan svara på om det är så fortfarande. Men diskborste med lite diskmedel så var det borta. Köper själv inte brp-remmar numera så allt kan ju ändras.

Om du duger till att använda sökfunktionen här på sidan(jag gör det nämligen inte utan får upp minst fem sidor med resultat vad jag än söker på, allt från summit till gäddfärs typ) så kommer du nog hitta nåt inlägg då jag minns att jag läst nån annan göra samma sak.

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Hehe, samma som här. Man blir lite lätt tokig på sökfunktionen. Stämde med detta att diska den. Bli att göra de på fredag :) tackar så mkt, blir att hänga av 383an sim reserv rem sen :)