variator instälnings tipps

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
hej! jag håller på och ställa in variatorerna på min maskin och som de ser ut nu varvar den över med ca 400 rpm jag har lastat på från 10-54 vikter till 10-60 vikter och då gick den från 8870 rpm till 8680 rpm, du mycke tyngre fikter ska jag ha?

eller sitter problemet i secundären? den är mycket mycket rapp oavsett hastighet.

motorn är en polaris iq 600 modd ca 140-150 hästar

har en vit/röd fjäder i primär
och secundär 49 graders helix, gul/svart fjäder
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Kanske skall se över variator fjädrarna .
Vad är det för tryck på primär fjädern ? .

Sekundär fjädern gul/svart , vad är det för en ??? .
Spontant skulle jag gå upp till kanske 52 om du vill köra en rak helix , prova med en AC-Gul om den blir för mjuk en AC Röd/Vit .

Låter som sekundären håller i mot hårt , med den lilla varvminskningen på 18g totalt om det är från 54g till 60g du ökat ?
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
Kanske skall se över variator fjädrarna .
Vad är det för tryck på primär fjädern ? .

Sekundär fjädern gul/svart , vad är det för en ??? .
Spontant skulle jag gå upp till kanske 52 om du vill köra en rak helix , prova med en AC-Gul om den blir för mjuk en AC Röd/Vit .

Låter som sekundären håller i mot hårt , med den lilla varvminskningen på 18g totalt om det är från 54g till 60g du ökat ?
okej den kanske är gul sekundär fjädern, lite färg kvar,

ja visst måste den göra det? för nu blir den slö på låga varv, testar 64g nu och ingen skillnad alls... 8600 rpm,

primär fjädern 165-310 tror jag
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Vilket dragvarv har du?
Som hurricane säger så håller en rak helix 49a imot rätt hårt hela vägen i registret. Men o andra sidan har du en rätt hårt portad motor som kräver allmänt högt varv hela tiden så den helixen kan vara perfekt. Ev ska den varva uppimot 8800varv för att kunna ge 150hk. Hör med dem som portat den eller dem du köpte den av vilket varv den ger mest pulver på!

Vilken har trimmat den föresten?

Fick du med anpassad pipa med motorn som är gjord för högre varv som passar portningen?

Det låter ju helskumt att den inte går ner i varv med så tunga vikter!! Kan det tänkas att du kör ut drevningen så du blåvarvar den med helt utjobbade variatorer?
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
den slår till vid cirkus 5000 varv,

kör med samma sekundär nu som med 580 motorn och de arbetade bra ca 90-100 hästar,

okej, de är PFracing som byggt den, dom sa 8200-8300 och lite övervarv på hårdpackat (150-200) då den ska gå i lössnö, vill helst ha den och varva mindre då den kanske håller bättre då?

de satt twinpipes på den, dom följde dock ej med när ja köppte den. så ja köpte originalpipan, och anpassade den efter chassiet.

ja de känns ju lite olustigt, och den går tungt upp till ca 30-40 kmh sen övervarvar,

nej den är drevad till ca 130, och den ligger runt 1.1 i förhållande som max då varvtalen är för höga,
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Tycker du har för tunga vikter , och 60g med din motor och rekomenderat varvtal på 8300 , låter lite fel , du får ju fenomenet att den går segt i början då du lastar på den så tunga vikter .

Har du mer primärfjädrar , vikter , helixar och sekundär fjädrar ? .
Skall den varava 8300 skulle jag prova 54g igen och en fjäder med lägre slut tryck , 280 kanske .

Det Bost nämde om drevningen , har du koll så du kan säga vilken utväxling du har ?
Är variatorerna fräsha ? , så de inte kärvar .
Tyngre vikter skall du inte gå på tycker jag , för det låter väldigt konstigt att den inte sjönk mer än du sa dådu viktade på den hela 18g , det är väldigt mycket
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
jo men med 60 gram hadde den perfekt drag i början, jag har inga fjädrar eller helixar, och vad för fjäder är det?

jag har 22-45 och 8t no slip 2,52 delning.

sekundären har jag nyss gjort ren och så, den va aningen kärv och lite lite glapp,

primären vet jag inte riktigt med, skivorna är lite utnötta i botten, och vikterna har gått utan "plåtar" mellan vikt och variator så där är de lite nött annars är den i bra skick.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Du skrev ju att den var seg upp till 30-40 km/h , sen övervarvar .
Nu säger du att den har perfekt drag i början ?

Hänger liksom inte med där , är den bra i början men övervarvar , byt till en primär fjäder som har 165 i början och ca 280 i slutet då .

Är sekundären för glapp så kan den nypa och gå trögt då den skall växla , kanske dax att byta bussningar i den ! .
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Det låter helt klart som du har tjärvande sek eller primär varre. För med singelpipa lär den inte ge mer än max 120hk och då ska 54gr räcka tycker man.

Testa om variatorerna slår ut fullt . Ta en tushpenna och gör ett streck på primärens skiva. då ser du hur långt remmen har klättrat.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
Missa och skriva att det var med 64g vikterna den va seg i början, ja men de är inte frågan om mycke klapp utan aningen mer än toleransen,

Okej men men de är bäst med att byta primär fjädern?

Bost, den slår fullt om jag kör på isen och ger fullt, och ett hysteriskt axx, säker på 120 häst? Jag körde jämt med en rmk 700 non ves 159tum
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
svårt med röv dyno. bänka den så får du reda på hur du ligger till samt att du får ditt optimala varv och bestyckning.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Missa och skriva att det var med 64g vikterna den va seg i början, ja men de är inte frågan om mycke klapp utan aningen mer än toleransen,

Okej men men de är bäst med att byta primär fjädern?

Bost, den slår fullt om jag kör på isen och ger fullt, och ett hysteriskt axx, säker på 120 häst? Jag körde jämt med en rmk 700 non ves 159tum
Om din primärfjäder är 165-310 är det otroligt att den orkar varva så mycket med 64gr vikter. Om fjädern låg på 165-345 skulle de vara mer troligt.

Du har 3 alt som Hurricane redan nämt alla är lika bra välj billigaste alt.
Byt helix till rak 52
Byt primärfjäder till 280 i sluttryck
Eller byt sek fjäder till Gul A-Cat
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
Om din primärfjäder är 165-310 är det otroligt att den orkar varva så mycket med 64gr vikter. Om fjädern låg på 165-345 skulle de vara mer troligt.

Du har 3 alt som Hurricane redan nämt alla är lika bra välj billigaste alt.
Byt helix till rak 52
Byt primärfjäder till 280 i sluttryck
Eller byt sek fjäder till Gul A-Cat
okej jag tycker de låtet logiskt,
men ha nyss testat den med upp drevning tidigare 21/45 nu 24/45, mycke bättre drag, dock samma varv, och släppte även på sek spänningen 1 hål, felet måste sitta i sekundären?

för nu med ny drevning går de lite tungt innan man fått snurr på allt, så skulle haft lättare vikter än 60g ca 56, och som sagt göra något radikalt med sekundären.

vad är bäst av helih eller sek fjäder? då 3 grader låter lite för mig, men är som sagt ingen variator skruvare.

och Vidgren, motorn ligger på 8200rpm, och bestyckningen är stort sett perfekt nu.