Sekundär XP 800

kire98

Medlem
7 jan 2008
22
0
1
Hedesunda
Har en XP 800 renegade -09 som jag märkte att blev slö/svarade dåligt sist jag var ute och åkte. Rev av variatorskyddet och kollade lite snabbt och konstaterade att sekundären inte gick ihop riktigt som den skulle så remmen ligger för långt nere. Om man ser till justeringen så ligger inte insexskruvarna emot plåtschimset

Är de nån som har en ide vad som kan ha hänt? Det lilla man kunde se så såg de nästan ut som helixen var lite skadad/skavd. Hur mycket ska bort när man river det? Lär man bort med axeln ända inifrån kedjehuset eller går det att dela med torxskruvarna i mitten?

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
33
Lättast är att riva ur hela axeln tycker jag. Släpp på remskjusteraren när axeln sitter i så du kan lägga i bromsen. Har läst en del inlägg om det här och oftast verkar det vara rullarna som går åt skogen

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Antingen har någon av skruvarna som håller rullarna gängat ur sig vilket leder till att den rörliga sekundärskivan tar i skruvskallen och inte går ihop, eller har rullarna gått sönder.

PM:a om du behöver hjälp såg att du bodde i Hedesunda vilket inte är så långt från Gävle.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
lös med locket på kedjehuset. ta bort toppdrevet och vad som sitter där. sen tar du bort lagerhållaren bakom sekundärvariatorn och drar ut den.

kan behöva ge den en tjottabangare med en gummiklubba men var försiktig så du inte pajar splinsen.

wickiepickie

Välkänd medlem
4 dec 2010
278
0
16
Gävleborg
Sv: Re: Sekundär XP 800

Antingen har någon av skruvarna som håller rullarna gängat ur sig vilket leder till att den rörliga sekundärskivan tar i skruvskallen och inte går ihop, eller har rullarna gått sönder.

PM:a om du behöver hjälp såg att du bodde i Hedesunda vilket inte är så långt från Gävle.
hände samma sak på pappas igår när jag va ute och åkte, skivorna vägrar åka ihop, skulle du kunna kolla på de nån dag? // grannen på trast

Linxskidoo

Välkänd medlem
31 okt 2011
179
1
6
www.youtube.com
en eller fler av rullarna är spruckna/borta, ta lös hela axeln med sek på. lämna till verkstad, gjorde de förra året 1700kr för mig blev det, går att göra själv men rätt så krångligt

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
detär inte så rångligt. Är du mekar van vilket du bör vara för att äns få ur sekundären ur skotern så fixar du att byta rular också