Ski - doo 2014

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Jag kommer köra extreme i år, hade stora ifjol. Det stora samlar så förbannat mycket snö vilket är rätt lugnt om det är kallsnö, om blötare så blir det tungt och fryser.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Jag kommer köra extreme i år, hade stora ifjol. Det stora samlar så förbannat mycket snö vilket är rätt lugnt om det är kallsnö, om blötare så blir det tungt och fryser.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Hmhm...är bara orolig att något kan haka i a-armarna under, det är ju som rätt öppet iaf med extreme.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
Jag kommer köra extreme i år, hade stora ifjol. Det stora samlar så förbannat mycket snö vilket är rätt lugnt om det är kallsnö, om blötare så blir det tungt och fryser.
Ett tips. 90% av all is i framvagnen är snö som kommit in i nosen, smälts av pipan. och runnit ner i framvagnen och frusit. Sätt igen nosen med lämpligt galler/mesh och du ska se att det gör stor skillnad.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Jag spekulerar i byte av framdämpare på Summit xm -14 , är otroligt dåligt påläst vad gäller skidoo och befintliga eftermarknadsprylar , vet inte riktigt var jag ska börja och är således tacksam för tips!

Dom ska primärt fungera till lössnöbus med måttliga hopp (max ~10meter)
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Hmhm...är bara orolig att något kan haka i a-armarna under, det är ju som rätt öppet iaf med extreme.
Halva säsongen körde jag helt utan och det var inga problem. De armar jag krökte var av smällar på skidan (med fullt bukskydd på så det gjorde varken från eller till mer än jobbigare att byta). Enda anledningen jag klurade på att köra fullt skydd i år ändå är för att det hjälper till något att glida upp på snön när man smyger fram, varför man nu skulle göra det ;-)

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Ett tips. 90% av all is i framvagnen är snö som kommit in i nosen, smälts av pipan. och runnit ner i framvagnen och frusit. Sätt igen nosen med lämpligt galler/mesh och du ska se att det gör stor skillnad.
Bra tips. Hade redan det på min to-do-lista för att få bort skiten ur motorrummet, hade inte tänkt på att det såklart samlas på skyddet.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Jag spekulerar i byte av framdämpare på Summit xm -14 , är otroligt dåligt påläst vad gäller skidoo och befintliga eftermarknadsprylar , vet inte riktigt var jag ska börja och är således tacksam för tips!

Dom ska primärt fungera till lössnöbus med måttliga hopp (max ~10meter)
Såvida du inte väger som jag eller mer (115kg) och för det du beskriver så borde det inte vara några som helst konstigheter med originaldämparna av det jag åkte på 13 ifjol. Är samma vad jag vet.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
 

Jonas F

Medlem
8 jan 2012
36
0
1
Piteå
Ni som beställt freeride någon som planerar byta ruta? Har själv beställt en och blir nog byta till ngt högre iaf men finns ju några att välja mellan.
 

Kenny

Aktiv medlem
30 jan 2007
97
0
6
Arvidsjaur
Ni som beställt freeride någon som planerar byta ruta? Har själv beställt en och blir nog byta till ngt högre iaf men finns ju några att välja mellan.
Jag ska också byta till en högre. Men jag är i samma läge som du, finns ju en hel del olika att välja på så jag har inte kunnat bestämma mig vilken det blir ännu...
 

Jonas F

Medlem
8 jan 2012
36
0
1
Piteå
Jag ska också byta till en högre. Men jag är i samma läge som du, finns ju en hel del olika att välja på så jag har inte kunnat bestämma mig vilken det blir ännu...
Tänkte väl antingen den som sitter på summit 600 el i tillb katalogen finns en sport performance 31cm i ett stycke som ser hyfsad ut.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Såvida du inte väger som jag eller mer (115kg) och för det du beskriver så borde det inte vara några som helst konstigheter med originaldämparna av det jag åkte på 13 ifjol. Är samma vad jag vet.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Åfan , Demomaskinens dämpare upplevde jag som lite väl mesiga i våras, dock så såg jag att ena skidan hade fått sig en rejäl törn så dom kanske inte var helt akkuratt och hade nog fått lite däng , kanske värt att vänta på snön o testa en gång till före man byter då :)
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Ni som beställt freeride någon som planerar byta ruta? Har själv beställt en och blir nog byta till ngt högre iaf men finns ju några att välja mellan.
Nej, däremot kommer jag byta från summitrutan till en ultralåg freeride. En rullning och en högruta är trasig.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Kotte!! Läs dom första 100 inläggen på xm13 tråden så får du nog klart för dej vad du måste göra! Eller så ringer du Staffan stålle på lundströms maskin i Kiruna..
Har förstått att du använder grejerna och då kan du glömma Org. Fram iaf!! Freeride funkar..
Åfan , Demomaskinens dämpare upplevde jag som lite väl mesiga i våras, dock så såg jag att ena skidan hade fått sig en rejäl törn så dom kanske inte var helt akkuratt och hade nog fått lite däng , kanske värt att vänta på snön o testa en gång till före man byter då :)
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Då blir det väl lite kvällslektyr i xm13-tråden ;)
Jag hade inför säsongen ställt in mig på att bygga ett par öhlinare baserat på hur den kändes vid provkörning men man blir ju så osäker när folk skriver olika :)