Ski - doo 2014

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Marcus

Har du gjort fästena till quickfisten själv?
Hur sitter dom, det går väl kablar bakom listen på mitten av tunneln?
bra lösning :)
Jepp, 50x30 profil med skruvhål över och under, gummiduk mellan kylare och profil.
Listen kan man peta bort så man kan hålla undan kabeln vid borrning mellan kylarna.
-Det är fint att få upp spaden lite, dels för att den slipper skramla runt mot skoter och dels blir den lättare att plocka av/sätta dit.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Aldrig hört.
Vad var det för box?
Har kört samma kit på '12an ett bra tag, gick fint.
'09an utan batteri funka däremot inge bra, då gick sensorn för hastighetsmätarn sönder.
Styrboxen. Var flera stycken förra året som "sköt" den. Tror en ny kostar 20k. Det var anledningen till att jag inte satte dit xenon. Men funkar det fint för dig så är det ju bara att köra på. Jag chansar inte.. :)
 

Magnus N

Aktiv medlem
20 jan 2013
64
0
6
Ökx
Stoppknappen har jag satt framför höjaren klämt runt kabelstammen och ett buntband bara, dragit ner kabeln inuti höjaren. sitter ju lite löst men det är lika bra är nästan omöjligt att något kommer åt den. Satt perfekt på 12an den hade grövre kabelstam​
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Styrboxen. Var flera stycken förra året som "sköt" den. Tror en ny kostar 20k. Det var anledningen till att jag inte satte dit xenon. Men funkar det fint för dig så är det ju bara att köra på. Jag chansar inte.. :)
Det va som fan, vad var det för maskiner?
-Jag chansar iaf, funkade tidigare som sagt.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Det va som fan, vad var det för maskiner?
-Jag chansar iaf, funkade tidigare som sagt.
Jag hade en Freeride 137" -12 innan och rekommenderades att inte montera xenon. Det var 800 E-tec det pratades om då. Men det ska väl vara ny el till i år? Så kanske inte är några problem alls nu.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ingen aning om dom gjort för nytt, jag tror däremot att det hänger helt och hållet på om man har batteri eller inte.
 

Setra415

Medlem
20 feb 2013
24
0
1
Avesta
Ingen aning om dom gjort för nytt, jag tror däremot att det hänger helt och hållet på om man har batteri eller inte.
ttt

Jag bara inte håller med utan säger att det är så. Batteriet tar bort toppar och utjämnar spännings flödet.

Ha det i snårskogen:ciao:
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
Jag har mätat utspänningen på mina båda E-tec 800 som båda saknat batteri. Dom har laddat exakt 14,8V båda två oavsett varvtal. Tror inte dom spikar så mycket. Sen borde spikarna mer mörda xenonbalasterna än styrenheten som ju är gjord för att sitta på skotern.

Däremot så är det en hel del elektromagnetsika störningar runt xenonboxarna, och antagligen mer kring billiga boxar. Har Xenonkitat extraljusen på Dodgen och dom stör radion när jag tänder upp och dom boxarna sitter minst 1,5 meter ifrån närmaste antenn/sladd som har med radion att göra, (och det är en V8 mellan som skärmar). Så det är inte alls omöjligt att man ska ge själva fan i att xenona skotern just på grund av detta.
Sätt LED istället!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Jo men vad mätade du med? En vanlig multimeter är inte så bra på att upptäcka spikar med. Omöjlig typ. =)

Iofs kan du ju använt dig av nå riktiga saker kanske?

(Tillägga bör att jag inte har en aning hurvida xenon knäcker styrboxen, ville mest ba påpeka att multimeter inte duger att hitta spänningsspikar med)
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Tänker inte säga emot, men håller heller inte med.
Inte tror jag att skotrarna styrs eller störs av några ljudvågor som bilradion gör.
Har sprättat många många styrboxar till betydligt mer avancerade styrsystem och är skeptisk till att något som en xenonballast skulle störa ut dom.

Däremot ström-/spänningsspikar och ström-/spänningsfall tar mer som regel än undantag ut en kontrollmodul.

Hur som helst, blir tillräckligt mycket bättre ljus i skotern för att jag ska konvertera när det med säkerhet fungerat innan.

Jag har mätat utspänningen på mina båda E-tec 800 som båda saknat batteri. Dom har laddat exakt 14,8V båda två oavsett varvtal. Tror inte dom spikar så mycket. Sen borde spikarna mer mörda xenonbalasterna än styrenheten som ju är gjord för att sitta på skotern.

Däremot så är det en hel del elektromagnetsika störningar runt xenonboxarna, och antagligen mer kring billiga boxar. Har Xenonkitat extraljusen på Dodgen och dom stör radion när jag tänder upp och dom boxarna sitter minst 1,5 meter ifrån närmaste antenn/sladd som har med radion att göra, (och det är en V8 mellan som skärmar). Så det är inte alls omöjligt att man ska ge själva fan i att xenona skotern just på grund av detta.
Sätt LED istället!
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
"Mätat" och "mätade" vart hittade ni de orden inte i SAOL iaf? ;)

Vred fram min stoppknapp så att den hamnade precis under skydd av mitt högra Rox flex tec handtagsskydd, får hoppas att det funkar bra.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
följde med en till traktorcity i pite för nån dag sedan. och då började försäljaren prata om xenon och styrboxarna, styrboxarna gick av någon anledning sönder av xenonet, antagligen då för att det är högspänning och som sagt stör det radion i bilar tex. men då sa han att nya maskinerna skulle ha fått andra styrboxar som skulle tåla att xenonkonvertera. vet inte hur det stämmer men så sa han