Ski - doo 2014

Banafjäl

Medlem
26 aug 2013
34
0
1
Örnsköldsvik.
Hos Trygg-Hansa betalar jag för en Freeride 154" 2014 288:-/mån och då är den avställningsbar, då när den är avställd betalar jag 88:-/mån.
Om man kör Januari-April så blir det 4x288:- =1152:- + 88:-x8=704:- Summa 1152+704=Total på året = 1856:- (6000:- i självrisk )
Har även en Lynx 800 Boondocker 3700 2014 och det nästan samma 336:- påställd 69:- avställd.
Jag är 48år och har redan en del hos Tryyg-Hansa
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Har allt utom lönekonto, men det gör bara 5% till. Fast blir nog ett sånt där ändå..några kronor sparar man iaf.
Gubben jag pratade med vek sig inte en spänn iaf. Sjukt är det iaf, har grejer för mycket stora belopp försäkrade hos LF. Får väl hota med att flytta allt :)
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Eftersom snön lyser med sin frånvaro så blev de lite garagetid med Freeriden :) monterade en Gps, blev en sniklösning men de funkade kanon förra vintern. Gps'n är en vanlig Garmin, typ billigast och inte vattentät, väskan är från Biltema och klarar iaf fukt :) gjorde ett fäste i aluminium som skruvats fast i styrhöjjarn med två M6 och stora brickor på insidan av höjjarn.
Använde samma princip och gps förra året och de funkade kanon, och gps'n håller än :)







Monterade även bukskydd och blev grymt imponerad över lösningen med "huven". Fyra skruvar två kontakter och slangklamman till luftburken så var allt borta på två minuter!



 

dvane

Välkänd medlem
6 jan 2009
186
0
6
Falun
Eftersom snön lyser med sin frånvaro så blev de lite garagetid med Freeriden :) monterade en Gps, blev en sniklösning men de funkade kanon förra vintern. Gps'n är en vanlig Garmin, typ billigast och inte vattentät, väskan är från Biltema och klarar iaf fukt :) gjorde ett fäste i aluminium som skruvats fast i styrhöjjarn med två M6 och stora brickor på insidan av höjjarn.
Använde samma princip och gps förra året och de funkade kanon, och gps'n håller än :)







Monterade även bukskydd och blev grymt imponerad över lösningen med "huven". Fyra skruvar två kontakter och slangklamman till luftburken så var allt borta på två minuter!



Du glömde lilla luftslangen ovanför batteriet?;)
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Trygg Hansa
1158:-/månad helförsäkring

Ni som valt Dina; tänker ni enbart på låg premie?
Förtränger ni den vansinniga självrisken och det faktum att deras skadereglering är under all kritik?
Har aldrig i hela mitt liv behövt nyttja en vagnskadeförsäkring och försöker köra på det viset att jag fortsättningsvis ska slippa det.
Om nått går sönder kan man ju i regel laga det själv.
Men händer det något så är det ju bara att pynta upp.
Om man räknar lite, LF ~8600:- - Dina ~5300:- = 3300:-, om man klarar sig skadefri i två år går man ju med vinst iaf..

Så ja, förtränger den inte så vansinniga självrisken, menar, skoterjävlarna kostar ju 150 000:- spänn styck, vad är då 10 000..?

Skaderegleringen vet jag inget om, den dagen - den sorgen..
 

Richard

Välkänd medlem
14 nov 2010
118
0
6
Har någon fler än jag problem med att inkörningsprocenten bara synts en gång men inte mer på era Freerides? Det ska vara senaste programvaran på min enligt återförsäljaren.
 
Last edited:

Beck

Medlem
26 nov 2013
32
0
1
Har inte hunnit köra skotern mer än ner från släpen. Måste erkänna att instrumenteringen inte var prio ett att undersöka. Ska inkörningsprocenten synas direkt eller? Min återförsäljare påstod att man var tvungen att blippa på knapparna för att se inkörningsprocenten.
 

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
30
Sikfors, Piteå
Min inkörnings procent visades hela tiden!! Men åf sa att den kommer fram efter första service!! Men inkörningen var klar vid 51 mil för mig!! Och servade den vid 43 mil!! Dock enn summit och inte en FR
 

Beck

Medlem
26 nov 2013
32
0
1
Min inkörnings procent visades hela tiden!! Men åf sa att den kommer fram efter första service!! Men inkörningen var klar vid 51 mil för mig!! Och servade den vid 43 mil!! Dock enn summit och inte en FR
Ska undersöka detta lite bättre när jag är på samma ort som skotern.
Är du nöjd med din Summit? Märker du någon skillnad på skotern nu när inkörningen är slut?
 

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
30
Sikfors, Piteå
Sen så visade sig bara inkörnings procenten just när jag startade skotern! :)
Jo jag är helnöjd med den!! Den är lite väl villig att resa på skidorna bara, men jag vänjde mig ganska fort :)
Jag har märkt lite skillnad! Jag tycker att det blev mer kraft i slutet när motorn är varm!!
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Har aldrig i hela mitt liv behövt nyttja en vagnskadeförsäkring och försöker köra på det viset att jag fortsättningsvis ska slippa det.
Om nått går sönder kan man ju i regel laga det själv.
Men händer det något så är det ju bara att pynta upp.
Om man räknar lite, LF ~8600:- - Dina ~5300:- = 3300:-, om man klarar sig skadefri i två år går man ju med vinst iaf..

Så ja, förtränger den inte så vansinniga självrisken, menar, skoterjävlarna kostar ju 150 000:- spänn styck, vad är då 10 000..?

Skaderegleringen vet jag inget om, den dagen - den sorgen..
men du... om du inte "behöver" vagnskadedelen i en försäkring då det är den självrisken är 10000:- på.....varför inte ta en halvförsäkring istället då som är bra mycket billigare...och innehåller allt UTOM vagnskada..?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
men du... om du inte "behöver" vagnskadedelen i en försäkring då det är den självrisken är 10000:- på.....varför inte ta en halvförsäkring istället då som är bra mycket billigare...och innehåller allt UTOM vagnskada..?
Behöver visst den,
För att det kan smälla..
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Behöver visst den,
För att det kan smälla..
true that! tänkte mer att det ska smälla ganska hårt ändå in i ett träd eller nåt för att komma upp i 10000:- i delar att byta om man gör jobbet själv, man pyntar ju inte 10000:- för att en a-arm blivit krokig direkt... men helt klart, om chassiet ger sig så sticker det ju iväg! krockar man med nån annan går det ju på trafikförsäkringen som vanligt..
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
true that! tänkte mer att det ska smälla ganska hårt ändå in i ett träd eller nåt för att komma upp i 10000:- i delar att byta om man gör jobbet själv, man pyntar ju inte 10000:- för att en a-arm blivit krokig direkt... men helt klart, om chassiet ger sig så sticker det ju iväg! krockar man med nån annan går det ju på trafikförsäkringen som vanligt..
Vi tänker likadant du och jag :)

Min inkörnings procent visades hela tiden!! Men åf sa att den kommer fram efter första service!! Men inkörningen var klar vid 51 mil för mig!! Och servade den vid 43 mil!! Dock enn summit och inte en FR
Jag har kört 51 meter, vet inte om det är riktigt rättvist :)
 

Richard

Välkänd medlem
14 nov 2010
118
0
6
Har inte hunnit köra skotern mer än ner från släpen. Måste erkänna att instrumenteringen inte var prio ett att undersöka. Ska inkörningsprocenten synas direkt eller? Min återförsäljare påstod att man var tvungen att blippa på knapparna för att se inkörningsprocenten.
Den ska visas före warm-up. Det finns en video på youtube. Dock som sagt har jag inte detta fastän jag har senaste programvaran. http://www.youtube.com/watch?v=IfP5rZI1Isw
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Märkligt att inte du har de i din! När jag hämtade ut min så sa säljarn att de var senaste programvaran och på min står de inkorning99 nu. Dom tidigare hade inte de sa han.
 

Malm88

Välkänd medlem
27 nov 2008
181
0
16
Sundsvall


Ska främre dämparn i boggien ligga så tätt så den tar i mattan?. Skotern har rullat 400meter men man ser märken runt hela mattan där dämparn ligger "lätt" mot mattan.