Ski - doo 2014

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
zr500: Snyggt, jag har själv suttit och funderat på att skicka efter precis samma kit. :)
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Öhm.. Skotern står ju rakt upp i motlut..
Testat den nu? LOL :nuts:

På min var fjäderspänningen på centern nästan maxad + att förspänningen bak bara stod på 2:an vid leverans.

Det var crazy!

Får du inte till det tillräckligt bra så är det som sagt bättre att göra en rear scissor relocate än att dra åt balatan och tappa fjädringsväg.

146 tum verkar vara det mest resvänliga Ski-doo kan erbjuda.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Testat den nu? LOL :nuts:

På min var fjäderspänningen på centern nästan maxad + att förspänningen bak bara stod på 2:an vid leverans.

Det var crazy!

Får du inte till det tillräckligt bra så är det som sagt bättre att göra en rear scissor relocate än att dra åt balatan och tappa fjädringsväg.

146 tum verkar vara det mest resvänliga Ski-doo kan erbjuda.
Reser inte 137an lika mycket? Bor i Skellefteå så har inte hunnit köra mer än nån km ännu på min 137a pga av snöbrist :(
 

njaka

Medlem
14 jan 2012
38
0
1
umeå
Hej min vänstra sidokåpa har en tendens att släppa. Jag har för mig att jag har läst något om detta problem tidigare men hittade inget om det nu. Hur gör man för att åtgärda problemet visst var det någon plast ring man skulle vända på?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Testat den nu? LOL :nuts:

På min var fjäderspänningen på centern nästan maxad + att förspänningen bak bara stod på 2:an vid leverans.

Det var crazy!

Får du inte till det tillräckligt bra så är det som sagt bättre att göra en rear scissor relocate än att dra åt balatan och tappa fjädringsväg.

146 tum verkar vara det mest resvänliga Ski-doo kan erbjuda.
Jajjemän, blivit ett par timmar.
Är det för brant så ställer den sig rakt upp och man blir stående så.
-Lite vanesak å antar jag, FR137 jag hade lyfte ju inget alls istället, men ska kolla inställningarna..
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Menar du att man vrida den i sidled ett halft varv eller ska man vända ringen helt och hållet?
Ta lös den vita plastringen genom att dra den rakt upp ur fästet.
Vrid den inte vänd den.
Så den öppna skåran i plasten blir nåråt och den lilla jacket på motsatt sida blir uppåt som tidigare var neråt.
Hoppas du förstår =)
 

Risto

Medlem
9 dec 2012
41
0
6
Norrbotten
Hur har ni det med remproblem pojkar? Har en freeride 154 som äter rem nånting jävulskt, några mil lössnö sen är det bara skrot av remmen. Och verkar vara alla freerides som har problem iår 3 bekanta med samma maskiner har samma problem
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Hur har ni det med remproblem pojkar? Har en freeride 154 som äter rem nånting jävulskt, några mil lössnö sen är det bara skrot av remmen. Och verkar vara alla freerides som har problem iår 3 bekanta med samma maskiner har samma problem
4st nya Freeride 154 i vårt gäng. Har åkt ca 11 mil varav 8 lössnö, tung snö och klättringar. Vi kör som vanligt helt enkelt. Ingen rem har gått ännu på nån maskin.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Hej min vänstra sidokåpa har en tendens att släppa. Jag har för mig att jag har läst något om detta problem tidigare men hittade inget om det nu. Hur gör man för att åtgärda problemet visst var det någon plast ring man skulle vända på?
Man kan vrida på den. Annars kontaktar du din handlare. BRP har tagit fram nya "pluppar".

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har inte hört någon...
Är ju samma variator setup som förra året och året därpå och då har det över lag fungerat bra.
Körde original variatorer en dag i ca en meter lössnö och dagen innan i ljup sur snö.
Och visst variatorerna var varma men inga trådar eller fransar.

Måste ju vara nått fel på era maskiner...

Har hört och sett flertalet ski-doo so handlarna ej torkar av oljan på variatorerna innan dom levererar. Så då är hela remmen och skivorna inkletade i rost skydds olja och det kan jag garantera ställer till problem.
Har sett vissa får med 383 remmarna av sina handlare som extra rem. Så kolla så det är rätt remmar ni fått med för 383 håller inte...

Ställ åt motorstoppen så den är stum. Justera rem spänning så den är så hård som möjligt och kör in remmarna några mil innan ni plågar dom.

Vad varvar din och dom andra som har problem vid full gas i lös snön?
 

Risto

Medlem
9 dec 2012
41
0
6
Norrbotten
Maskinerna är köpta hos 3 olika handlare i Norrbotte. kör 391. Har rengjort allt med bromsrengöring före körning. Kör klicket 5 för att det överhuvudtaget ska orka varva i snön. Justerar remmen så fort det behövs och har kört in remmen ordentligt och förvarar den alltid i varmgarage så allt går lätt och fint när man ska ut på tur. Men somsagt några mil lössnö och fullgas så sprutar det remmar
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Maskinerna är köpta hos 3 olika handlare i Norrbotte. kör 391. Har rengjort allt med bromsrengöring före körning. Kör klicket 5 för att det överhuvudtaget ska orka varva i snön. Justerar remmen så fort det behövs och har kört in remmen ordentligt och förvarar den alltid i varmgarage så allt går lätt och fint när man ska ut på tur. Men somsagt några mil lössnö och fullgas så sprutar det remmar
Låter inte bra alls...
För visst sitter det samma grejjer i variatorerna på dom nu som det gjort föregående år? Var i alla fall det i summit 14.