Ski - doo 2014

SmittenX

Välkänd medlem
10 nov 2009
342
0
16
Överkalix
Toppfacket, Alltså de uppvärmda facket ovanför hastighetsmätarn? Blir de inte struligt att dra kabeln till gps'n om ciggutg sitter i facket? De måste ju bara funka om man köper gpshållaren som sitter uppepå facket? Jag har min gps på ett fäste på styrhöjjarn och kabeln utdragen vid styrstången. Ciggutg fick hammna i utrymet under hastighetsmätarn.
Det blir riktigt snyggt med toppfacket, och man ser gpsen då man sitter och då man står :)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
På tal om det... Nån annan som dragit lös primären på sin -14, jag har haft lös min ett par ggr redan.
Första gången han jag knappt skruva dit utdragaren förren den lossna, seriöst inge motstånd alls.
Antingen är passformen gjord mycket bättre eller så var den knappt dragen från fabrik.
Andra gången hade jag dragit den själv med 105 nm, vet att vissa drar mer men är less på att halvt knäcka avdragaren varje gng och den har aldrig slirat så varför dra hårdare, men då satt den inte heller speciellt hårt. Det tyder då på att passformen ändrat och att dom drar den väldigt löst vid montering. Gör ju dock inget om det är enklare att dra av den, för på min -12a satt den alltid som berget oavsett om jag drog bara med 100 eller 115 nm.
 

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
På tal om det... Nån annan som dragit lös primären på sin -14, jag har haft lös min ett par ggr redan.
Första gången han jag knappt skruva dit utdragaren förren den lossna, seriöst inge motstånd alls.
Antingen är passformen gjord mycket bättre eller så var den knappt dragen från fabrik.
Andra gången hade jag dragit den själv med 105 nm, vet att vissa drar mer men är less på att halvt knäcka avdragaren varje gng och den har aldrig slirat så varför dra hårdare, men då satt den inte heller speciellt hårt. Det tyder då på att passformen ändrat och att dom drar den väldigt löst vid montering. Gör ju dock inget om det är enklare att dra av den, för på min -12a satt den alltid som berget oavsett om jag drog bara med 100 eller 115 nm.

Den sätter ju sig mer å mer ju längre du kör med maskin..
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Efterdrog min lite igår, bara till 100nm men det gick att dra åt lite - Så det kan ju vara värt för er andra att göra också.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Kört 35mil och fick värma lääääänge med varmluftspistol för den ens lossnade med mutterdragare . Ska sen dras 120nm , köras 30kmh o bromsa , upprepa 5ggr och sen 120nm igen.


Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
Kört 35mil och fick värma lääääänge med varmluftspistol för den ens lossnade med mutterdragare . Ska sen dras 120nm , köras 30kmh o bromsa , upprepa 5ggr och sen 120nm igen.


Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Vilket svammel! Bara dra åt den med allt vad mutterdragaren pallar å så äre klart!;)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Kört 35mil och fick värma lääääänge med varmluftspistol för den ens lossnade med mutterdragare . Ska sen dras 120nm , köras 30kmh o bromsa , upprepa 5ggr och sen 120nm igen.


Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Skulle aldrig dra den med 120 nm, har aldrig dragit mer än 110 och den har ändå suttit som berget varje gng. efter dra brukar jag dock gör men med 100 nm.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Om man drar den 120 kör en sväng drar den 120 igen och sedan kör några veckor så sitter den som berget...

Jag drar min 100 kör en sväng drar den 100 igen. annars går det knappt få lös.

Jag märker ingen skillnad på att det skulle vara lättare att få lös på min 14 än 12.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Om man drar den 120 kör en sväng drar den 120 igen och sedan kör några veckor så sitter den som berget...

Jag drar min 100 kör en sväng drar den 100 igen. annars går det knappt få lös.

Jag märker ingen skillnad på att det skulle vara lättare att få lös på min 14 än 12.
Precis, 100 räcker.
Min satt då väldigt löst första gången, kända knappt motstånd alls. Andra gången lite mera men inte i närheten av -12 jag hade. Enligt Christian(diablo, har plockat lös en del primärer) satt -12ornas mycket hårdare än -11ans t.ex. så verkar variera lite från år till år.
 

Richard

Välkänd medlem
14 nov 2010
118
0
6
Har nu kört 9,5 mil ospårat med Freeriden, otroligt bra maskin! Mycket nöjd! Inget remproblem vad jag kan se, fast har legat väldigt korta stunder på fullgas pga av inkörning. Enda som gått sönder var snöskyddet fram som jag köpte till, den verkar inte hålla för snö. Fick ett nytt av återförsäljaren, får hoppas den håller bättre.
Sist jag körde började bränslelampan lysa, när jag tankade upp (lika som första gången) fick jag i 26 liter vilket ger ca 2,7 liter milen. Nu en fråga till er som har erfarenhet. Hur många liter är det kvar när lampan börjar lysa? Tanken ska väl rymma 40 liter men det är möjligt att jag inte fyller riktigt fullt?
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
BRP har inte haft en fungerande soppamätare på flera år, den lyser lite som den vill. Verkar vara en svår detalj att få till...

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 

bernersjo

Välkänd medlem
7 apr 2012
107
2
18
Göteborg
BRP har inte haft en fungerande soppamätare på flera år, den lyser lite som den vill. Verkar vara en svår detalj att få till...

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Var inte det löst 2012 eller nåt? Eller har dom bara blivit bättre men fortfarande kass? :)
 

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
Brukar få i 25-30 liter när lampan börjat lysa!! Sen snittar jag ca 3.7 liter milen :)


Samma för mig! Har fått i mellan 17-21L när lampan börjat lysa= halv tank!! Värdelös tankmätare.. Men polaren har en exakt likadan summit som mig även beställda samtidigt och hans tankmätare fungerar betydligt mycket bättre! Är den nån här som fått sin tankmätare fixad?
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Kört 35mil och fick värma lääääänge med varmluftspistol för den ens lossnade med mutterdragare . Ska sen dras 120nm , köras 30kmh o bromsa , upprepa 5ggr och sen 120nm igen.


Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Gjorde detta idag och efter några acc och inbromsningar gick det o dra ytterligare ca 10 grader före momentet sa stopp så man ska nog inte skita i att efterdra.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Tankmätarna fungerar bättre vad jag förstår från 2013 men är inte direkt samma precision som en bil mätare. Desto jävligare är att dom inte längre är lika lätta att byta som det var på XP.
Och om jag inte förstått fel måste hela bränslepumpen bytas. Så det går tydligen inte att byta givaren separat.

Men alla som äger en E-Tec. Har någon helt ärligt kört slut på en tank på en dag så man änns behöver en mätare?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Tankmätarna fungerar bättre vad jag förstår från 2013 men är inte direkt samma precision som en bil mätare. Desto jävligare är att dom inte längre är lika lätta att byta som det var på XP.
Och om jag inte förstått fel måste hela bränslepumpen bytas. Så det går tydligen inte att byta givaren separat.

Men alla som äger en E-Tec. Har någon helt ärligt kört slut på en tank på en dag så man änns behöver en mätare?
Nej, åker man hemifrån med full tank så är man safe.