Ski - doo 2014

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
enpatte, du har fortfarande inte svarat på mitt inlägg...
Det är väl inte så mycket att svara på.
Ditt inlägg framstod som att du pratade om freeride 2014 när jag visste att du åkte med tolvor + att det poppat upp folk nästan utan poster som påstod saker som inte stämde med mina upplevelser, därav min post(reaktion) där jag framförde att det var förbannat tråkigt om folk hittade på saker.

Nu tänkte väl inte du som du sa på att tråden handlade om 2014 så då är väl bara att lämna det?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Bra :) Ville bara ha en liten notis, så jag visste att du sett mitt inlägg och att det var ett missförstånd / att jag var otydlig som det handlade om, inte lögn. Då jag ser mig själv som en jävligt ärlig person...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
Bästa stället att fästa nödstoppen/DESSen är i mitt tycke nederst på styrhöjaren. Då svänger den med och endast i undantagsfall lyckas man linda den runt styret även om man har fäst linan i kläderna.

Ska man inte flytta DESSen så är det nog handlederna som gäller om man vill slippa linda linan kring styret.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Hur var det med strömmatningen i kontakten som finns ovanför lyset under plastlisten? Bakom handskfacket så att säga? Är det matning redan på tomgång eller först över 2000 rpm?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hur var det med strömmatningen i kontakten som finns ovanför lyset under plastlisten? Bakom handskfacket så att säga? Är det matning redan på tomgång eller först över 2000 rpm?
Jag tog i det bakre uttaget och där är det hela tiden. Men nu mera har vi ju till och med handvärmare på tomgång så kan nog nästan garantera det är så där fram också =)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Jahaja, finns väl ett original uttag att köpa bara att trycka i, kostade väl 39 euro blir till å beställa det då.
Ja man tycker ju det borde vara så iaf.

EDIT:

Så här ser original ut och ja det ger matning på tomgång också har jag kommit fram till efter lite efterforskning. Iaf på 13 och framåt.

 
Last edited:

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Hur var det med strömmatningen i kontakten som finns ovanför lyset under plastlisten? Bakom handskfacket så att säga? Är det matning redan på tomgång eller först över 2000 rpm?

Sitter en kontakt vid kabeln till dessen, är de den du menar? Den har iaf spänning på tomgång. Jag kör min gps på den. Jag klippte bort kontakten och skarvadepå kablar till ett ciggutg (39kr på jula)
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Sitter en kontakt vid kabeln till dessen, är de den du menar? Den har iaf spänning på tomgång. Jag kör min gps på den. Jag klippte bort kontakten och skarvadepå kablar till ett ciggutg (39kr på jula)
Finns ju färdigt hål i toppfacket. Behövde inte ens borra. Jag kör min GPS genom cigguttaget där under och det är 12V på tomgång.
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Finns ju färdigt hål i toppfacket. Behövde inte ens borra. Jag kör min GPS genom cigguttaget där under och det är 12V på tomgång.
Toppfacket, Alltså de uppvärmda facket ovanför hastighetsmätarn? Blir de inte struligt att dra kabeln till gps'n om ciggutg sitter i facket? De måste ju bara funka om man köper gpshållaren som sitter uppepå facket? Jag har min gps på ett fäste på styrhöjjarn och kabeln utdragen vid styrstången. Ciggutg fick hammna i utrymet under hastighetsmätarn.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Toppfacket, Alltså de uppvärmda facket ovanför hastighetsmätarn? Blir de inte struligt att dra kabeln till gps'n om ciggutg sitter i facket? De måste ju bara funka om man köper gpshållaren som sitter uppepå facket? Jag har min gps på ett fäste på styrhöjjarn och kabeln utdragen vid styrstången. Ciggutg fick hammna i utrymet under hastighetsmätarn.
Ja precis det facket. Kabeln har jag dragit ut bakom hastighetsmätarn och sedan upp genom styrhöjaren till fästet på styret. Inget fel på ditt sett, men dumt att klippa kablar när det finns färdigt. Plug and Play! :)
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Fråga, Motorstoppet, som håller fan på motorn så den inte vrider sig för mycket, framför primärvariatorn.
Ska det justeras ända emot motorfästet - eller ska det vara lite spel därimellan?

Pos. 166, 172 mot 195?

Bild
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Fråga, Motorstoppet, som håller fan på motorn så den inte vrider sig för mycket, framför primärvariatorn.
Ska det justeras ända emot motorfästet - eller ska det vara lite spel därimellan?

Pos. 166, 172 mot 195?

Bild
http://lmgtfy.com/?q=ski-doo+motor+stopper+support

stevo9 skrev:
Little late but for sake of getting it out there in the event someone else needs this. The manual for my 2013 reads:



Skipped the first few remedial steps like take off the side panel

4. Loosen the three screws retaining the engine stopper to the engine support just enough to allow a vertical play (1/2 to one turn)



5. Insert a .5 mm (.02") feeler gauge in the engineer stopper opening



6. Place feeler gauge between engine stopper and rubber stop block (on engine)



NOTE: Do not insert the feeler gauge too deep, as it will pass over the bump at the surface of the rubber stop block and alter adjustment. See Illustration. Picture shows the feeler gauge next to the rubber stopper



7. Tighten screws to 10 N/m +- 2 N/m (89 lbf/in +-18 lbf/in) following the illustrated sequence, taking care not to pinch the feeler gauge.



Illustration shown tightening lower left first, top second, and lower right last (viewed from clutch side)




NOTICE: Serious pulley damage can occur if the engine stopper and its screws are not properly installed.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
172 finns ju i en blå och en röd variant. Tror den blåa är från RS. Den är någon sväng högre, vill jag minnas.