Ski - doo 2014

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Hur ser det ut på remfronten för er? Nån som hunnit köra några mil ospårat i mycket puder så den får arbeta? Min har bara gått 10mil än så länge, mestadels på kompakt snö men tycker det är väldigt mycket remdamm i skyddet och vid fotholken. Kanske är så med första remmen då det är nytt?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Hur ser det ut på remfronten för er? Nån som hunnit köra några mil ospårat i mycket puder så den får arbeta? Min har bara gått 10mil än så länge, mestadels på kompakt snö men tycker det är väldigt mycket remdamm i skyddet och vid fotholken. Kanske är så med första remmen då det är nytt?
Rengjorde du variatorerna när du hämtade hem den, ibland glömmer åf att tvätta bort olja som finns på variatorerna vid leverans.

Har kört 20 nånting mil nu 90% ospårat i skogen och remmen ser bra ut, lite svarta remrester längst ner i primären. Ska kasta på lite annan variatoruppsättning nu så får se hur det fungerar.
 

Hake1

Prospect sledder
28 nov 2013
3
0
0
Gropen
Jag funderar var/hur jag ska fästa registrerings"plåten" för att få det snyggt?
Hur har ni andra gjort? Har en mxz xrs 800 -14.
Lägg gärna ut bilder!
 

Magnus N

Aktiv medlem
20 jan 2013
64
0
6
Ökx
6 av 7 Free har tagit rem av dom jag känner till. 25 och 12 mil höll mina innan dom trådade. Blir riktigt varmt och dammar som fan för mig. har ju då även kört in dom och kört en del lugn körning före vi fick bra med snö så verkliga hållbarheten i riktigt lössnö före är 5 och 10 mil..

Är helt övertygad om att det är något fel på årets maskiner för jag kör på samma sätt som med min 12a som inte gjorde så här.
 

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
jag skärde bort nedre delen på variatorskyddet efter som det åkte in motvariatorn när jag rullade med den sen borrade jag massa håll i sidokåpan för att få ventelation åt variatorerna det har funkat jätte bra för mej med remar kört 53mil med min och det är första remmen:) iof en summit xm 2013 men kanske är ett tips till er som kör 2014 och har problem med remmar!
 

Okeido

Aktiv medlem
15 mar 2009
84
0
6
Första servicen vet ni om det är någon service bulletin som gått ut från Ski Doo?

Tänkte med bakre boggiedämparen så fanns det ju någon fix för det. Samt plopparna för kåporna vid tanken?

Blir då att sätta variatorkitt har aldrig varit med om att köra en skoter med mer "arkdragarkänsla" än årets freeride 154 är ju ett tillslag på 3000-3200 varv på variatorn.

Såg att i manualen skulle tillslaget vara vid 3800 varv +-100 varv det stämmer då inte med min maskin iaf.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
3,2k låter som något är galet. Säck primärfjäder eller fel justerad rem. Hade bett åf kolla på det om det är helt ny skoter...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Blir då att sätta variatorkitt har aldrig varit med om att köra en skoter med mer "arkdragarkänsla" än årets freeride 154 är ju ett tillslag på 3000-3200 varv på variatorn.

Såg att i manualen skulle tillslaget vara vid 3800 varv +-100 varv det stämmer då inte med min maskin iaf.
3800 är med amerikanska setupen med 441 ramper och 160/350 fjäder.
Nu bör du ha en 100/260 fjäder. = strax över 3000 i tillslag. alltså inget fel.
Men gissar det inte går att öka tillslaget med 413 ramperna pga dom inte änns matar på med en 100/260 fjäder. Kommer nog bara kännas ännu mer tom vaarvig.

Vidare uttväckla dedär med arkdragar känsla. Menar du det känns som det går tungt?
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Lite fundersam över det sledtrax skriver om sin freeride 146". Dämparrenovering vid 70 mil för att dom börjar kännas slappa? Jag hade ändå tänkt shimsa mina hårdare men kändes som en tråkig extra utgift så tidigt.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Lite fundersam över det sledtrax skriver om sin freeride 146". Dämparrenovering vid 70 mil för att dom börjar kännas slappa? Jag hade ändå tänkt shimsa mina hårdare men kändes som en tråkig extra utgift så tidigt.
Dom körde ju en RE 800 ifjol och fick göra samma. Det är väl så att är man kräsen på dämparna så bör man byta olja rätt tidigt första gången för att få bort lite rester och eventuella fusk i produktionen.