1997 powder extreme 600 trippel ingen gnista?

hejhej

Medlem
26 okt 2012
36
0
1
hejsan har en skoter som rubriken lyder. startade den och körde den från släpet till stället där den står kanske 20 m. då startade den på 3 draget utan promblem. sen så stängde jag av den. men nästa gång jag skulle ha i gång den några veckor efter så är den helt stendöd ingen gnista alls har provat att koppla förbi all el runtomkring så det bara var el till själva motorn men fortfarande stendöd....

någon som vet vad felet kan vara? låter det som statorfel?

tacksam för svar.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
Om du gjort tjuvkoppling i första plint ut från stator och den inte ger gnista är det garanterat statorn. Skicka den till timmrå elbyggnads för omlindning eller linda själv om du kan.

hejhej

Medlem
26 okt 2012
36
0
1
Re: Sv: 1997 powder extreme 600 trippel ingen gnista?

har nu mätt statorn och värderna skulle vara 450 och 20 men fick 436 och 13. får det skilja något? eller är den väck?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
Sv: Re: Sv: 1997 powder extreme 600 trippel ingen gnista?

har nu mätt statorn och värderna skulle vara 450 och 20 men fick 436 och 13. får det skilja något? eller är den väck?
.
450 värdet är helt ok för det beror på hur varm den är och hur gammal. Ju äldre stator dessto högre värde blir det. Det låga värdet var däremot lite off. Om den visar 13 vid rumstempratur är den förmodligen väck. Testa mäta och värma den samtidigt med värmepick eller hårtork,,om den funkar som den ska ökar värdet i en jämn takt med värmeökningen. Blir det bortfall eller varierat värde helt plötsligt vid en viss tem är den också väck.

Ett mer normalt värde vid rumstemp vore ca 22-23ohm med tanke på åldern och den andra spolens höjda värde.

Men du hade även tjuvkopplat i första plint 4 stifts plint antar jag. Då brukar man bygla mellan den svarta och den kabel som "inte" är gul. Förmodligen är den andra kabeln brun "gissar jag"

Om du tjuvkopplat så och baserat på mätvärdet borde statorn vara väck. Men det är luriga prylar detta här så inget är tvärsäkert tyvärr.