Polaris Assault -10 dör

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Hej! var ute och körde idag och slog ner hårt efter en dag på rullen.

Efter ett tag började lyset flimra sedan dog displayen och efter ett tag så stannade skotern. Väntade ett tag sedan drog jag igång den, ibland så fungerar allting och ibland så fungerar ingenting efter att man drar igång den igen.

Samma visa, efter ett tag så dör lyset, sen displayen sen dör skoter.

Blir något överhettat??
Någon +12V kabel som är glapp, skadad?
Någon som har samma problem, någon lösning?

mvh
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Var sitter den pjäsen och varför skulle det kunna vara den??

känns som någon typ av överhettning just därför att när den stannar om man då väntar ett tag och sedan drar igång den så startar den igen...
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Med stoooor sannolikhet är det voltregulatorn som spökar. Denna sitter på variatorskyddet, under plastkåpan.

Symptomen du beskriver är exakt de som uppstår vid en krånglande voltregulator på dessa maskiner, de laddar oftast för lite när den havererar. Inte för mycket som brukar vara praxis i andra fall. Vanligt problem med dessa dessutom, och den som säljs idag är en uppdaterad variant.
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Med stoooor sannolikhet är det voltregulatorn som spökar. Denna sitter på variatorskyddet, under plastkåpan.

Symptomen du beskriver är exakt de som uppstår vid en krånglande voltregulator på dessa maskiner, de laddar oftast för lite när den havererar. Inte för mycket som brukar vara praxis i andra fall. Vanligt problem med dessa dessutom, och den som säljs idag är en uppdaterad variant.
Hur säker är du? den var inte gratis!
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Åk ner till din ÅF och fråga om de har någon fungerande du kan prova.

Det är svårt att säga stensäkert utan att ha sett maskinen, men jag har bytt ett gäng, och det har dessutom varit ett servicemeddelande på dessa.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
När ni nämner det så kom funderingen..
Vi säger att blizzen köpt sin maskin begagnat (antal tidigare ägare borde inte spela någon roll i detta fall), garantin har gått ut och hans voltregulator pajjar, den borde ha bytts ut på service/update av tidigare ägare men detta är ej gjort, brukar man då få den bytt gratis ändå?
Är vissa märken bättre än andra?

Hur länge brukar updatesen vara "tillgängliga"? För jag antar att man inte kan komma flera år senare och kräva en update för att tidigare ägare har missat det?
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Det finns slutdatum på dessa bulletiner. Missar man den så får man stå för regulatorn själv. Därför skall man alltid vara noga med att kontrollera att alla ev bulletiner är gjorda vid köp av beg maskin.
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Borde inte alla lampor gå sönder (H4, xenon) om voltregulatorn är trasig??
Hur kollar man om voltregulatorn är trasig?
Ifall ECUn är trasig borde inte skotern starta och gå som vanligt i mellan åt?
var sitter jorden på dessa maskiner??


mvh
 
Last edited:

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Borde inte alla lampor gå sönder (H4, xenon) om voltregulatorn är trasig??
Hur kollar man om voltregulatorn är trasig?
Ifall ECUn är trasig borde inte skotern starta och gå som vanligt i mellan åt?
var sitter jorden på dessa maskiner??


mvh
Lamporna ryker om regulatorn havererar och släpper för mycket ström. Det gör inte dessa. Och trasiga ECU-boxar är mycket ovanligt.
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Nej, läs om och läs rätt! Dessa regulatorer ger FÖR LITE ström vid haveri. Klart man kan, bara att mäta på utgående ström och se vad du får med skotern igång.
Antar att det är de 2 röda som går ut.
Har du nån aning om var jorden sitter?