Lekskoter! rulle, burka, lite hopp.

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Min 440/800 är dessutom vässad ganska bra med, men kanske runt 5-7 liter milen vid hård lek körning, men vid åkning lite efter led och lek körning så är de väl mellan 4-6 liter ungefär vilket ja inte tycker är så illa. Ha en kompis som ha åkt BRP väldigt länge som bytte till en IQ 600 10 eller 11. Minns inte riktigt, men vet att han va missnöjd med att den drog väldigt mkt sås och att de va mkt dyrare delar. De är då vad jag vet :)

LundqvistN

Medlem
6 jan 2013
44
0
1
Umeå
Ja IQn är ju tydligen känd för att dra mycket sås men. din 440/800 drar väll stor set samma som min 583 kanske lite mer. Ingen som vet vad en f7 efi drar?

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Jo, nog lär den dra mer, men den ha mkt mera krut än en 583 ;) hade den motorn i min mxz innan ja satte i en 670 H.O. Helt klart värt de, men min 800 snurra r som sagt lite mera vässad för att vara en H.O med så man får räkna med att den dricker, men den går där efter med :)

Murre

Aktiv medlem
28 dec 2005
72
0
6
Högakusten
Tycker du ställer väldigt konstiga och kanske rent av fel frågor och krav utifrån den bild man får av dig. Du vill ha en bränslesnål skoter, då ska du inte satsa på nån ombyggd 440/800 eller R-motor typ IQ600r, 600rs etc. Du bör satsa på en standard 6-7-800. Därefter kommer vi till att du vill kunna leka och "köra rulle på platten". Och då minskar vi urvalet till v-kittade och drevade 600'or, eller standard 7-800'or. Sen kommer vi till kunskap. Har du kunskap att mecka med drevning och variatorer? Om JA, då väljer du en skoter i klassen du gillar och ställer in den efter din smak. Typ Skidoo/lynx 600/800, en F7'a eller 600RR (observera "RR"). Här måste du skapa dig en egen uppfattning om maskinerna och provköra eller iaf provsitta och kolla körställning, för alla dessa maskiner är bra. Folket som ger råd på forum när detta kommer upp tenderar till att vilja rekommendera den skoter dom är mest kåt över för tillfället, vilket brukar vara den dom själva äger.

LundqvistN

Medlem
6 jan 2013
44
0
1
Umeå
Ja jag har kanske har lite konstiga frågor :) men vill bara veta lite mer om vilken skoter jag ska ha vet inte om jag ska ha en 600 eller 800 kanske 700. Den måste inte vara så bränslesnål men det är ju ett plus. Men det är ju om man också kan leka med den/rulle. Jag kan ju meka annars får jag fråga morfar som är mekaniker. Du tycker att jag borde köpa en original 600/800 och fixa det själv eller? Blir nog ingen IQ inte så sköna att sitta ner på, och drar tok för mycket soppa. Men går en rev 600 nått bra på rullen? :)
Tycker du ställer väldigt konstiga och kanske rent av fel frågor och krav utifrån den bild man får av dig. Du vill ha en bränslesnål skoter, då ska du inte satsa på nån ombyggd 440/800 eller R-motor typ IQ600r, 600rs etc. Du bör satsa på en standard 6-7-800. Därefter kommer vi till att du vill kunna leka och "köra rulle på platten". Och då minskar vi urvalet till v-kittade och drevade 600'or, eller standard 7-800'or. Sen kommer vi till kunskap. Har du kunskap att mecka med drevning och variatorer? Om JA, då väljer du en skoter i klassen du gillar och ställer in den efter din smak. Typ Skidoo/lynx 600/800, en F7'a eller 600RR (observera "RR"). Här måste du skapa dig en egen uppfattning om maskinerna och provköra eller iaf provsitta och kolla körställning, för alla dessa maskiner är bra. Folket som ger råd på forum när detta kommer upp tenderar till att vilja rekommendera den skoter dom är mest kåt över för tillfället, vilket brukar vara den dom själva äger.

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Går nog att få upp på rullen :) vill bara på peka att jag inte tycker att min maskin är de bästa, men den är då bland de optimala att ha för de ändamålen du beskriver, men håller med föregående som skrev eftersom han ha bra poäng :) kolla på dom du tycket verka intressant och provkör och se va som känns bäst för dom flesta skotrar uppfyller de du efterlyser och efter lite pill så går nästan allt att åka rulle rejält med :)

LundqvistN

Medlem
6 jan 2013
44
0
1
Umeå
Vet du hur mycket en original Rev 800 H.O drar?
Jo, nog lär den dra mer, men den ha mkt mera krut än en 583 ;) hade den motorn i min mxz innan ja satte i en 670 H.O. Helt klart värt de, men min 800 snurra r som sagt lite mera vässad för att vara en H.O med så man får räkna med att den dricker, men den går där efter med :)

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Assault 146" dom är byggd för lite hopp å stuts, sen kan man klättra i backar med! Har en själv som är nerdrevad 2 kugg, styvare primfjäder och originalvikter. Går som ett skållat troll!

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Assault 146" dom är byggd för lite hopp å stuts, sen kan man klättra i backar med! Har en själv som är nerdrevad 2 kugg, styvare primfjäder och originalvikter. Går som ett skållat troll!
Hittar du en sån för 30-40k så köper jag den direkt :)

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Jaha, en bra skoter för 30-40000 alltså. Jo de blire svårt med en assault (;
Arctic har nog de bästa valen för den pengen!