Arctic Cat 2014

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Låter lovande! Stod mellan en HC eller en Polaris Swb Assault. Föll tillslut på att HC verkar vara en mer färdig skoter, ville göra stora ingrepp på assaulten. Sen är ÅF på byn inte nått att ha så fick bli en HC :)

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Hämtade ut en m8000 idag och undrar lite vilka "moddar" som är måsten? Eller bra att göra?
Behöver man tex montera anti-stab kit mm?

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Anti-stab är väl inget måste men en billig försäkring ;-)
Jag har monterat. Anti-stab, bukskydd, skinz frontbåge, knappskydd, floatskydd, och c&a pro mtx på min. Vet dock inte om det är bra eller dårligt då jag inte kört något :-(
Och det jag känner att jag saknar är en bullens korv värmare, ett riktigt fäste/plats för remmen och foxpumpen.

Last edited:

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Nu har jag hämtat maskinen, måste bara säga det, satan vad snygg den är! =) Men man är ju partiskt...
La till Dragkrok med svart dragbåge, svart bukskydd och svart procross bumper.
Brorsan köpte likadan och han körde orange på allt istället, måste ju se skillnad på dom :)

Vart har folk satt dit regplåten?

Lite bilder

Last edited:

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Jo det är ju där nu men vill gärna ha mer plats för annat. Förresten du som kört din maskin hur känns den?
Det är en riktigt trevlig maskin faktiskt! Är mer nöjd än vad jag trodde jag skulle bli, dock är dom där jävla tveckningarna kvar som kommer när man ska gasa iväg, så man måste ta om... Ska vänta tills inkörningen är klar, om den fortsätter jävlas då så kommer jag ta ett snack med min åf å be dem fixa detta direkt... Sen om dom måste sätta dit en tänskil eller vad dom gör bryr jag mig inte om.. Är inte så jävla trevligt om man ska gasa över en bäck eller dyl å skotern tvekar...

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tråkigt att säga men tändkilen hjälper inte, har en på min 12a (13ecu map) och den boggar. Tills jag sätter in power commandern som leanar ut den under 4000rpm....
12 var snål under 4000
13 (och 14?) är feta under 4000
Efter 4000 är det samma mappar, dvs väl snålt i mellan pga avgaskraven.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har nu märkt ett fel, primär variatorn nöter på plasten när man burkar åt vänster... Plasten är för mjuk så den trycks in mot variatorn... Har pratat med åf, fast han hade gått på julledighet.. Skulle höra av mig efter nyår, men han sa att jag bara skulle köra vidare

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det där var ju problemet 2012. "Åtgärdades" med en förstärkande plastbit.
Utan plastbiten böjdes det så pass att man hade hål i sidan till slut.
Med plastbiten trycks det inte in lika mycket, och ska därför motverka sådan omfattning att hål uppstår.
De som kört mer än vad jag gjorde kan nog vittna bättre till hur det fungerade i långa loppet.

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Jo jag hörde att variatorn tog i när jag låg på sidan en gång. Vet inte hur mycket det har nött, så länge det inte blir hål är jag nöjd.

Nån annan som kört å provat era ordentligt? Jag är då helt såld, den funkar ju hur bra som helst. Då jag kom från gamla f7-vanorna så är denna skoter så sjukt smidig, och jag tror aldrig jag kommer köpa en kort skoter igen. Fyfan så skönt de är att slippa stampa å skotta å hålla på i evigheter. Det behövs inte mycket för att m8an skjuter upp efter en fastkörning. Den har tvekat en gång för mig, på 22 mil så jag tycker inte de är så värst mycket att bry sig om. Nu är det dags för service och sen beger jag mig mest troligt till ammarnäs i helgen för att bränna lite till ;)

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Jag har kört några mil med min XF HC nu, sjukt smidig och lättkörd, enda var väl den gjorde rejäla diken efter sig, klev inte direkt upp på snön. Men var ju en rejäl skare som gjorde att skidorna låg ovanpå som kan ha ställt till det lite.

Har haft några tvekningar, rätt störigt faktiskt.
Sen om jag dragit till i styret så har teleskopstyret åkt upp. Tex. När jag backade av släpet utan tipp så åkte den upp i maxläge vid det lilla rycket som blev när skotern åkte ned.

Ska det vara så?