Märkes***eritråden...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Åker man själv så får man tänka på det och se till att inte hamna i situationer där man kan behöva hjälp. Men då ingen vill ha med en Yamaha åkare i gruppen så förstår jag att ni måste åka mycket själv och därför köra som frillor för att undvika problem.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
K-len: tar du dig inte lös själv där så är det nog dax för en tur till det lokala gymet ;)

Behövde inte anstränga mig mycket i helgen för att fastna värre än så.


Men back till trashtalket om alla skotermärken utom mitt
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Åker man själv så får man tänka på det och se till att inte hamna i situationer där man kan behöva hjälp. Men då ingen vill ha med en Yamaha åkare i gruppen så förstår jag att ni måste åka mycket själv och därför köra som frillor för att undvika problem.
Vi hade med en Yamaha i gruppen förra helgen, aldrig mer... fastnade ju för tusan innan det ens börjat luta uppåt, och då var det ändå en 153 tummare...
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Kan erkänna att visa av mina fastkörningar inte vore fastkörningar om jag var lite biffigare, men valfri person är välkommen att trampa snö och vicka på rumpan då jag kör fast nästa gång. Tar ni er lös själva kör jag Yamaha nästa säsong....

De flesta Yamaha åkare vet att det inte är lönt att köra där resten har som roligast, så det är klart ni tar er lösa på egen hand... Det gör jag oockså om jag stannar och tar en fika eefter leden ;)
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Ja i helgen som var åkte vi en repa till svartnäs och kollade på lite skotercross.

7 Ski-doo
3 Polaris
1 Yamaha

En ski-doo fick problem då en isrivare rev sönder krängningshämmaren, spände på förspänningen två steg sen bar det av.

En Polaris tappade reservdunken två gånger.

En pro-rmk 155 körde fast efter en kraftlina.

Samma pro-rmk 155 knäckte en A-arm mot en sten ovanför en brant.

En Yamaha phazer RTX körde fast i kanten på samma brant som pro'n gjorde sig illa i.

Samma Yamaha körde fast på platten.

Vansinnigt nog så drog två e-tec 1.2 resp 1.4 liter milen på den resan, en av dem fick hålla sig i skinnet pga skjuts.

Två av tre polarisar visade tydliga tecken på panikartad varmgång med flåsande gubbar slungandes snö på kylaren som följd :) Denna session upprepades ivrigt både under färd och vid planerade stopp.

Slutsats:
Trotts procentuellt övertag, går ski-doo i snö! En ski-doo fick vara med i statistiken, men bara på grund av slarviga val av eftermarknadsdelar.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Vi hade med en Yamaha i gruppen förra helgen, aldrig mer... fastnade ju för tusan innan det ens börjat luta uppåt, och då var det ändå en 153 tummare...
Åkte med en 162" nytro i går och jag blev förvånad över framkomligheten. Men tyvär var den fina Yamaha "kvalitéts" maskinen utav sämre kvalité så han fick åka släpvagn hem pga sitt andra växellåds haveri på 120mil
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Åker man själv så får man tänka på det och se till att inte hamna i situationer där man kan behöva hjälp. Men då ingen vill ha med en Yamaha åkare i gruppen så förstår jag att ni måste åka mycket själv och därför köra som frillor för att undvika problem.
Vi kör för det mesta själva, de andra lagar antingen skotern i garaget efter förra haveriet eller är på väg hem gåendes efter kolv/rem/boggie/stator/EFI/insugsgummi/vevaxel/kolvrings/variatorhaveri...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Vi kör för det mesta själva, de andra lagar antingen skotern i garaget efter förra haveriet eller är på väg hem gåendes efter kolv/rem/boggie/stator/EFI/insugsgummi/vevaxel/kolvrings/variatorhaveri...
Har du äntligen fått dig en 4-taktare?
Visst har du haft en gammal venture ?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Haha, jag ylar fortfarande omkring på tvåtaktstrippeln. :) Fast nu "Switchbackkonverterad" med 365cm 32mm matta... så jag får hjälpa gubbarna loss med sina "lössnömonster". ;)

Talkin' Redtop here, you know...
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
KLen: Synd hade gärna sett dig bemästra din skoter. Dock verkar den vara så jävla tung att du inte tar loss dig själv eller så är du som en sticka med två spagettiarmar =D!

Men ring när du sitter fast så kommer jag och hjälper dig lös, eller när den skurit så kan jag bogsera hem dig! =P
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Satt och kollade på en film häromdagen, antingen var det slednecks 14 eller senaste 2 stroke cold smoke filmen. Hur som helst var den trevlig, majoriteten av skotrarna var ski doo, en och annan polaris smög sig in och också tyvärr ett par katter. Halvvägs in i filmen kom det två Yamaha... ALLT dom kunde göra med sina maskiner var att köra rakt upp för branta backar. Har själv aldrig ägt en Yamaha men visst fan måste dom ha styre också va? Eller är det så att det inte går att välta omkring dom där bussarna? Har aldrig sett på make till så tråkiga skotrar som Yamaha.... Så fort man har med sig några sånna när man är ute och åker står dom still och kollar på om man viker av leden och vågar dom sig av den hårda leden så vet man att det är inte långt till nästa styrkepass då man ska försöka få upp den där klumpen på leden igen. Fy fan för Yamaha! Hoppas det blir bättring 2014 när dom fått ett bättre chassi.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
KLen: Synd hade gärna sett dig bemästra din skoter. Dock verkar den vara så jävla tung att du inte tar loss dig själv eller så är du som en sticka med två spagettiarmar =D!

Men ring när du sitter fast så kommer jag och hjälper dig lös, eller när den skurit så kan jag bogsera hem dig! =P
Bemästrar den inte ännu, 200 mil till så borde jag veta var jag har den i alla lägen jag kan tänkas hamna i:)

Han väger ju mer än en Br, men klart mindren valfri 4t maskin, inte riktigt spagetti armar men nära nog:) lastar den själv på släpet (har varken tipp eller ramp), så lyfta den går rätt okey.

Skicka ett PM med ditt nummer så får du gärna komma och ta lös mig nnästa gång, dock verkar det bli nästa säsong då det är midsommar här. Eller hembogsering då jag har planer att skjuta kolvar nästa säsong :)
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Har aldrig sett på make till så tråkiga skotrar som Yamaha.... Så fort man har med sig några sånna när man är ute och åker står dom still och kollar på om man viker av leden och vågar dom sig av den hårda leden så vet man att det är inte långt till nästa styrkepass då man ska försöka få upp den där klumpen på leden igen. Fy fan för Yamaha! Hoppas det blir bättring 2014 när dom fått ett bättre chassi.
Finns kanske en anledning till att dem står på spåret, ute man familjen och grillar korv? Bor du söder om stan?
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Syftade mest på dom som är med mig och åker och dom grillar inte korv. Inte på leden iaf. Ja det gör jag. Har dock inte kvar skotern på bilden. Har inte loggar in på datorn på ett bra tag och det går inte att byta profilbild via tapatalk.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Syftade mest på dom som är med mig och åker och dom grillar inte korv. Inte på leden iaf. Ja det gör jag. Har dock inte kvar skotern på bilden. Har inte loggar in på datorn på ett bra tag och det går inte att byta profilbild via tapatalk.
Njurunda?
 

SkidooMatte

Välkänd medlem
2 nov 2011
320
0
16
Piteå
www.youtube.com
De var en gång fyra bröder som skulle köpa sig en varsin ny lössnömaskin.

Dom funderade varv på varv vilka maskiner dom skulle köpa.
Rådfrågade sin far som svarade: -Inte en AC, jag hade en super jag för 25 år sen och den skar, men min Finlandia gick jättebra i snön så köp BRP.

Ena brodern nappade på förslaget och köpte en summit800, han hade läst mycket om den och hade blivit grymt imponerad. Det var den nyaste tekniken där dom sprutade in bensinen på ett häftigt ställe och den skulle ge grym effekt och vara bränslesnål.

Den andra brodern gillade mer att titta på bilder och hade fastnat för en RMK800, såg grymt häftigt ut och den hade ju ett supermodernt material i lyftbågen bak så den måste bli bäst. Och så stod det ju i reklamen att den skulle ha jättemånga hästar och vara utrustad med ett nytt insprutningssystem. Plus satt en cool kille i usa körde en sån.

Den tredje brodern hade ända sen -03 hört att 4taktare var framtiden å tänkte att kanske 2011 var framtidens år, så han köpte en Apex mountain.

Den fjärde brodern brydde sig inte om så mycket om allt snack utan han drog sig bara till minnes vilket märke han hade sett gått bäst de senaste 6 åren, så han köpte en AC M8.

De tre andra bröderna skrattade åt M8 brodern: -Ha,ha, vilken omodern skoter, förlegad körställning, gammal design, uråldrig insprutning.....

Första helgens åkning var riktigt rolig, mycke snö och fint väder.
Dom var lite trötta i armarna efter att ha fått lyft apexen flera gånger men sånt hör ju till. RMK åkaren tyckte att motorn gått lite dåligt och hackigt men det berodde nog på att det var olja i motorn från fabrik..... Summitbrodern hade redan fått lov att använda reservremmen men det var ju mycket snö så.....M8 åkaren hade fått tankat några deciliter mer än de andra...

Inför nästa helg hade RMK brodern vart hos handlaren och fått skotern genomkollad, tps givaren var justerad så nu skulle den nog gå. Summitbrodern hade köpt två nya remmar plus att han kört in remmarna några lugna mil. Apexkillen hade börjat kolla efter nån lättare boggie.... M8brodern hade umgåtts med tjejen sin och haft trevligt...

Följande helger var dom ut å körde tillsammans mycket...tre av dom iallafall, nu hade det kommit så mycket snö så apexen fick hålla sig till leden, de andra var trött att hela tiden måsta hjälpa och lyfta lös den....summitbrodern saknade ändå faktiskt dom stunderna, då kunde hans rem kylas av och då höll den några mil längre...Rmk brodern tyckte fortfarande att motorn tvekade, men hade fått jättemånga tips om vad det kunde vara så det skulle nog ordna sig....M8 åkaren körde mest omkring med ett stort flin, några ggr fick han lov att vända om för att se till att de andra hängde på....

Nån månad in på säsongen var det inte lika roligt längre....summit åkaren hade inte råd köra varje helg, visserligen hade han tjänat in några tior på bränslebudgetten jämfört me de andra men remkontot var spräckt för några veckor framöver....RMK åkaren ville helst vila lördagarna, på veckorna körde han mest med bil+släp till handlaren och fick skotern kollad....nya mappar, kablar som skavde, stoppknappar som skulle ha buntband, nya oljor...skotern gick ändå inte nå bättre så det vart också många egna sena kvällar i garaget för den stackars rmkbrodern...apexbrodern hade köpt ett gymkort och lyfte mycket skrot nu, funderade också på om han skulle kosta på skotern med turbo så skulle kanske han ta sig längre ut i naturen..M8 hade mest kul, latjade på me kompisarna och låg mycket me tjejen, ända funderingarna han hade om skotern var om han skulle ha styret på fjärde hacket eller femte...

Mot slutet av vintern så vart det mest så att Apexåkaren körde till pimpeltävlingar och stod med huven öppen och visade sin moderna skotersom nu hade fått turbo och ett nytt lättviktsbatteri, kvällarna satt han mest på puben och hånade dom som luktade tvåtakt, mycke aktiv skoterkörning vart det inte....

Summitägaren kliade sig mest i huvudet...remmarna gick hela tiden...han hade kört in dom bra, borrat tusen hål i plasterna, linjerat variatorerna på alla möjliga sätt, hade tre olika sekundärer han byttte emmellan, testade flytande läge...nu sat han och funderade om han skulle montera isär hela skotern och styva upp den, kanske den flexade...han hade till slut fått snackat med en på BRP som svarade att det var inge problem med remmarna....

Rmk killen hade gett upp, motorn gick inte som den skulle...bara hackade och gav felkoder...på forum försökte dom stötta han och sa att det var nya mappar på gång.

M8 killen var mest ute å körde, hade hur skoj som hellst och hade hittat många fina raviner och leka i. Det var hans roligaste säsong nånsin, fast lite ensamt.