Märkes***eritråden...

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Med garanterat över 1000 mil med br250 är jag också sugen på en jämförelse mot pro rmk. Visserligen var br250in fantasktisk när man var 7-13år :)
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Det ska bli oerhört intressant att höra exakt hur kul man kan ha med en BR 250 jämfört med en Pro Rmk...
-Jag väntar.
# Det är kul att krypköra i skogen och kolla på spår och djurliv .
-PRO RMK är för bred och är direkt svår att köra sakta med , sedan brukar dom
höras så långt att skogen töms där dom drar fram .

#Mina två äldsta barnbarn tycker det är kul att köra själva på sjön
-Det går INTE med en PRO RMK , den är för mycket motor i

#Det är kul att köra en hel dag utan att ruinera sig (2 liter/timmen ungefär )
- Alla hästarna i PRO RMK behöver dricka något mer än det

#Min försäkring kostar under femhundringen HELÅR.....
-Kommentarer överflödiga.....:eviltongue::eviltongue:

Dessutom kan jag lägga upp fötterna på motorhuven , luta mig tillbaka mot
mitt hembyggda ryggstöd och glida fram över kilometervis med okörd havsyta
helt avslappnad och rofylld ungefär som med brorsans Shadow 750 om somrarna .

Det kallar jag livskvalite och skoterglädje .

Sedan får folk stressa omkring med sina högljudda högkamsmaskiner och betala
dyrt för att göra skidlyft två veckor om året i fjällen bara dom är lyckliga med det .

Det är troligen samma typer som kör om mig i "överljusfart" då jag glider omkring
med raka ben och 80 blås på sommaren .
Vill folk fräsa omkring i 200+ med pungkulorna pressade mot sin XYZ-RR TURBO så får dom .....
alla blir lyckliga på sin tro .
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
# Det är kul att krypköra i skogen och kolla på spår och djurliv .
-PRO RMK är för bred och är direkt svår att köra sakta med , sedan brukar dom
höras så långt att skogen töms där dom drar fram .

#Mina två äldsta barnbarn tycker det är kul att köra själva på sjön
-Det går INTE med en PRO RMK , den är för mycket motor i

#Det är kul att köra en hel dag utan att ruinera sig (2 liter/timmen ungefär )
- Alla hästarna i PRO RMK behöver dricka något mer än det

#Min försäkring kostar under femhundringen HELÅR.....
-Kommentarer överflödiga.....:eviltongue::eviltongue:

Dessutom kan jag lägga upp fötterna på motorhuven , luta mig tillbaka mot
mitt hembyggda ryggstöd och glida fram över kilometervis med okörd havsyta
helt avslappnad och rofylld ungefär som med brorsans Shadow 750 om somrarna .

Det kallar jag livskvalite och skoterglädje .

Sedan får folk stressa omkring med sina högljudda högkamsmaskiner och betala
dyrt för att göra skidlyft två veckor om året i fjällen bara dom är lyckliga med det .

Det är troligen samma typer som kör om mig i "överljusfart" då jag glider omkring
med raka ben och 80 blås på sommaren .
Vill folk fräsa omkring i 200+ med pungkulorna pressade mot sin XYZ-RR TURBO så får dom .....
alla blir lyckliga på sin tro .
No offence,men har du kört en pro rmk/rmk(eller sett/hört en på riktigt)?jag förstår att dom 2 sista#stämmer,säger inget om det,men dom 2 första#hållar jag absolut inte med om,mina 2 grabbar (8&10år,den äldre har nog(förutom all myr/sjö körningen)säkert kring 40mil skogskörning baki styret på en pro,dom kör dom utan problem,dock har jag gjort klart för dom att gasen används sparsamt)
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
# Det är kul att krypköra i skogen och kolla på spår och djurliv .
-PRO RMK är för bred och är direkt svår att köra sakta med , sedan brukar dom
höras så långt att skogen töms där dom drar fram .

#Mina två äldsta barnbarn tycker det är kul att köra själva på sjön
-Det går INTE med en PRO RMK , den är för mycket motor i

#Det är kul att köra en hel dag utan att ruinera sig (2 liter/timmen ungefär )
- Alla hästarna i PRO RMK behöver dricka något mer än det

#Min försäkring kostar under femhundringen HELÅR.....
-Kommentarer överflödiga.....:eviltongue::eviltongue:

Dessutom kan jag lägga upp fötterna på motorhuven , luta mig tillbaka mot
mitt hembyggda ryggstöd och glida fram över kilometervis med okörd havsyta
helt avslappnad och rofylld ungefär som med brorsans Shadow 750 om somrarna .

Det kallar jag livskvalite och skoterglädje .

Sedan får folk stressa omkring med sina högljudda högkamsmaskiner och betala
dyrt för att göra skidlyft två veckor om året i fjällen bara dom är lyckliga med det .

Det är troligen samma typer som kör om mig i "överljusfart" då jag glider omkring
med raka ben och 80 blås på sommaren .
Vill folk fräsa omkring i 200+ med pungkulorna pressade mot sin XYZ-RR TURBO så får dom .....
alla blir lyckliga på sin tro .
Du skulle alltså välja en BR före en PRO RMK? förutsatt att bägge var gratis.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Måste ändå säga att jag gillar Rundvikarns argument. Kanske inte håller med. Men förstår helt klart hur han ser på saken. :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
# Det är kul att krypköra i skogen och kolla på spår och djurliv .
-PRO RMK är för bred och är direkt svår att köra sakta med , sedan brukar dom
höras så långt att skogen töms där dom drar fram .

#Mina två äldsta barnbarn tycker det är kul att köra själva på sjön
-Det går INTE med en PRO RMK , den är för mycket motor i

#Det är kul att köra en hel dag utan att ruinera sig (2 liter/timmen ungefär )
Ledsen, men jag slutade läsa efter "barnbarn"...
Vi har en Kitty Cat, tror jag fyller den med ca fem liter/veckan-alltså är den ännu bättre än en BR 250?
Vi har även en ZR 120, tror den drar ännu mindre...

Kör vidare med eran BR, ingen hindrar er.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ledsen, men jag slutade läsa efter "barnbarn"...
Vi har en Kitty Cat, tror jag fyller den med ca fem liter/veckan-alltså är den ännu bättre än en BR 250?
Vi har även en ZR 120, tror den drar ännu mindre...

Kör vidare med eran BR, ingen hindrar er.
Hahaha,precis,grabbarnas polaris 120 går på,i princip,bensin ångor&träden får stå väldigt tätt innan den kilas fast...för att inte tala om ljudnivån:bigsmile:
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Nackdelen med BR:n är helt klart att det är lite omständigt att ringa till Norrbottensmuseét för reservdelar.
Det var ju svårt att få tag på delar för 15 år sedan så jag förstår att det värre i dag. Knepigt att världens bästa skoter tillverkare inte har delar men en Yamaha har ju aldrig gått sönder :)
 
W

wettrob

Åkte över Bergnäsbron i Luleå med bil och får syn på en polaris som agerar bärgare åt en skidoo på älven nedanför ;)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det var ju svårt att få tag på delar för 15 år sedan så jag förstår att det värre i dag. Knepigt att världens bästa skoter tillverkare inte har delar men en Yamaha har ju aldrig gått sönder :)
Nåja, den säljs säkert än idag-för ett par år sedan gick det fortfarande att köpa den i Kanada...så det är knappast risk att det blir problem med reservdelar.
;)
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Mins bara att det var ett jäkla före angående magnapull delar men å andra sidan ger jag inte 1öre för Yamaha center i Örnsköldsvik heller! Hade en Yamaha 110kubiks fyrhjuling som jag skulle ha lammeler till men en sådan fyrhuling fans inte enligt dom. Gick inte att få fram delar på motor nr eller chassi nr! Lastade den å åkte dit å pekade på ett klister märke "levererad av Yamaha center Örnsköldsvik" då fans det en koppling att beställa:)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kommer ihåg när en kompis morfars BR rasade,det var nog en 89-90a(svart/blå?).som hade gått under 50 mil(körde själv en -86a,indy 600 då),gubben körde typ inget med den&var super pedant,tror gubben endast lät polarens lill syrra köra med den(vi tyckte det var en"kärring skoter"),nå,iallaf.efter det konstaterade raset,så ville han att vi som skruvade kunde repa den åt han&det visade sig vara en riktig Hi-Tech motor,med"dyr":bigsmile:motor teknik,som var skottsäker...?tro fan man blev paff när det visade sig att topp&cylinder var en enhet,typ som på en motorsåg,nå blev ju då dyrt med grejjorna kommer jag ihåg,men grejjor var lätt å få tag på via yamaha&den var då inte kung i lösnö/skog,då för 15-20år sedan,dom kända 1-cyl.lapp maskinerna var hästlängder före BR.en i snön/skogen(typ Lynx 250/karibou mm.)
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
No offence,men har du kört en pro rmk/rmk(eller sett/hört en på riktigt)?jag förstår att dom 2 sista#stämmer,säger inget om det,men dom 2 första#hållar jag absolut inte med om,mina 2 grabbar (8&10år,den äldre har nog(förutom all myr/sjö körningen)säkert kring 40mil skogskörning baki styret på en pro,dom kör dom utan problem,dock har jag gjort klart för dom att gasen används sparsamt)
Har kört PRO RMK en del , det är flera ungpojkar i byn som har sådana .
Tyckte dock bättre om Freeriden , men det är ju en smaksak .....
JAG tycker inte PRO fungerar att smyga med , den är byggd för att köras med fart och kraft på öppna ytor och bergssluttningar med tre meter snö och inte sakta i sicksack där träden står tätt .
Den känns helt enkelt lika malplacerad som min gamla BR gör på pistad led .....

Sedan har jag mina barnbarn för lite för att dom ska få tillräckligt mycket körvana
för att jag ska tordas släppa iväg dom på en så hästkraftstinn skoter som din .
Om en 7-åring kör 2-3 ggr per år är BR betydligt lämpligare än PRO RMK, tycker jag.....

Det där med skoterval är i mitt tycke samma som motorcykelval .
Jag har en CB450T från 71 , den motsvarar mina behov perfekt .
Vissa andra kör Fireblade eller R1 och talar vitt och brett om öhlinare och toppfart .

Självklart är deras leksaker teknologiskt överlägsna mina MEN , och
nu kommer vi till det viktiga , jag har inte BEHOV av ett dyrt fordon som kan
köra jättefort , jag har inte bråttom , har inget självhävdelsebehov ,kör varken autobahn eller ringen utan njuter av att glida fram lugnt och utan onödigt buller .

Självklart har jag valt mina fordon därefter .

Tycker jag trivs mycket bättre i min Impala cab än i kompisens Impreza-racer .

Eller på min BR jämfört med på Luddes IQ-RR
 
Last edited:

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
lång text
Ibland är det kul att fisglida, det håller jag med om.

Min sambo tyckte mycket om att fisglida med Pro-Rmk:n, M800:an är tydligen sämre på det men det går.
Det går även att fisglida på en Gsxr 1000 Turbo för det har jag provat.

Skillnaden är att man inte kan få en adrenalinkick av en Br 250 eller en Cb 450..
Det betyder dock inte att jag inte vill ha någon av dom.. :)

[video=youtube;2Ege--7cVhM]http://www.youtube.com/watch?v=2Ege--7cVhM[/video]
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Har kört PRO RMK en del , det är flera ungpojkar i byn som har sådana .
Tyckte dock bättre om Freeriden , men det är ju en smaksak .....
JAG tycker inte PRO fungerar att smyga med , den är byggd för att köras med fart och kraft på öppna ytor och bergssluttningar med tre meter snö och inte sakta i sicksack där träden står tätt .
Den känns helt enkelt lika malplacerad som min gamla BR gör på pistad led .....

Sedan har jag mina barnbarn för lite för att dom ska få tillräckligt mycket körvana
för att jag ska tordas släppa iväg dom på en så hästkraftstinn skoter som din .
Om en 7-åring kör 2-3 ggr per år är BR betydligt lämpligare än PRO RMK, tycker jag.....

Det där med skoterval är i mitt tycke samma som motorcykelval .
Jag har en CB450T från 71 , den motsvarar mina behov perfekt .
Vissa andra kör Fireblade eller R1 och talar vitt och brett om öhlinare och toppfart .

Självklart är deras leksaker teknologiskt överlägsna mina MEN , och
nu kommer vi till det viktiga , jag har inte BEHOV av ett dyrt fordon som kan
köra jättefort , jag har inte bråttom , har inget självhävdelsebehov ,kör varken autobahn eller ringen utan njuter av att glida fram lugnt och utan onödigt buller .

Självklart har jag valt mina fordon därefter .

Tycker jag trivs mycket bättre i min Impala cab än i kompisens Impreza-racer .

Eller på min BR jämfört med på Luddes IQ-RR
Vet inte varför du inte kan köra sakta&i tät skog med rmk.n,men det funkar klockrent för mig iallaf.många skogskörningarna jag är på(såklart o-spårat&ibland för tätt med träd&ris,men det gäller för ALLT som heter snöskoter)har inga problem med varken kylning eller att den är för bred,står 2träd för tight,så väljer man bara en väg höger el.vänster om det,när skogen blir så tät att inte rmk.n ryms emellan någonstans,så gör INGEN skoter det heller.
Låter som att du tycker rmk.n är en sjö/myr/pistad led skoter?
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Vet inte varför du inte kan köra sakta&i tät skog med rmk.n,men det funkar klockrent för mig iallaf.många skogskörningarna jag är på(såklart o-spårat&ibland för tätt med träd&ris,men det gäller för ALLT som heter snöskoter)har inga problem med varken kylning eller att den är för bred,står 2träd för tight,så väljer man bara en väg höger el.vänster om det,när skogen blir så tät att inte rmk.n ryms emellan någonstans,så gör INGEN skoter det heller.
Låter som att du tycker rmk.n är en sjö/myr/pistad led skoter?
Ja , jag tycker RMK gör sig bättre på öppnare ytor än i trång skog .

Dels har dom jag kört gått varma efter ett tag , vi har inte lika mycket puder
häromkring jämfört med vad det brukar vara däruppe , dels är den ju
flera decimeter bredare än BR och det tycker då jag märks då det är trångt .

Självklart tycker du tvärtom , annars skulle du inte haft en RMK .
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Ja , jag tycker RMK gör sig bättre på öppnare ytor än i trång skog .

Dels har dom jag kört gått varma efter ett tag , vi har inte lika mycket puder
häromkring jämfört med vad det brukar vara däruppe , dels är den ju
flera decimeter bredare än BR och det tycker då jag märks då det är trångt .

Självklart tycker du tvärtom , annars skulle du inte haft en RMK .


Är det BR-leksaker som säljer dom där du tjatar om?
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Förstår helt klart varför du har en br, alla använder skotrarna till olika saker och kanske tycker att det är roligare att köra i snårskog när det är plant och inte över 40º :)

Skitsamma vad han har för skoter, köp en skoter som passar för just dig och amvänd den till det du vill:)
Jag gillar att köra när det är brant och tätt och därför har jag en lössnömaskin :)

Tror faktiskt att en cross med bandsats skulle passa dig utmärkt, då den är bra mycket smalare än en br 250. Finns ju att köpa avgassystem som knappt låter någonting och du får en rolig sommarleksak:)
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Tror faktiskt att en cross med bandsats skulle passa dig utmärkt, då den är bra mycket smalare än en br 250. Finns ju att köpa avgassystem som knappt låter någonting och du får en rolig sommarleksak:)
Vintern 86/87 skaffade jag en trimmad XT 500 , bandsatserna på den tiden var dyrt skräp som flög sönder bara man tittade på en trädgren i snön men med vildsint gashand och skoterskida istället för framhjul hade man roligt i skogen (de korta stunderna mellan haverierna):bigsmile:

Det var faktiskt via enduroåkandet som jag började med snöskoter , för att ha något att göra då det var för mycket snö för hojåkandet .