Märkes***eritråden...

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Vintern 86/87 skaffade jag en trimmad XT 500 , bandsatserna på den tiden var dyrt skräp som flög sönder bara man tittade på en trädgren i snön men med vildsint gashand och skoterskida istället för framhjul hade man roligt i skogen (de korta stunderna mellan haverierna):bigsmile:

Det var faktiskt via enduroåkandet som jag började med snöskoter , för att ha något att göra då det var för mycket snö för hojåkandet .
du pratar mycket om krypa i skogen, visst förstår jag att du tycker det är fint att glida omkring mellan träden, men förstår inte hur du tar dig ut i skogen med en br250? odugligare snömaskin kan inte finnas så att du tar dig ut i skogen tror jag inte på. sen är ju inte yamahas 250 snål på bränslet, min drack som en kamel dom få gånger den gick, för det mesta stod den i garaget för att den inte startade, och när den väl startade så gick armarna till vikterna av, hände flera gånger och sen gick dom inte att få tag på så farsan svetsade dom och då höll den då fram till vi sålde den
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Har kört PRO RMK en del , det är flera ungpojkar i byn som har sådana .
Tyckte dock bättre om Freeriden , men det är ju en smaksak .....
JAG tycker inte PRO fungerar att smyga med , den är byggd för att köras med fart och kraft på öppna ytor och bergssluttningar med tre meter snö och inte sakta i sicksack där träden står tätt .
Den känns helt enkelt lika malplacerad som min gamla BR gör på pistad led .....

Sedan har jag mina barnbarn för lite för att dom ska få tillräckligt mycket körvana
för att jag ska tordas släppa iväg dom på en så hästkraftstinn skoter som din .
Om en 7-åring kör 2-3 ggr per år är BR betydligt lämpligare än PRO RMK, tycker jag.....

Det där med skoterval är i mitt tycke samma som motorcykelval .
Jag har en CB450T från 71 , den motsvarar mina behov perfekt .
Vissa andra kör Fireblade eller R1 och talar vitt och brett om öhlinare och toppfart .

Självklart är deras leksaker teknologiskt överlägsna mina MEN , och
nu kommer vi till det viktiga , jag har inte BEHOV av ett dyrt fordon som kan
köra jättefort , jag har inte bråttom , har inget självhävdelsebehov ,kör varken autobahn eller ringen utan njuter av att glida fram lugnt och utan onödigt buller .

Självklart har jag valt mina fordon därefter .

Tycker jag trivs mycket bättre i min Impala cab än i kompisens Impreza-racer .

Eller på min BR jämfört med på Luddes IQ-RR
Jaha,du har säker kört mer pro rmk än mig isåfall,får väl köra mer så jag märker när den går varm vid kryp körning i puder,samt att jag kilar fast mellan trångt stående träd,å det är bara å backa tillbax...att freeride är en bättre maskin i löspudret än pro rmk.n kom som en överaskning för mig,kanske måste byta till en sådan nästa säsong,så man tar sig mellan träden,har då inget emot ski-doo.s nya maskiner,dom är fina,men trodde att xm 800 var grejjen i ospårat/trångt,nåvä,man kan ju inte veta allt....
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Jaha,du har säker kört mer pro rmk än mig isåfall,får väl köra mer så jag märker när den går varm vid kryp körning i puder,samt att jag kilar fast mellan trångt stående träd,å det är bara å backa tillbax...att freeride är en bättre maskin i löspudret än pro rmk.n kom som en överaskning för mig,kanske måste byta till en sådan nästa säsong,så man tar sig mellan träden,har då inget emot ski-doo.s nya maskiner,dom är fina,men trodde att xm 800 var grejjen i ospårat/trångt,nåvä,man kan ju inte veta allt....
PLUS ETT!!!
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Ja , jag tycker RMK gör sig bättre på öppnare ytor än i trång skog .

Dels har dom jag kört gått varma efter ett tag , vi har inte lika mycket puder
häromkring jämfört med vad det brukar vara däruppe , dels är den ju
flera decimeter bredare än BR och det tycker då jag märks då det är trångt .

Självklart tycker du tvärtom , annars skulle du inte haft en RMK .
Snöskotrarnas utveckling måste kännas förjävlig?!
 
A

AssaultRMK

Att köpa/köra en lössnö maskin där det inte finns tillgång till lössnö måste ju vara lika smart som att köra cab i snöstorm. Snacka om att gämföra äpplen med päron...
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Jaha,du har säker kört mer pro rmk än mig isåfall,får väl köra mer så jag märker när den går varm vid kryp körning i puder,samt att jag kilar fast mellan trångt stående träd,å det är bara å backa tillbax...att freeride är en bättre maskin i löspudret än pro rmk.n kom som en överaskning för mig,kanske måste byta till en sådan nästa säsong,så man tar sig mellan träden,har då inget emot ski-doo.s nya maskiner,dom är fina,men trodde att xm 800 var grejjen i ospårat/trångt,nåvä,man kan ju inte veta allt....
Som jag skrev förut så har vi inte lika mycket puder härnere , får du en halvmeter så kommer det någon decimeter här = annorlunda förutsättningar .....

Att någon tycker bättre om Freeriden än RMK får du nog lära dig acceptera ,
även om det tycks svida , jag äger ingen av modellerna och har ingen alls
prestige i frågan .

Kör din RMK däruppe i pudret och bli lycklig med den så fortsätter jag puttra
omkring på min omoderna gammskoter mellan träden härnere .....:bigsmile::bigsmile::bigsmile:
 
Last edited:

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Haha vilken tråd.. Härligt med olika smak, men upplever som sagt att vissa tar dehär med val av skotermärke väldigt personligt :)
Känner flertalet som aldrig någonsin ens skulle erkänna att ett annat märke än "deras" har nånting att erbjuda, fast dom innerst inne endast gruvar sig för vad polarna skulle säga om dom bytte..
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Haha vilken tråd.. Härligt med olika smak, men upplever som sagt att vissa tar dehär med val av skotermärke väldigt personligt :)
Känner flertalet som aldrig någonsin ens skulle erkänna att ett annat märke än "deras" har nånting att erbjuda, fast dom innerst inne endast gruvar sig för vad polarna skulle säga om dom bytte..
Jag är egentligen helt obrydd om märket på skotern , det är funktionen jag
är ute efter , inte status eller penisförlängning.

Hade inte BR:n dykt upp lämpligt då jag sålde Skidoon så hade det lika
gärna blivit en Karibu eller Forest fox , dom passar också mina behov ....
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
För mig spelar det ingen roll vilket märke jag kör, men såvitt jag vet så finns det bara en skotertillverkare så änsålänge behöver jag ju inte välja något, förutom modell då=)
 
W

wettrob

För mig spelar det ingen roll vilket märke jag kör, men såvitt jag vet så finns det bara en skotertillverkare så änsålänge behöver jag ju inte välja något, förutom modell då=)
Men ändå så lyckades du att välja fel märke ;)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men ändå så lyckades du att välja fel märke ;)
Fel och fel. Jag fick just reda på att en cylinder till en polaris kostar 8200. Plus moms. Och det är ganska hög förbrukning på de grejerna. Då får faktiskt plasten glappa lite på en arctic utan att det stör så mycket.
 

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
behöver inte säga så mycket mer än det säger ju sej själv när man vet vilka som är marknads ledande
dvs skidoo! dom säljs mest i hela världen! och då är dom defenetivt inte billigast!! så lätt att räkna ut!:)

men alla får ju tycka som dom vill men fakta är ju fakta!:)
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
behöver inte säga så mycket mer än det säger ju sej själv när man vet vilka som är marknads ledande
dvs skidoo! dom säljs mest i hela världen! och då är dom defenetivt inte billigast!! så lätt att räkna ut!:)

men alla får ju tycka som dom vill men fakta är ju fakta!:)
Jassi, det innebär ju alltså Ford Focus är marknadens bästa bil. Snacka om att falla för grupptryck om man kör BRP.

Alltstså, SkiDoo=Ford=Bäst! :D (?)

http://m.bytbil.com/MotorNyheter/2013-07-04/har-rullar-varldens-mest-salda-bil/fv4vskyg?httproute=True
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Kan du länka till nån sida där det står att skidoo säljer flest skotrar av alla märken?
Av vad jag har läst tidigare så står BRP(ski-doo, Lynx) för 50% av alla snöskotrar som säljs.
Eftersom Lynx inte säljs utanför norden så påverkar inte deras siffror så hemskt mycket på helheten.