Märkes***eritråden...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
jävlig dålig nivå här nu alltså... tycker alla om alla nu eller?

Såg på sida 62(?) att jag var väldigt hård mot yamaha, så för att göra hjulboggie lite gladare så ska jag ge yamaha beröm.

Var in till yamaha här i stan nu på skoternsdag, och fan, nu har de verkligen en modell jag skulle kunna tänka mig köpa.

Riktig snygg och välbyggd måste jag säga, lite småsaker som ruta, lyse och dyna var inte riktigt enligt min smak, men i övrigt har de lyckats bra.

Frågade om den fanns i annan färg än äm blå (typ svart, orange eller grön) och utan gräsklipparmotor... det fanns tydligen inte... synd, annars hade jag gärna åkt yamaha viper i år. (fast med en 800 2t =D)
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Ja fyfan vilka idioter det finns i världen.

Att arctic cat är riktiga rackel är det väl ingen som undgått, och jag talar inte bara av de jag läst utan av egen erfarenhet och många olika modeller och från olika decennier. En gång skitmärke, alltid skitmärke.

Polaris har alltid haft instabila motorer enligt mig och man trodde ju att nya RMK skulle vara något tills limmet släppte från drivaxlarna. Sen har väl aldrig polaris kommit på något särskilt revolutionerande förutom att sätta beltdrive på dom nya skotrarna, men de är väl bara en tidsfråga innan det far åt helvete också.

Yamaha kan man väl inte klaga på, vårat keyboard har hållt i många år. samma med skotrarna, många hållbara motorer har dom lyckats med men vad fan hjälper det när resten av skotern skär som en varm kniv i smör i snön. ojojoj vad man har fått dra i skidorna på dessa snöhatare.

Då återstår ju BRP som alltid gjort dom bästa, snyggaste skotrarna. Finns en anledning till att ski-doo är världens mest sålda märke och har alltid haft dom bästa skotrarna i alla kategorier.
Lynx har alltid gjort dom bästa korta skotrarna.

Hade hellre tagit en summit med REV-chassi i bra skick än en ny m8.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
nu kanske vi kan komma igång. Mer bränsle på elden!

Tycker det är awsome att du hunnit testa många maskiner från många olika decenier då du kör mach z tripple (kanske inte stämmer, men du har ju skrivit det).

Den kan inte gå många mil / år om du tycker den står för driftsäkerheten hos brp =P Och för övrigt, så vann brp fulaste skoter 2003, när de släpte bäversvansen. Även vikingen från -03 är snyggare än den.

Så inte har ni alltid haft snyggast skotrar inte...
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Testat, jo
men även varit med ett flertal gånger när mycket nyare skotrar har havererat.
Kan ju nämna att jag fått bogsera arctic ett antal gånger
Kanske inte alltid snyggast men i överlag så, kolla bara på summit -14!

och för att spy lite mer på arctic så lyckades dom inte ens komma ikapp mach-z som hade världsrekord länge för snabbaste skoter med sin thundercat 1000
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Testat, jo
men även varit med ett flertal gånger när mycket nyare skotrar har havererat.
Kan ju nämna att jag fått bogsera arctic ett antal gånger
Kanske inte alltid snyggast men i överlag så, kolla bara på summit -14!

och för att spy lite mer på arctic så lyckades dom inte ens komma ikapp mach-z som hade världsrekord länge för snabbaste skoter med sin thundercat 1000
De Plastic Cat som Kimpan trimmade gick ju bra mycket bättre än fabrikens egna racers....
Har för mig att han fick skicka några motorer till staterna då det begav sig .
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ojdå... fan... och jag som aldrig fått bogsera en ski-doo, då måste de ju vara bättre... eller vänta, det har jag nog gjort.. =D

Vet inte vad du menar med den där gramatiken... menar du att mach z höll världsrekord länge? Hur menar vi då? Varje åt får väll ses som ett nytt, och ingen maskin (förutom som du säger) mach z var i närheten av att slå thundern under hela 90 talet, förutom 99 då mach z hade ett bra åt.

Kan inte minnas att jag sett några papper på -99 thunder mot -99 mach z, men jag kan med glädje ge dig den segern, kan säkert stämma.

Trotts allt var det -99 som Cat drog ner på effekten i sina thunder, så det är väll inte mer än rätt att någon annan stackare ska få stå på pallen.

För övrigt, har jag vägarna förbi lule är du välkommen att försöka åka ifrån min thunder med din mach om du tror dig ha en chans (kan isf ta med mig både en std 1000, en trimmad 1000 och en halvrisig 900), så får du smisk av alla 3 om det skulle behövas=D
 
W

wettrob

Ingen har tagit upp lynx så mycket så jag får väl börja.

När ska lynx tillverka en lössnö maskin?
Vilket år kommer lynx komma åtminstone halvvägs upp i backen som pron och summiten har legat på halvgas?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ingen har tagit upp lynx så mycket så jag får väl börja.

När ska lynx tillverka en lössnö maskin?
Vilket år kommer lynx komma åtminstone halvvägs upp i backen som pron och summiten har legat på halvgas?
Gissningsvis samma år som dom i besvikelse över att stå nere och vänta blir uppbogserade?
Fast det lär knappast hända av en Summit, boggien klarar knappast den belastningen när den inte klarar en genomsnittligt fet amerikan...
 
W

wettrob

Det blir inte varmt... Tinar snön på sin höjd...

Har sett att det kommit en liten väska man kan sätta på variatorskyddet, funderar på att köpa den och se.
Där skulle det kunna bli så pass varmt att man kan torka ett par googles eller handskar...
Eller koka soppa?

A.Holms inlägg är från skidoo 2014 tråden
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Jag kör Ski-doo, för det är Absolut bäst, och jag tycker redan en skoter är Dyr nog när man köper den, så då håller jag ju reperationskostanderna nere, (Om det vore Polaris, Yama, eller Plasticat så hade repartionskostnaderan ju skjutits högre upp än Ersrange rakterna) Och så ogillar jag att tanka, därför valde jag en E-tec, (max 2,0l/milen oavsett före, och öppna spjäll)

Inte kan man ju hålla på skruva mer än man kör, Som dem som äger dem övriga märkerna än Brp
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Måste vara helt underbart att man kan köra hur och var man vill utan att den ska ta över 2 liter milen :-D

Brp åkare är sannerligen som BMW och iPhone folk.... Ni lever i förnekelse på en rent sjuklig nivå....
 

Kläppenrider

Välkänd medlem
24 jun 2012
190
0
6
Kanske inte alltid snyggast men i överlag så, kolla bara på summit -14!
Men Freeride -14 är ju riktigt ful. Inga av det nya ski doo chassiet är ju direkt vackra i mina ögon för den delen... :eviltongue:

Förresten! Ingen som är sugen på att köpa en skoter med ögonbryn?

 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Måste vara helt underbart att man kan köra hur och var man vill utan att den ska ta över 2 liter milen :-D

Brp åkare är sannerligen som BMW och iPhone folk.... Ni lever i förnekelse på en rent sjuklig nivå....

Japp, kan pumpgasa hur mycket jag vill, och i tö, inget händer bränsleförbrukningen stiger aldrig mer än 2,0L/milen,

Japp Vi är som Ifåns ägare och Bmw (äger själv inget utav Ifånnar och Bmw, ägt en Ifån och aldrig mer, )

Men Tycker nästan Mercedes Folket skryter mer över sina bilar, än Bmw, klart eftersom inte många här i Lappland har BMW, (kör själv Volvo, kört Mercedes förut)

Tycker Yamaha ägare skryter nästan mest, om deras turbo som kostade dem 40k+ men som inte ens är lagligt så man får köra om rätt polis stannar dem (om man självklart inte reggat in den med turbo, vilket jag vet många aldrig gör) och lika otymplig som ett rymdskepp i Skogen,

Kolla bara Renskötseln, Dem Körde Bara Lynx Forest Fox innan, Men när Lynx slutade tilverka den modellen (dumt drag enligt mig) Så gick Nästan (inte alla) Renägare över till Summit 550F , sen senare Summit 600,

Varför Tror ni dem kör Summit 600 e-tec? Dem snittar över 1000/år, och kör ospårat, -35C (inte alla som ger sig ut i det vädret, men vissa av mina bekanta)

Varför tror ni inte dem kör någon Tung Yamaha Nytro? Stå uppe i Fjälls i -35C och försöka harva igång 4taktaren, Aldrig funkar det,


BRP säger jag bara, det funkar bäst, och dem ser snyggast ut!
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Hahaha, ang att leva i förnekelse;
BRP-nissarna anser ju till och med att riva motor, lagra om eller fetta samt byta diverse annat kraffs i motorn för 20 000:- (på verkstad) per 400-500:e mil är normal service... om dom håller så långt. Suck. De som gör det själva blir nog duktiga skruvare åtminstone :)

Say no more.

Vi som äger våra skotrar längre än ett år väljer ju gärna något som håller.

K-len,
jag håller fullständigt med ang BMW, men det är faktiskt fantastiska bilar, bränslesnåla och otroligt välisolerade från vägljud m.m.
Helt enkelt outstanding
- när dom funkar...

Ski-Dogs är säkert också bra, när dom funkar.