Märkes***eritråden...

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Lite OT, men hur lyckas ni få ihop så mycket mil med Summit, M-serie osv? Mycket led??

Den säsong jag körde flest antal mil var för några år sen på en F7:a och en Mxz 600 sdi, blev ganska precis 100 mil på vardera och då tyckte jag att jag låg i.

Numera kör jag lång och betydligt fler timmar men kommer bara upp i dryga 100 mil/säsong (hela jan - hela april)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Ingen mer som tänkt på att runt 80% av maskinerna som går på vatten har en rotax under huven ? Och då är varannan trimmad på de också. Bortsett från dom fettade vevlagren som är lätt åtgärdat så står rotax pall för mycket.

Sen att varannan rotax blir fuskrenoverad av pelle 16år som inte får så mycket i studiebidrag kan ju vara en orsak till ras bara "100mil sedan renovering" .

Kommer tyvärr inte ha tid/ork att att fortsätta denna oändliga diskussion.
Och nu syftar jag givetvis på serie 3 motorerna för de som missat de, har ej prövat eltec så kan inte uttala mig där.
 

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
Bogsera en rmk som remmen gått på gör jag häldre än i vintras då jag fick bogsera en lynx när vevlagret gick, efter 4 km på våran vinterresa som vi bokat 5 måndader innan. Min andra kompis åkte upp tidigare än oss för att värma stugan, han tog en testsväng för att testa föret. Tur nog så hade han en kompis med sig som körde arctic som fick bogsera hem han när den skar och cylindern sprack. Jävligt rolig skoterhelg blev det, tror aldrig dom varit 3 dagar i konstant fylla för att underhålla sig själva när vi andra åkte skoter.

Oj, 80% rotax vattenåkare? källa på det?
Måste vara att man inser att det inte finns nå värde i maskin så man kan sänka den iallafall, och att man ändå ska klyva motorn för fetta lagerna innan säsong.
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Fetta dom innan varje säsong? Nu tog du i va? Fast.. dom håller ju så då kan man ju faktiskt köra sina 600 (taget ur luften då jag inte kan intevallerna utantill) mil per säsong och fetta om med gott samvete.
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Ni som kör så mycket på led med lössnömaskiner, är det för att transportera er till lämplig plats för backcountry körning?
eller kör ni också långturer?
alltid undrat, ja bor i vildmarken så jag får nästan inga mil per säsong fastän de känns som att jag kör mycket..
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Ni som kör så mycket på led med lössnömaskiner, är det för att transportera er till lämplig plats för backcountry körning?
eller kör ni också långturer?
alltid undrat, ja bor i vildmarken så jag får nästan inga mil per säsong fastän de känns som att jag kör mycket..
Ja bla. men väljer att köra utanför Leden, När jag ska nånstans, Stegra och Burkar m.m


JeppeH: Nä men kör mycket skoter, så ofta jag hinner, inte mycket led, kör "bara" puder,
K
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Bor vid kusten så det blir en hel del transport än om jag helst skulle köra djupsnö hela dagarna.

Men jag ska inte sticka under stolen att jag emellanåt uppskattar en "långstyrning" på 15-20 mil med lite grillande :)

Såklart med inslag av djupsnö/påsidanav körning under resans gång :)
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Och förresten så kommer jag inte från Vännäs, det är ju fan Södra Sverige! Allt Söder om Saitarova är för långt söderut ;)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jamen dåså.... Upp med bilderna då. Det är november.... Antar att du hunnit med en 100 mil redan...

Men då måste jag säga.... Kör du två månader mer varje år än mig, så är verkligen inte 450 mil mycket....
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Jamen dåså.... Upp med bilderna då. Det är november.... Antar att du hunnit med en 100 mil redan...

Men då måste jag säga.... Kör du två månader mer varje år än mig, så är verkligen inte 450 mil mycket....
Jajjamen jag vet att det är November, den 9onde också, Upp med bilder på vad? På almenackan som visar att det är November? Okej tycker 450mil är ganska mycket, med tanke på att jag betalar med mina studiepengar 1050 i månaden, och att nästan hela Februari sprang bort i Väntan på Skotern,
(-_-)



Nej inte 100mil redan, varit Hem bara en helg, men hann 10mil, Dock dålig is, så tur man inte kör någon Kissekatt som inte går i Vattnet ;) ;) ;)
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
Jajjamen jag vet att det är November, den 9onde också, Upp med bilder på vad? På almenackan som visar att det är November? Okej tycker 450mil är ganska mycket, med tanke på att jag betalar med mina studiepengar 1050 i månaden, och att nästan hela Februari sprang bort i Väntan på Skotern,
(-_-)



Nej inte 100mil redan, varit Hem bara en helg, men hann 10mil, Dock dålig is, så tur man inte kör någon Kissekatt som inte går i Vattnet ;) ;) ;)

Skulle gärna vilja veta vart du är å kör om du redan kört 10mil. med tanke på hur snö prognosen ser ut i sverige idag (om man inte vill köra sönder skiten). SÄRSKILT när du säger att du endast åker på sidan av och "stegrar och burkar".. http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup

BTW Arctic är bäst ingen protest! :ciao:
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Jajjamen jag vet att det är November, den 9onde också, Upp med bilder på vad? På almenackan som visar att det är November? Okej tycker 450mil är ganska mycket, med tanke på att jag betalar med mina studiepengar 1050 i månaden, och att nästan hela Februari sprang bort i Väntan på Skotern,
(-_-)
Jag tycker också 450 mil per säsong är mycket. Det mest imponerande är ju hur du lyckas med det på 1050 kr i månaden. Går Brp så billigt?
 
W

wettrob

Försäkring, bensin, olja och reservdelar per månad + att du hinner med 450 mil per säsong på 1050kr i månaden, inte illa!
Kanske måste prova en sån där etec iallafall.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Nej nej, nuuu har ni inte läst vad jag skrev innan,.... 450 mil, sedan 23/2- 2012,..

Försäkring, bensin, olja och reservdelar per månad

Tag bort Reservdelar, det är ju en Ski-doo inte behövs det några reservdelar dåå vettu ;-)

Jopp 1050, men sen jobbar jag helgerna också, och på alla lov, och hela sommarlovet, Och kör skoter när tid finnes,


Hoppas ni inser att det inte är fullaste allvar jag skrivit på,

Tänk vad ett litet inlägg om Brp skapar sidor, hehehe ;-)
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
För att gå lite OT men hur mycket snö har ni som minimumgräns innan ni börjar köra???
Verkar som att vissa far ut i 20 cm puder med högkamsmattor och sprutar på..