Arctic cat zr 580 -95 utan gnista

SkoterPajken

Medlem
1 jan 2013
20
0
1
Hallen
Hejhej! :) jag skulle behöva lite hjälp med en sak. Jag skulle dra igång min arctic idag, och den baksmall och slutade gnista. Jag undra om någon här kanske kunde ge råd?!? Jag har funderingar på att cdi boxen kan ha farit, eller kanske tändspolen? Tacksam för svar! :D

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
När jag hade samma problem var det dödmansgreppet som glappade, kolla igenom nödstopp, tändningslås, "gashängsbrytaren" osv. Om det inte är dom så är jag till 99% säker på att det är statorn som har gått... Mät statorn med en multimeter om du har någon, finns bra guider på youtube. typ här: http://www.youtube.com/watch?v=DHOlS5GcSeg om du har förgasare :)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Cdi box har jag så du vet 500kr.

Men det brukar sälla vara det felet. Tjuvkoppla första plint ut från stator Det är plinten som går till lyse mm inte den til cdi box! Bygla mellan brun o svart har jag för mig. Kolla youtube för att vara säker . Sök stator zrt eller thundercat så kommer det bra beskrivning och det passar även din.

Det är stor risk för statorfel på denna där men det visar sig om den inte går tjuvkopplad = enkelt felsök.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Okej, men om den går då? vad är felet då? :)
Då är det kortslutning mellan kablar någonstans i elsystemet eller fel i någon dödare tändningslås. Då tjuvkopplar du del för del tills du hittar felkällan. Stopp knappen är ett känt fel bygla den bland det första du gör.

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Att koppla bort den separata oljesmörjningen på dessa maskiner är näst intill livsfarligt, balansaxeln som driver vattenpump och oljepump smörjs av oljepumpen. Kopplas den bort kommer axeln att gå varmt och skära. Det blir bara ett enda mos av allting... Vad är anledningen till att du har kopplat bort oljesmörjningen?

Ang. gnistan: Värdena du ska ha på statorn säger han i videon. Koppla bort i plinten efter stator som boost säger och se om problemet försvinner då.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Koppla bort oljepumpen är korkat oavsett vad det är för maskin. Oljepumpen sitter där av en anledning. Hålla på fjanta med inblandad bensin är för crossåkare.