IQ RR felsökning

harne

Välkänd medlem
21 okt 2011
166
0
16
Hej!
Efter senaste skoterturen slutade framlyset funka samt att varvräknaren spökar.. hjälp?

Enda jag funnit ang lyset var en lödning släppt på hel/halvljus reglaget, lött om det men fortfarande ingen skillnad..

Varvräknaren - Lampan/belysningen funkar. På tomgång funkar den som den ska, vid gaspådrag så faller mätaren ner i botten. Just följt lite kablage samt kollat allt i lykthuset. Allt ser bra ut. Tips på vars man kan börja? Hur kontrollerar man att varvräknar-vajern är 100%?

Tack på förhand!
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
ja du de låter som din el spökar. typ felaktig voltregulator. rätta mig om ja ha fel. men mät upp spänningen i systemet på tomgång och vid gas och se va som händer. sen sitter de ingen vajer på modärna skotrar utan de är elektrikt =)
 

harne

Välkänd medlem
21 okt 2011
166
0
16
Haha jaha IQn är så pass modern.. Tycker det är bara lite konstigt att de uppstod mitt under en dag med massa hopp och lek, att voltregulatorn gick "sönder" just då, känns mer som något glappar/släppt någonstans.. Vilka/vars mätpunkter kan du tipsa om man ska mäta, samt vilken spänning jag ska ha?

Tidigare har allt funkat klockrent!:)
 

harne

Välkänd medlem
21 okt 2011
166
0
16
Hitta en grym guide för kolla voltregulatorn. Lånat ifrån Aidantausta, Snowperformance.

Det är relativt enkelt att felsöka belysnings systemet på en IQ (polaris generellt också)

Det du enklast gör är att koppla in en multimeter och mäter om du har någon spänning i lampans kontakt.
Du mäter mellan gul (+) och brun (jord).
Du skall mäta V AC (dvs växelspänning).

Med skotern på tomgång bör du med en korrekt spänning ha runt ikring 10-14V, men ej över 14V!
Du kan nu också prova att varva upp skotern, spänningen ska aldrig stiga över 14V.

Om du nu mot förmodan inte har det så finns det egentligen bara 3 fel det kan vara.

1. Är spänningen under 10V på tomgång eller du inte har något utslag alls så är voltregulatorn trasig alternativt lys spolen trasig.

2. Är spänningen över 10V och/eller stiger när du varvar upp skotern så är voltregulatorn trasig.

3. Har du inget utslag alls så är antingen voltregulatorn trasig, lys spolen trasig eller så har plus sidan någonstans kontakt med jord och kortsluter där imellan.
Om du har ett fungerande bakljus/bromsljus så kan du utesluta detta fel.

Nu måste du kontrollera om det är voltregulatorn eller lys spolen som är paj. Detta gör du såhär:

Koppla lös kontakten från voltregulatorn och mät mellan gul (+) och brun (jord) på elhärvans kontakt.

Om du nu har en korrekt fungerande lys spole så ska du ha kring 10V på tomgång eller högre samt när du varvar upp skotern så ska spänningen stiga.

Om spänningen sjunker och/eller blir 0V så har du en trasig ljus spole.

Voltregulatorn kan du köpa från tex närmaste Duells ÅF eller liknande då den är väldigt simpel och billigare än orginal. Du ska ha en voltregulator med 2st kablar. En för + och en för jord.

Notera att det finns 2st voltregulatorer på Polaris, en för belysnings sidan (den med bara 2 kablar) och en för resterande elsystem (den har 4 kablar och har inget med lyset att göra).

Är det din spole som är trasig så PMa mig så ska du få nummret till en gubbe i Gällivare som billigt lindar om din spole till ett bättre resultat än orginal!

Hoppas du får till det!

Mvh/Robin at Snowperformance Crew
 

harne

Välkänd medlem
21 okt 2011
166
0
16
Bara en spekulationen såhär på morgonkvisten.. Varvtalsräknare spökar ju som sagt vid gaspådrag, tomgång fungerar den klockrent. Lyset dött. Kan det vara så enkelt att lamporna brunnit och får för lite last/belastning på systemet. Så ska börja pröva byta bara lampor tror jag sen mäta om de inte blir bättre,
 

harne

Välkänd medlem
21 okt 2011
166
0
16
Forsätter morgondebatten med mig själv..! :D
Innan jobbet kliade de i fingrarna så var om i garaget, prövade lägga på lite mer last igenom att slå på handvärmen (high), och se där.. varvräknare bete sig mer normalt, kunde dock inte pröva för då hade man ju kört in i garageväggen!:) Ska pröva byta lampor och se om allt är OK sen.

Vilka lampor sitter i IQn?
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
allt ska funka oavsett om du inte ha nå lampor i den, kan du inte testa och byt/låna voltregg med någon och testa om de går till sig. annars ett tipps är att köpa en arctic original voltreg moddel gammal då dom tål mycke =)
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Spänningsregulatorerna (voltregulatorerna som ni kallar det) i skotrar är säkert bara av enkel sk. linjär modell och då kan de ta skada av för liten belastning.

På min förra RR började varvräknaren spöka vid höga varv när jag inte hade något bakljus monterad och körde utan värmare.

Sitter det orginal varvräknare på din? för vad jag kan minnas så sitter/har det inte suttit bakrundsbelysning på någon av mina RR vad jag kan komma ihåg.
 

harne

Välkänd medlem
21 okt 2011
166
0
16
Spänningsregulatorerna (voltregulatorerna som ni kallar det) i skotrar är säkert bara av enkel sk. linjär modell och då kan de ta skada av för liten belastning.

På min förra RR började varvräknaren spöka vid höga varv när jag inte hade något bakljus monterad och körde utan värmare.

Sitter det orginal varvräknare på din? för vad jag kan minnas så sitter/har det inte suttit bakrundsbelysning på någon av mina RR vad jag kan komma ihåg.
Precis, det jag tänkte. Att det var en minimum belastning. Funkar nu.

Jepp det är orginal varvräknare! Sitter en liten lampa i den, men antar den är trasig på de flesta!