Hur får man på bästa sätt slut med buskörningen?

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Tjena!

Bor i en liten ort som heter Färila som ligger i Ljusdals kommun, här finns det lika mycket skoterhatare som skoteråkare, å många skoteråkare har 0 respekt å kör som de vill, vilket kommer leda till skoterförbud eller stängda leder inom en snar framtid. De kör över andras gräsmattor, kör i dikena där det är förbjudet att köra, kör sönder åkermark å skogsmark, det är inåthelve många som är förbannad på denna körning nu, å innan det är för sent så vill jag med många andra få slut på detta så vi kan fortsätta göra det vi älskar (köra skoter)

Har ni nå bra tips på hur man kan få slut med denna körning så dela med er!

Tack på förhand.
 

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Det har folk redan gjort men de hjälper inte, det skrivs i tidningarna varje år om buskörningen å dess konsekvenser men det hjälper inte de heller :p
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
det är jävligt att de går så långt, får man en tillsägning om man kör nånstans så fan slutarman, och sen kör man inte på ställen där man vet man antingen förstör terräng eller stör människor.

tyvärr så är de väll svårt att få nått gjort om inte polisen vill bli mer inblandad, eller att det blir skoterförbud nära samhället eller liknande
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Eftersom du bor i en liten ort så antar jag att det är lite alla känner alla där. Så det borde inte vara så svårt att ta reda på vilka det är som inte bete sig som folk. Nu gör jag något man inte borde göra men jag ANTAR att det är ganska unga individer som inte kör som folk så ta ett snack med deras föräldrar. Be föräldrarna förklara för sina barn vad som händer om dom fortsätter köra som busar.

Det är det enda jag kan komma på som kanske kan fungera.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Vajerlösningen ska du ABSOLUT inte ens tänka på. Det enda sånt leder till är att du själv blir anmäld. =)

Information tror jag är en lösning som ev. kan funka. Bjud in till informationsträff, bjud på fika, kanske anordna nå skojigt (så nån kommer dit) och sen även hålla information om kostnader och konsekvenser som diverse busåkning kan ge m.m.
Absolut inte peka ut nån., t.ex. stå å skylla på ungdomar (hjälper sällan).

Mkt busåkning sker nog för att dom som gör det inte förstår vad dom ställer till med. Tror väldigt få vet vad för helt otroliga kostnader det kan få att man gasar runt på ett hygge och dödar plant.
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
Staket är det ända som hjälper på riktigt, är det bara en lina eller liknande är det bara en tidsfråga tills nån klipper/skär av dom!

Det finns en massa åkrar inte så långt från mig där det går leder längs kanterna av dom, där på åkrarna är det ofta folk som burkar och härjar och när jag och en kompis körde längs leden som gick på sidan så kom gubben som ägde åkrarna och hotade med att polisanmäla oss om vi körde där en gång till för han sa att han hade sett oss ligga och härja på åkrarna vilket vi inte hade gjort.

Gubben sa sen innan vi for att skoterförare är ignoranta personer pga. att han satt upp skyltar där det stog att man inte fick köra på åkrarna men folk kör endå på åkrarna och sa att dom inte sett några skyltar. Varför har dom inte sett några skyltar? Folk river ner dom, samma visa på skogsplanteringar. Som sagt staket är det enda som hjälper!
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Vajerlösningen kör bönderna med här i krokarna, det tar stopp då.. En av dom har sopat ner järnrör om hösten också, en kompis körde in i ett sånt och bröt 3 revben härom vintern. Det är inget jag förespråkar någon att göra, då det ställer till med mer elände än "busåkat".
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Vajerlösningen kör bönderna med här i krokarna, det tar stopp då.. En av dom har sopat ner järnrör om hösten också, en kompis körde in i ett sånt och bröt 3 revben härom vintern. Det är inget jag förespråkar någon att göra, då det ställer till med mer elände än "busåkat".
Såna är bara att anmäla!
Folk får sätta upp hinder hur mkt dom vill. Men dom ska vara stora och SYNLIGA och gjorda på bästa sätt för att undvara personskada.

Sura idioter finns det lika många av som idioterna som förstör. Tyvärr drabbar det ärligt folk i slutändan, både markägare och skoteråkare.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Tycker det har blivit en attityd förändring bland den yngre skoteråkarna.
Alltså de som inte växt upp med skoter i familjen om ni för står vad jag menar.

Det finns skoterförare här i byn som typ ställt undan EU-moppen å tar nu skotern till kompisar istället.
Men dom åker samma väg som med EU-moppen.
Ja vet inte om dessa har tagit förarbevis men det hoppas man ju.
Men ja vet inte hur klart det framgår vart å hur man bör köra.

Syns eller hörs man inte så stör man inte.
 

jonz

Medlem
28 dec 2009
38
0
1
tierp
vet inte hur markägarna är där du bor men kanske finns några snälla ägare som har mark dom inte använder åkrar och liknande som man kan ha som "friåkningsområden" som dom kan iformera om att det är helt okej att köra på.
om de nu är ungdomar som kör så kanske dom inte vet vart dom får och inte får åka kan ju va lurigt me sånt ibland
 

nisse042

Ny medlem
26 sept 2012
2
0
1
www.snowmobile.se
!!!Ta det lite försiktigt med detta ämnet!!!

Meningen är inte att man ska lära ut skadliga och ev. dödliga sätt att stoppa skoteråkare. Inte heller är det meningen att än mer vigla upp stämningen mellan markägare och skoteråkare.
Skulle tro att det bästa sättet att få "busåkarna" att förstå är att ett gäng "lydiga" skoteråkare åker fram och tar "busarna" på bar gärning och helt enkelt förklarar konsekvenserna. På ett lugnt och konkret sätt dock. Att skälla och skrämma brukar sällan funka. Nej, förklara att fortsätter "busåkningen" kan det få stora konsekvenser för skoteråkningen, inte bara lokalt utan även nationellt. Tänk om det leder till strängare regler för att få köra (hårdare krav för att ta kort), begränsning av körning (där tex endast ledkörning blir tillåten) och så vidare. Det är väl knappast åt det hållet vi vill komma?!
 

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
!!!Ta det lite försiktigt med detta ämnet!!!

Meningen är inte att man ska lära ut skadliga och ev. dödliga sätt att stoppa skoteråkare. Inte heller är det meningen att än mer vigla upp stämningen mellan markägare och skoteråkare.
Skulle tro att det bästa sättet att få "busåkarna" att förstå är att ett gäng "lydiga" skoteråkare åker fram och tar "busarna" på bar gärning och helt enkelt förklarar konsekvenserna. På ett lugnt och konkret sätt dock. Att skälla och skrämma brukar sällan funka. Nej, förklara att fortsätter "busåkningen" kan det få stora konsekvenser för skoteråkningen, inte bara lokalt utan även nationellt. Tänk om det leder till strängare regler för att få köra (hårdare krav för att ta kort), begränsning av körning (där tex endast ledkörning blir tillåten) och så vidare. Det är väl knappast åt det hållet vi vill komma?!
Håller med dig =) farsgubben fick tag i 2 stycken "busar" i förrgår, han förklara lugnt å stilla för dom vad som kommer hända om de fortsätter köra såhär. å då erkände ju dom att det var väldigt dumt osv. Så hoppas dom 2 tog åt sig å kör som folk i fortsättningen.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Tror inte det hjälper att skälla, sätta upp skyltar och avspärrningar etc., tyvärr. Speciellt om man är yngre så är man så centrerad på sin egen upplevelse samt kanske lite "punk" och vill skita i etablissemanget "bara för att" (dock inte bara yngre som har detta, men kanske procentuellt fler).

Det enda som funkar tror jag är konsekvensanalys och att få alla skoteråkare att förstå detta. Kanske bjuda in till något form av event (som någon föreslog) där man kanske kollar på den senaste skoterfilmen a'la gala och sen snackar lite och diskuterar om konsekvenserna av vårt beteende.

De flesta tror jag kommer ändra sitt beteende när det blir totalt uppenbart att de sabbar för sig själva. "Ja, det är fint att åka på åkern. Men slutar ni inte så kommer ni inom några år inte kunna åka skoter alls, någonstans!". Då kommer de flesta kunna göra "uppoffringen" att sluta åka på fel ställen.

Ren självbevarelsedrift, som man måste spela på.

Är själv "bara" 32 år och är egentligen bara intresserad av friåkning, på ställen där det är ok. Kan gladeligen smyga i 20km/h genom stugområdet, eller i princip stanna för hundspann eller skidåkare bara för att bibehålla någon form av "frid" så att jag sen kan köra som en "idiot" där ingen stör sig på det (och det fortfarande är lagligt).
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Jag själv är 23 och tycker ljudet av pipor i en tripple är det bästa som finns... När en maskin med pipa/slutburk osv busar på någon myr långt bort i distansen så pirrar det i gastummen och man blir avundsjuk.

Det sagt skulle jag aldrig montera en skrikanläggning på min skoter (även om det gav 30hk!) för jag vet hur illa folk reagerar hemmakring. Jag har sällan hört någon med kritik om vår körning, bara tacksamma människor som får lite skoterspår att rasta hunden i/ åka spark i/ skidor osv. (transport led bort från stan/led till macken) Men det finns åkare som inte verkar hitta i sin egen ficka... åker på åkrarna i samhället, hoppar över vägarna, lever i sin lilla värld och litar på att alla bilar har toppenbromsar och däck... Nitat för tokigt folk överdrivet ofta i år.

Aldrig haft samma problem förr. Nu vet jag ju att en viss årskull har växt upp till en magiskt 16årig ålder, men finns gott om dem i min ålder också.... (vissa har man till och med åkt med förr i världen och har på facebook osv.)
En jag frågade senast jag kom ut på morfars nyplantat och såg att han rev sönder precis allt var; varför åker du inte upp på storas och åker. Småbönderna har ju inte råd att plantera om, stora har ju iaf sånt med i sin kalkyl. Svaret jag fick chockade lite... - Det är för dyrt....
Vad i helv... En skoter för 150tusen, kläder för 20tusen och en skoter som alla gånger drar 6-7liter milen men har inte råd att åka en mil upp i skogen... efter led (2l/milen).

Jag anser att det är böter, körförbud och ersättningar som gäller! Det ska svida i plånboken att göra fel med flit!
För begriper vad dom gör, gör dom allt. Gjorde jag när jag började åka långt innan 16 :angel:
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
För dyrt? Då kan han väl lika gärna ge fan i å köra en dag då så sparar han ju in bra många liter.
Ja, så anser ju jag också men där var det nog mer en spydig kommentar för att slippa ursäkta sig något mer.

Iof så har jag bra dialog med de flesta markägare i trakten eller åker förbi mycket på sommaren så jag vet när hyggen osv inte längre bör köras på. För nog åker jag på nyavverkningar också då jag vet att det inte finns plant där. Vi har ju även haft ganska mycket blåst och då har vi ju åkt skoter för att titta på vinfällen vilket lett till att dom som inte har råd att ta sig ur byn följt mina gamla skoterspår in i skogarna för att sedan avvika ut på plantagen som tyvärr befinner sig i alla vädersträck förutom ett där det går en järnväg.

Så råd att åka ut i skogen har dom ju... frågan kanske är om dom hittar hem igen och det är därför dom kör som idioter inne i bostadsområdena och åkrarna.