Hur får man på bästa sätt slut med buskörningen?

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Glad att Ockelbos två poliser har fått tillbaka sin snöskoter och har möjlighet att få ta bort några busåkare i alla fall :) (härligt att bysjön och dom andra sjöarna nära samhället länkar med skoterled så ungarna åker för fortkörning i alla fall)
 

Murre

Aktiv medlem
28 dec 2005
72
0
6
Högakusten
Tror inte det hjälper att skälla, sätta upp skyltar och avspärrningar etc., tyvärr. Speciellt om man är yngre så är man så centrerad på sin egen upplevelse samt kanske lite "punk" och vill skita i etablissemanget "bara för att" (dock inte bara yngre som har detta, men kanske procentuellt fler).

Det enda som funkar tror jag är konsekvensanalys och att få alla skoteråkare att förstå detta. Kanske bjuda in till något form av event (som någon föreslog) där man kanske kollar på den senaste skoterfilmen a'la gala och sen snackar lite och diskuterar om konsekvenserna av vårt beteende.

De flesta tror jag kommer ändra sitt beteende när det blir totalt uppenbart att de sabbar för sig själva. "Ja, det är fint att åka på åkern. Men slutar ni inte så kommer ni inom några år inte kunna åka skoter alls, någonstans!". Då kommer de flesta kunna göra "uppoffringen" att sluta åka på fel ställen.

Ren självbevarelsedrift, som man måste spela på.

Är själv "bara" 32 år och är egentligen bara intresserad av friåkning, på ställen där det är ok. Kan gladeligen smyga i 20km/h genom stugområdet, eller i princip stanna för hundspann eller skidåkare bara för att bibehålla någon form av "frid" så att jag sen kan köra som en "idiot" där ingen stör sig på det (och det fortfarande är lagligt).
Tyvärr tvivlar jag på att dom personer dessa klagomål handlar om ens skulle fundera över att åka på en skoterklubbsträff eller möte. Dom har inget som helst intresse i det. Nu drar jag alla dessa rötägg över en kam men det tror jag faktiskt man kan göra; dom tänker och fungerar på ungefär samma sätt allihop. Vi har ett par "nya" skoteråkare även i min by och jag ser samma tendenser och konsekvenser som tagits upp i tråden tidigare. ALLT blir sönderåkt, oavsett om det är mitt i centrum eller 1 mil utanför på åkrar/ny-hyggen. Leder körs sönder totalt.

Som andra har sagt tror jag att det enda som kan avhjälpa detta är att konfrontera ungdomarna på plats så fort man ser dem! Och förklara problemet vänligt men bestämt, och ta upp konsekvenserna.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Blir så upprörd att ja skrev ner en lång ***la text men insåg att de ja skrivit mest va på hopp mot otänkta åkare så ja raderade, summerar så här i stället.
Jag och 8 andra "gubbar" va ute å gubbkörde och blev sen beskyllda av äldre gubbar för att ha kört på en plantering som va helt sönder fräst av 307er med 44as matta:mad2:
En vacker dag kommer man på spolingarna å då......
 

kannringen

Välkänd medlem
28 feb 2010
218
2
16
Örnsköldsvik
En tanke som slog mig angående ämnet. Finns det någon karttjänst där man kan få fram vilka områden som är planterade? Det kanske skulle avhjälpa medvetna åkare om dom säkerligen visste om att det är planterat där. Tänk om ett gäng kommer fram till ett hygge som dom vill åka på, Men tvekar eftersom det kan vara planerat, har möjlighet att dra upp mobilen och få fram en karta där det syns att det är planterat. Skoterförarna kör vidare.

Nu är det ju inte alla som tänker efter före heller men det vore ju en början.
 

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
En tanke som slog mig angående ämnet. Finns det någon karttjänst där man kan få fram vilka områden som är planterade? Det kanske skulle avhjälpa medvetna åkare om dom säkerligen visste om att det är planterat där. Tänk om ett gäng kommer fram till ett hygge som dom vill åka på, Men tvekar eftersom det kan vara planerat, har möjlighet att dra upp mobilen och få fram en karta där det syns att det är planterat. Skoterförarna kör vidare.

Nu är det ju inte alla som tänker efter före heller men det vore ju en början.
de va fan smart! en ny app kanske? ;D
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men undvik att köra på hyggen?

Vill köra och vill köra!?

Kör aldrig på ett hygge då du inte har koll. Finns ingen app och ingen app kommer troligtvis att göras. Hyggen låter man vara punkt!