Val av googles

Apel_

Medlem
26 nov 2012
38
0
1
Sundsvall
Hej. På den senaste skoterfärden så gick konstigt nog mina brillor till hjälmen sönder så nu är det dags att köpa nya. Det jag söker här är köpråd och åsikter från er andra. Letar efter ett par prisvärda brillor som ser bra ut och som är sköna att köra med, gärna lite billigare. Vilken färg på glaset bör man köra med? Hade klart glas på mina gamla och visst var det skönt att köra med men vissa gånger hade man svårt att avläsa terrängen och solen gillade gärna att göra en extra irriterad när den stod lågt.

//Simon

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
509 sinister kör jag med, funkar bra för mig. Är väl inte dem billigaste men inte överdrivet dyra heller

mitt glas är gultonat vilket funkar perfekt när det är ljust ute, inte det bästa i mulet väder dock så jag ska beställa klart glas till nästa år :)

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
även jag kör med 509 sinister. dom sitter som en smäck på min airoh stehlt hjälm men har tyvärr en förmåga att imma igen när det blir kalt ute -15 och neråt... annars ett par kanon brillor! har både gul och spegel lins som jag shiftar med beroende på vädret. Finns för 899 på skoterdelen!

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
de immar inte igen vid körning men om man stannar och pratar lite så blir det lätt imma i dom

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Tror på 509 sinister isåfall, köpte ett par åt syster i julas och vet fler som kör med såna. Bäst känns dock aviatorn, i både kvalitet, synfält och för att inte imma igen om man tänker rätt när man använder dem.

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
Åker med 4 par 509 sinister, olika linser på allihop för att klara dom flesta ljusförhållande men orange och klara använder jag mest.

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
kommer inte ihåg modellnamnet på mina men jag kör med ett par Ariete med ljusblått glas som funkar bra när det är ljust ute men när det börjar bli mulet eller lite mörkare ser man inte ett smack. Dom immar lät igen när man står still men när man kör så är dom riktigt bra, Dom har även en liten ''näbb'' framför näsan för att leda bort luft, dock är dom trånga om du har större glasögon som mig därför har jag skaffat linser.

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
509 Sinister, med gul lins + en klar lins. Aldrig fått mina att imma fast jag haft dom på mig när jag gått runt och lyft lös skotrar som fastnat.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Har 509 Sinister också. Kör mest med klarglas, kom inte överens med original spegel/gul glas. Funkar kalas bra, enda gången dom immar är om man står still och andas kraftigt. T.ex. lyfter å jävlas.

Går att beställa direkt från 509s sida, så är det enkelt att välja extra glas m.m. och betydligt billigare än svenska sidor. Tror jag betalade knappt 700kr för glasögon + extra glas.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Jag har kört ett par helger med Dragon Vendetta (med nose guard) och de funkar riktigt bra tycker jag.

Framförallt sitter de jäkligt bra mot min hjälm (Fox), gillar att själva ramen går "utanför" så att själva foamen smiter åt mot hjälmen. Har köpt ett par extra linser för olika förhållanden då spegelglaset som var med funkar typ 1 helg om året ;)

Så länge man åker så har jag inte haft några som helst problem med imma, nästan så att det kanske är för bra luftflöde då det kan bli lite tårar när man kör fort (de få gånger de händer). Kan leva med det dock, viktigare att de inte immar i skogen.

Står man still för länge eller håller och gräver så immar de. Får man bara in rutinen att man tar av sig dem varje gång man gör längre stopp så är det inga som helst problem dock.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Vad har du för hjälm?
Bara för att glasögonen funkar på en hjälm så måste dom inte vara lika bra på en annan:)

Jag har en airoh aviator och ett par dragon nfx och upplever inga problem med imma, än fast man stannat och håller på att lyfta lös någon kompis skoter!

Hade tidigare ett par generation X(gamla modellen) då dom är större.
Dom är dom bästa göasögon jag haft hitills och dom hade inte ens en liten repa efter två års användning.
Dock blev dessa stulna och har inte hittat någon affär som säljer dom "gamla" Generation X".
Gult glas funkar absolut bäst för att se konturer.

Tobbe_Nytro

Välkänd medlem
6 jan 2011
108
0
6
Luleå
Jag har köpt ett par 509 sinister med gul medföljande lins. Är mycket nöjd med dom.
Är den gula linsen tillräckligt skyddande mot solen när man är i fjällen på våren ?

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Jag köpte 509 sinister idag, dom åker in i min Airoh Stelt.
Det ska tydligen vara en vinnande kombo enligt många.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag lät mig luras av någon som skrev något den inte visste någonting om, så nu har jag ett par helt oanvända 509 Aviator med tre extra linser - som inte alls funkar i min Airoh Stelth strl. L
Idiotiskt grund design. KAN gogglar vara FÖR djupa??

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Vad säljer du 509a för?. Jag köper dem för rätt peng. Sitter nämligen klockrent i min aviator hjälm.. PMa om du vill sälja.

Apel_

Medlem
26 nov 2012
38
0
1
Sundsvall
Kul med lite respons, många tips. En del verkar köra på 509 sinister så kan hända att det blir ett par sånna. Ska försöka kombinera valet av glasögon till skidåkningen också så jag slipper köpa två par. En extra lins eller två känns då som en bättre investering. Fler åsikter om vilken färg man bör ha på linsen?

//Simon