Val av googles

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
åker med scoot klarglas, funkar bäst för mig. Provat blåa också och ger bättre återspegling på konturer men blir riktigt mörkt då solen börjar gå ner.
Blir ny hjälm till nästa säsong och då blir det troligen klarglas då med, kanske dubbla bågar men absolut inte glasbyten ute i snön.

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Jag har ett par 509 Aviator med ett mörkt glas och ett par med klarglas. har elfläkten i båda och det funkar kanon! ingen imma här inte!

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Kör även jag med 509 Aviator, och har ett "polarized yellow" glas för lite dåligare väder och ett "fire mirror/rose tint" glas för soliga dagar. Funkar kalasbra förutom att det ibland blir en del imma vid stillastående.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Jag har ett par 509 Aviator med ett mörkt glas och ett par med klarglas. har elfläkten i båda och det funkar kanon! ingen imma här inte!
Om du har kört utan fläkt immar dina då?
Har nämligen dessa och en airoh stelt hjälm och de immar redan vid första andetaget, surt milt sagt.
Funderar på hur mycket fläkten skulle hjälpa?
Hur länge räcker batteriet?

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Kör klara glas för mörkerkörning, rosa-tint som kontrasthöjare (och lite solskydd) samt ett koppar för riktigt soliga dagar. Har även ett spegelglas men det är inte många dagar man har nytta av det, ibland på våren. Blir oftast att jag kör med de rosa då det är lite allround och tar hellre lite sol i ögonen och mer kontrasthöjning för skugga och om det blir flatljus under dagen.

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
Skulle säga att du borde köpa två par att ha med dej. Ett med gult glas (i ljust väder) och ett par med blått glas (naturligtvis i mulet). Själv kör jag med Oakley Crowbar, beställt från ebay för 600 kr. Det är flerfärgad lins med polaroid, kan bli snöblint ibland. Så ska skaffa andra linser.

Men jag kan iallafall rekommendera Oakley Crowbar. Immar aldrig igen!! Har tagit en jääätteliten borr och gjort 3 hål i varje kant i linsen, det hjälper enormt mycket!

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Körde 509 sinister till min gamla airohhjälm. Men nu då jag bytte till Fox v3 så passade dom inte alls!
Fick en stor glipa uppe mot pannan. Så nu kör jag med Dragon mdx och dom sitter riktigt bra i Foxhhälmen. Tätar bra runt om och nässkyddet passar bra mot käkskyddet.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Skulle säga att du borde köpa två par att ha med dej. Ett med gult glas (i ljust väder) och ett par med blått glas (naturligtvis i mulet). Själv kör jag med Oakley Crowbar, beställt från ebay för 600 kr. Det är flerfärgad lins med polaroid, kan bli snöblint ibland. Så ska skaffa andra linser.

Men jag kan iallafall rekommendera Oakley Crowbar. Immar aldrig igen!! Har tagit en jääätteliten borr och gjort 3 hål i varje kant i linsen, det hjälper enormt mycket!

Bara jag som blir totalt snöblind om jag har blått glas när det är mulet? :p

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Jo men då sägs det ju att blått glas i solljus inte är nå bra för ögonen. Så enligt mig verkar ju blått gå bort i alla lägen =)

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Om du har kört utan fläkt immar dina då?
Har nämligen dessa och en airoh stelt hjälm och de immar redan vid första andetaget, surt milt sagt.
Funderar på hur mycket fläkten skulle hjälpa?
Hur länge räcker batteriet?
jag har också en airoh stelt och dom funkar bra utan fläkten, dock så funkar det 10ggr bättre med fläkt.

köpte även till fläkt på ebay häromdagen, 30spänn med frakt på auktion wohoo :) dock så stod det scott på denna fläkt.

så nu ska jag nog försöka hitta ett par sinister till vettigt pris så jag kan montera nya fläkten :)

Batteriet har jag bytt 2 ggr på hela förra säsongen och denna som är nu.

fläkten går ju bara när man stannar och det blir fuktigt i brillorna, vipps så försvinner imman och fläkten stängs av.

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag har en 509 hjälm & 509 Aviator googles. Fungerar som handen i handsken. Hade dock problem innan jag köpte till en fläkt att dom immade som tusan. Vart mycket bättre med fläkten, men inte 100%.
Dock tror jag det har att göra med att utblåset täcks av skummgummit så den arbetar emot ett motstånd. Ska klippa ur en bit och sätta meshtyg över istället så den kan blåsa ut lättare.

teecer

Välkänd medlem
30 dec 2012
160
1
18
Sundsvall
Själv kör jag med ett par Scott med gul lins, 700 spänn å immar inget alls när man åker men immade lite då man stått stilla..

Testade att gnida in glaset med Yes diskmedel och torka av å nu immar dom inte ett dugg.

Fick snö stänk innanför glaset då dom hängt på styret vid en fastkörning och körde vidare med dom på å det avfuktades bort av sig självt utan imma så Yes kan jag verkligen rekommendera ! (Y)

Skytt

Välkänd medlem
22 okt 2012
107
2
16
Örnsköldsvik
Inte provat den men har en drös linser till mina Aviators. Tipset är att köp en drös när du ändå ska beställa, är ju frakten som drar iväg.
Orange/gult och klart-glas är ett måste. Du får gärna skriva en recension om du köper photocromatic :)

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Kört med scott, spy, oakley, arnette och dragon genom åren och sista 5 säsongerna med Dragon MDX.
Dragon mdx är helt oslagbar med klargul lins, framhäver konturer och kontrast bäst tycker jag, byter lins inför varje säsong och dom immar aldrig å då menar jag aldrig!!!
Provade även Dragon Vendetta förra säsongen men dom blir för täta i hjälmen vilket resulterar i att jag tyckte att det blev tyngre å andas.
Kolla ex. pricerunner då kan man hitta sjukt bra priser på dragon iafa!!!