pro xr 800 eller iq 600rr eller xrs 600 07?

callahan

Välkänd medlem
12 okt 2011
548
0
16
umeå
har provkört en iq, ingen höjdare att sitta på. blir det mycket led är det inte rätt skoter. men som lekskoter så är den nog bra

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
har kört båda förutom xr 800, äger själv en rr just nu och har kört många maskiner både nya som gamla och måste säga för dom pengarna så är iqn det roligaste jag kört för minst pengar och det gäller även mot x-rs:en, tycker iqn är en dröm och kan bara prata gott om den, den vill inte till att sluka soppa som vissa beskriver trots mycket pumpgas och skidorna i vädret hela tiden. ligger mellan 3-5 liter beroende på väder och körning och den är inte alls så känslig på bestyckning. Man kommer dock inte ifrån det faktum att den har förgasare vilket inte x-rsen har. Tror ändå soppaförbrukningen ligger på samma i princip men som callahan säger, att köra mycket sittandes är ingen hit direkt! Men det är ju en replika av en räser och det märks! Slopar xr:en i denna fråga och tror mer på x-rs eller iq, oavsett vad du väljer så är båda roliga och den ena bättre på det ena och vice versa :)

prox´n

Medlem
29 apr 2011
38
0
1
skorped
har också hört att dom ska vara osköna att sitta på men det är inte prio ett för mig ledkörning är väl mest för att ta sig till lekplatserna. men om man ska jämföra driftsäkerhet på skotrarna då??

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
har också hört att dom ska vara osköna att sitta på men det är inte prio ett för mig ledkörning är väl mest för att ta sig till lekplatserna. men om man ska jämföra driftsäkerhet på skotrarna då??
SDI-motorn är väl driftsäker? har ägt 2 st utan problem, hur de är med remmarna vet jag inte på xrsen, på min iq nu har remmen gått 300 mil o ser fortfarande fin ut och maskinen är rapp som fan med 19-41 drev, non-slip och 44as :) är väl lite mer underhåll med en förgasarmotor, nu är jag ingen expert på ämnet!

prox´n

Medlem
29 apr 2011
38
0
1
skorped
okej tack! är nog mest sugen på en iq! enda är ju att man hört att dom ska dra så otroligt mycke soppa! men det verkar variera rätt så mycke från person till person..

W

wettrob

Har kört både IQ och Xrsen, dock var xrsen en 800.
Reven har skönare körställning och är lite mer lätthanterlig ( tycker jag )

IQn har som sagt inte lika skön körställning, men det är väl en ovana då jag endast kört med den 12 mil, kan vara så att höjaren är lite väl låg för mig så kan nog ha med det att göra, men till helgen så får jag väl återkomma med svar om körställningen då jag fixat en styrhöjare.
Sen angående att många klagar på sittställningen, tycker att det är lite väl överdrivet, går hur bra som helst, men för riktiga långturer så ska man väl satsa på nå annat.

Sen är det bara fördelar med iqn tycker jag, går hårt, bra dämpning och chassie som håller för det mesta. Mätte även bensinförbrukningen och den låg på 3.75L/milen blandad körning vilket jag tycker är riktigt bra, olja är den också snål på.

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
okej tack! är nog mest sugen på en iq! enda är ju att man hört att dom ska dra så otroligt mycke soppa! men det verkar variera rätt så mycke från person till person..
Det gör du nog rätt i och som wettas skrev, köper man en iq för att köra sittandes så är man fel ute, kanske en rs viking med rumpvärmare är ett bättre alternativ? och soppaförbrukningen, tjaa vad ska man säga, fick upp min förra pro rmk assault i 8 liter milen o de var en 12a, det är ju ändå 2013 nu och skotrarna kan fortfarande hinka i sig soppa, och alla som skriver att dom drar onödigt mycket är fel, som Wettas skrev, kring 4 liter milen är rimligt för en sån skoter!

W

wettrob

Jag trodde att jag skulle byta ner mig när jag köpte iqn, men oj vad fel jag hade.
Iqn är rappare i början, 800an hade ett bredare register och drog på lika mycket hela tiden eller hur jag ska säga.
Otroligt nöjd med iqn iallafall, nu är jag inte rädd att motorn ska sprängas eller att magnapullen ska fara varje gång jag ska starta den...

prox´n

Medlem
29 apr 2011
38
0
1
skorped
okej men om man ska jämföra med xrs 600 då har den inte så mycket att komma med eller jämfört med iqn? (rapphet)

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Har haft alla 3 dem du nämnde.

IQn, den har jag varit mest nöjd med.
Drar ingen rem eller dyl, känns robust och stabil. tål hård körning och är dessutom väldigt snygg i mitt tycke

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
4 liter milen är helt okej för en sån skoter! men hur mycket rappare är iq´n mot xrsen egentligen?
IQn är mycket rappare. Visserligen sitter det Slp pipa och lite andra grejer på min men gassvaret går inte jämföra. betydligt mer tryck

W

wettrob

Testade med 4" styrhöjare nu, känns mycket bättre!
Kanske inte behövs för dem kortare personerna, är 190 cm och org var alldeles för låg när man stod upp.
Skulle köpt en 6" men då förlorar jag den " sköna " sittställningen så fick bli en 4". Slapp även förlänga bromsslangen också när jag köpte en 4" istället.

Sen så lönar det sig att du köper en lite dyrare IQ, gå inte på dem billigaste för de brukar alltid vara skrot.

W

wettrob

Det är väll ganska svårt att säga, men dem som ligger vid typ 50 och under är väl inte så mycket att titta på. Finns kanske någon enstaka som säljer billigt pga att dem behöver pengar snabbt eller nå.