Mera skidres på PRO RMK 800?

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Tycker att maskinen, PRO RMK 8700 155" års 2011, är väl tung i framgumpen. Har mjukat upp den bakre boggifjädern (nu 27,5 cm) samt framfjädrarna något. Vad mer kan jag göra?

Tänkte öka spelet på balataremmen men upptänkte att det inte gick då den bara har ett läge.

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Tycker du den går för lite rulle?

Tycker min går hur mycket matta som helst och skulle hellre sikta på få ner fronten, lönndrygt när det blir riktigt brant uppför.

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Borra upp "Assault" hålet i främre boggie infästningen. Finns redan förborrat i förstärkningen, sitter just under din nuvarande infästning.

Sen om det inte räcker så spänner du upp främre boggiedämparen och slackar den bakre så har du en maskin som klättrar sämre men åker betydligt mer rulle :)

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Borra upp "Assault" hålet i främre boggie infästningen. Finns redan förborrat i förstärkningen, sitter just under din nuvarande infästning.

Sen om det inte räcker så spänner du upp främre boggiedämparen och slackar den bakre så har du en maskin som klättrar sämre men åker betydligt mer rulle :)
Har inte vanliga pron flackare boggieskenor än assaulten vilket borde bli påfrestande för skenorna i assaultläget?

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Lite väl jobbig att resa och för tungstyrd tycker jag att maskinen är.

Har hittills kört med C&A MTX och som jag nu noterat med ganska hårt spänd bakre boggifjäder, vilket kanske är huvudsakligen anledningarna till varför skotern känns som den gör.

Tycker du den går för lite rulle?

Tycker min går hur mycket matta som helst och skulle hellre sikta på få ner fronten, lönndrygt när det blir riktigt brant uppför.

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Jag kanske inte har växt upp så pass än :D
Eller så är det ett förnekande till att jag egentligen är gamal och grå men vill känna mig ung och kung... Ha ha

Nä men anledningen till min fråga är för att jag vill veta hur det fungerar och justera till något, läs ej köra på rullen men minska ned att maskinen känns tungstyrd och framtung.

Man växer väl ifrån det där med skidlyft :p

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Ok, så även den främre boggifjädern påverkar, funderade kring det men står inget i instruktionsboken.

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Tror det kan sitta i skidorna, min blev mer tungstyrd med SLP PP skidorna på iaf.

Kompisen upplevde samma sak på sin M8:a så tror det ligger en del där.

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Ska montera XTX skidor istället för MTX, kanske ingen revolutionerande skillnad men blir skoj att se om skotern upplevs nåt annorlunda.

Tror det kan sitta i skidorna, min blev mer tungstyrd med SLP PP skidorna på iaf.

Kompisen upplevde samma sak på sin M8:a så tror det ligger en del där.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Spänn upp främre boggie, släpp på bakre. Min är som en vippbräda just nu, vill man ha upp den så kommer den.. och tvärtom!

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
vill du åka rulle så är det 11-66 vikter, almond fjäder å 19/43 i drevning som gäller.. Blir en helt annan maskin då, fy satan vad den går hårt. Har det på min 10a och det blev en helt annan maskin.

Sen det där med MTX å XTX så tror ja inte att det blir någon större skillnad, det är väl i princip samma djup på kölen osv på dom skidorna? MTXen är väl bara bredare?

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
vill du åka rulle så är det 11-66 vikter, almond fjäder å 19/43 i drevning som gäller.. Blir en helt annan maskin då, fy satan vad den går hårt. Har det på min 10a och det blev en helt annan maskin.

Sen det där med MTX å XTX så tror ja inte att det blir någon större skillnad, det är väl i princip samma djup på kölen osv på dom skidorna? MTXen är väl bara bredare?

10an är ju varken samma motor eller chassie

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
10an är ju varken samma motor eller chassie

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Vet jag också, men variator grejerna å drevningen passar ändå och funkar klockrent på 11 å framåt.. Och med dom grejerna får han åka med en jävla massa skidres, vilket var hans fråga