Apex Mtn VS Nytro Mtn?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
För en som aldrig ägt en 4-takt..

Förklara gärna för och nackdelar.

Årtal ca -08 och framåt..

Undanber mig pajkastningssvar!!

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Apex
+ Härlig motor med ett oslagbard ljud
+ Går att trycka ur mera hk med turbo :)
- Mindre eftermarkandsprodukter, speciellt begat
- Tyngre
- Lite gammaldags körställning kan jag tycka

Nytro
+ Bra och beprövad motor
+ Bra körställning
+ Finns hur mycket roliga "modds" man vill eller har råd med
- Svag framvagn, speciellt på den tidigare modellen
- Lever rövare ur variatorn efter nått år

Finns säkert ett ton andra synpunkter men folk får väll fylla på!

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Stora + är också(pratar mest om nytron, men mycket gäller apexen också)
I mina ögon den perfekta allround maskinen. Super rolig att boysa med. Sen är det bara att kroka på pulkan om familjen ska med.
Bensinförbrukning
Remlitage(byts för det mesta efter hundratals mil)
Dom håller lika bra med turbo.
Över lag oslagbar hållbarhet. Du kan lita på en nytro lr apex.
Har du aldrig provat en nytro turbo föreslår jag att du provlånar. Dom är sjukt roliga
- Slammer från primären. Vissa gör det från fabrik. (detta går att lösa enkelt, vissa säger o-ringar andra limmar helt enkelt)
- När man råkar burka för mycket så man lägger sig på sida kan motorolja rinna ut. Man ska vara snabb att räta upp den
En fyrtakt är eg lika hållbar som motorn i en bil, och kräver lika lite underhåll

Nytro tycker jag är en modernare maskin.

Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Skulle valt apex alla dagar i veckan. Skönare påkalla sätt och vis. Stadigare konstruktion. Tittar man på dessa så är det knappast vikten som skall avgöra. Dessutom tror jag Nytron styrning är konstruerad av en blind apa då styret går vrida i alla tänkbara riktningar förutom höger/vänster som en traditionell skoter.

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Skulle valt apex alla dagar i veckan. Skönare påkalla sätt och vis. Stadigare konstruktion. Tittar man på dessa så är det knappast vikten som skall avgöra. Dessutom tror jag Nytron styrning är konstruerad av en blind apa då styret går vrida i alla tänkbara riktningar förutom höger/vänster som en traditionell skoter.
Har du kört en Nytro? Kan ju vara så att du är mycket van vid en viss typ av styrning och bara provat. Styrningen är inget jag tänker på, men jag förstår om man är van vid något annat.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag har kört flera Nytro och Oft relocator är ett måste. Det blir inte bra men det blir bättre.

Originalstyrningen är som på en nittiotalare.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag har jobbat på yamhacenter i 2 år... Så lite Nytron har jag nog kört... Tillräckligt för att säga att Nytron styrning inte är bra. Apexen är en finare maskin på alla sätt och vis.

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Jag har jobbat på yamhacenter i 2 år... Så lite Nytron har jag nog kört... Tillräckligt för att säga att Nytron styrning inte är bra. Apexen är en finare maskin på alla sätt och vis.
Ok, då har du mer rätt än mig att uttala dig. Men med så pass många maskiner sålda som nytro och större delen gör ingenting åt styrningen utom att bytta bussningar för det är ju en sjukt svag punkt. Vet ju på rak arm flera bekanta som aldrig ens funderat på det. Men smaken är som baken och jag respekterar att man tycker olika.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Jag är lite nyfiken på hur balanseringen av Apex och Nytro (båda MTN förstås) känns i lössnö/Boondocker åkning?

Har fått lite input i den frågan, men vill gärna höra från er som testat båda i snön, flera ggr..

Förövrigt:TACK för mycket goda och raka svar ovanför!!! Uppskattat.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag har inte kört en Apex Mtx men Nytro Mtx är förvånansvärt lättkörd och rolig på myrar och andra öppna och plana fält.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Funderar du på en turbo eller en org maskin? Jag kör ju Xtx så jag kan inte uttala mig.
nja, lite turbo kan det ev bli. Inget ska ske just nu, utan är mera en koll för vad som kan komma i framtiden..

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Jag har inte kört en Apex Mtx men Nytro Mtx är förvånansvärt lättkörd och rolig på myrar och andra öppna och plana fält.
Det är inte den bästa skotern om man bara vill köra Burandt-körning. Typ skråköra bland tallar i 85 graders lutning.

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Vi kallar Apex Mtn för Blodbussen, stor som en buss och man får blodsmak när man kör den!
Jag skulle sikta på en Nytro turbo med någon trevlig framvagn till!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Det är så förvånande att jag får så många olika svar i denna fråga.

För min körning är just bland tallar, skrååkning + lite donuts mm.

Den får inte kännas för klumpig inne i skogen..

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Det är så förvånande att jag får så många olika svar i denna fråga.

För min körning är just bland tallar, skrååkning + lite donuts mm.

Den får inte kännas för klumpig inne i skogen..
Har du aldrig provat en Nytro? Det tar ett tag innan man vänjer sig vid den enorma kraften och hittar rätt körstil. Har sagt det förr. Det tar en säsong att lära sig en turbo nytro och ytterligare en säsong till du kan nyttja alla hästar

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
rtx-xtx-mtx 09 och framåt har samma framvagn.
2008 mtx har den smalaste framvagnen med ca 100cm cc på mittenläget (ca 95cm på smalaste), ställer jag skidorna på min xtx i smalaste läget så har jag 101cm cc