Ni med rmk assault 11-13

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Det blir skoterbyte nästa säsong för mig och har funderat på rmk assault.
kör idag med en SWB Assault och vill prova längre maskin.
jag undrar då hur den är temperatur mässigt ? min SWB har då dubbla kylare och rmk har enkel. går det att köra med den ibland på lite hårdare underlag tex efter en led eller liknande utan att den går varm direkt ? och vad tycker ni om mattan. som det verkar så blir det nog även mattbyte isåfall, kanske matta från Pron eller någon annan .
tack för svar.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Tycker mattan funkar bra. Bra fäste och den tål stryk.
Har kört med polare som har vanliga Rmkn och märker då ingen större skillnad i det föret vi har.
Djupare går assaulten. Men det kan ju ha med attackvinkeln att göra.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Ja det har den, boggin sitter monterad längre ner i tunneln. Även framvagnen är högre. I puder finns det bättre mattor men i tyngre snö drar den mycket bra! Och på packat är det ett grymt fäste!
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Vad säger ni om kylningen då ? har Rmk modellerna lätt att gå varm om man ska frakta sig efter led eller på hårdare underlag. kokar dom direkt eller hur är det ?
är det markant jätte skillnad mellan dubbla och enkel kylare om vi säger så.
 

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
Min har aldrig gått över 65 grader, vad jag har märkt i alla fall. Då har vi inte haft det bästa föret utan ganska mycket skare mm. Är mer orolig för slidesen när jag åker än att den ska gå varm.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Min har heller inte gått speciellt varm. Sen har jag isrivare så då klarar man sig riktigt bra.
Men man får passa sig lite för slidsen. Behövs inte mkt för att det ska börja lukta bränt.

Men nån pulka tror jag inte jag hänger bakom den. För då får man nog stora problem med värme. Isåfall får man bygga dit en kylare eller köpa vanliga rmkn.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Vad säger ni om kylningen då ? har Rmk modellerna lätt att gå varm om man ska frakta sig efter led eller på hårdare underlag. kokar dom direkt eller hur är det ?
är det markant jätte skillnad mellan dubbla och enkel kylare om vi säger så.
Känns som att det är en självklarhet, i alla fall för mig att köra med isrivare på en rmk/Assault om man skall transportera sig på led. Detta förlänger livslängd på slides samt att man får en lägre temp. Isrivare är sjukt effektiva. I alla fall de jag har haft.
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Ok. jag har inga planer på att köra med pulka bakom så.
men tror ni den skulle kyla bättre om man sätter en stänklapp från en "vanlig" Rmk utan hål och så med isrivare så klart vid behov. och så kan man ju sätta dom där extra boggiehjulen för att skona slidesen lite.
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Ok. jag har inga planer på att köra med pulka bakom så.
men tror ni den skulle kyla bättre om man sätter en stänklapp från en "vanlig" Rmk utan hål och så med isrivare så klart vid behov. och så kan man ju sätta dom där extra boggiehjulen för att skona slidesen lite.
Sätt dit en iqr stänklapp och isrivare sen äre lungt!
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
isrivare! jag får köra med de nere mer än ofta när det är ledåkning fram till djupsnön.. har gått ner i safemode 2 ggr pga att ja glömt kolla tempen.. nu åker jag med den framme hela tiden... lite drygt att måsta tänka på det så fort det blir lite hårdare..
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Jag skjutsade (mot alla ods...) på min för nån helg sen och vi fick då åka rätt så sakta efter led. Åkte med rivarna nere hela tiden och den klev väl upp emot 80-90 grader men den larmade aldrig. Åkte ca 2 mil led (enkel resa) problemet då var väl att man åker helt enkelt FÖR sakta så den kastar inte upp nån snö mot kylarn.... Men som nån annan sa så är nog rivarna i mer än uppe "bara för att"....
 
E

ejwbegysv

Måste man köra sakta (skjutsar eller drar något) så får jag direkt problem med tempen.. isrivarna hjälper till men går sönder lätt.. Kör man själv så är det aldrig några problem tycker jag.. bara på gasa på lite så blir den kall å fin...