GoPro 3 - iSaw Ace - Sony Action Cam?

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Någon som testat kamerorna? Rätt sugen på att köpa en hjälmkamera men vet inte vilken. Tycker att det ser lite ''platt'' ut eller är det bara jag?. Fungerar de till att filma som vanligt alltså inte ha den på hjälmen? Tänkte att man kan ha lite blandat material. Blir det bra färger? Kvalitets ljud? Bra vinkel? osv... iSaw och Sonys är ju billigare än GoPro så.

Säg vilken du skulle välja och motivera gärna!
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
GoPro 3 (black edition) är bäst, och självklart också dyrast.

Grejen med dessa kameror är att du inte kan styra, ISO , fokus, slutare och bländare själv, vilket gör dom rätt dåliga som vanliga filmkameror. Jag som arbetar som fotograf och även filmar väldigt mycket vill väldigt väldigt gärna kunna styra t.e.x mitt skärpedjup, och det går inte med hjälmkamerorna. Självklart så KAN du filma med kameran på stativ eller i handen och få till en del bra klipp, men fisheye är inte heller optimalt för vanlig filmning.

Varför skulle jag välja GoPro 3, ptja, jag är prylb(ö)g och den är bäst helt enkelt. Jag älskar att kunna filma när det börjar bli mörkt utan att behöva bry mig om brus. Sen har den även flest lägen att filma i, grym skärpa och ljudkvalitén är helt okej för en hjälmkamera.

Men annars kan du ju köpa Sony's lite billigare kamera (som inte alls är dålig) och en billigare videokamera? :) Isaw kan jag inte uttala mig om, har inte provat den, bara sett material på nätet.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Kanske onödigt med hjälmkamera då? Har redan en vanlig videokamera tillgänglig så blir nog att filma med den, personligen så tycker jag att det kan blir lite tjatigt med bara klipp från ''skallen'' då det finns ett X antal nästan likadana på youtube. Men sen är det ju lite besvärligt att få allt på film med en vanlig videokamera, men då kanske man kan säga kvalité före kvantitet? Är man själv blir ju en vanlig videokamera lite jobbig att ha... Men ska testa filma lite med den som jag har tillgång till nu. Möjligen köper jag en GoPro om jag vill ha lite variation.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Har även hört att folk har dålig batteritid på sina GoPro 3? Man vill ju helst köpa något som man inte behöver ladda stup i kvarten :)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag brukar se det såhär, att jag när jag vill filma min egen åkning så kör jag med hjälmkamera, och när jag ska filma när nån annan kör så tar jag mina riktiga kameror istället. För det är ganska bökigt att springa runt och sätta upp stativ med en vanlig filmkamera och försöka filma sig själv hela tiden.

Yes, batteritiden är tyvärr inte alls bra på GoPro 3, men det verkar vara nya batterier på gång som ska lösa detta problem. :)
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Kanske blir en GoPro 3 när det fixat batterierna, nu får en vanlig filmkamera duga. Ska försöka göra en liten film på torsdag så ska jag se hur den blir, måste göra lite colour correction och sånt så det inte blir allt för tråkigt :) Hur brukar du ha GoPron på hjälmen? Från sidan eller mitt på? Tycker det är som bäst när man ser lite av skotern ungefär huven och framåt :) Som tur är kör jag nästan aldrig själv så behöver inte filma allt själv :)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Det blir nog bra! :)

Jag brukar variera, har den mest på sidan av hjälmen, men sen brukar jag sätta den på skoterhuven, på tunneln, mitt på hjälmen och lite olika! :) Tycker precis som du säger att det är trevlig att se en del av skotern.

Kanske blir en GoPro 3 när det fixat batterierna, nu får en vanlig filmkamera duga. Ska försöka göra en liten film på torsdag så ska jag se hur den blir, måste göra lite colour correction och sånt så det inte blir allt för tråkigt :) Hur brukar du ha GoPron på hjälmen? Från sidan eller mitt på? Tycker det är som bäst när man ser lite av skotern ungefär huven och framåt :) Som tur är kör jag nästan aldrig själv så behöver inte filma allt själv :)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ang batterierna. Nån som vet hur långt borta dom är? Äre nån slags garanti så dom skickar ut nya till alla som köpt eller måste man hålla på att tjata och skicka in kameran?
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Nån skrev att det var en vecka bort ungefär, och jag vet inte ens om det kommer att ersättas, jag känner att jag kommer nog bara köpa batterierna och vara tyst, orkar inte tjaffsa om det. Reservbatterier hade jag ändå tänkt köpa.

Ang batterierna. Nån som vet hur långt borta dom är? Äre nån slags garanti så dom skickar ut nya till alla som köpt eller måste man hålla på att tjata och skicka in kameran?