mountain cat 600 EFi strul med backen

Markidu

Medlem
31 jan 2012
12
0
1
Orsa
Tjenare allihopa.

Var ute å körde 600:an idag och skulle backa vid ett tillfälle. När jag hade lugn och jämn gas så backade den fint och mattan spann inte något och så gasade jag till lite och istället för att spinna på mattan så slutade den att driva och istället så lät det nått förjävligt ifrån huset där bromsskivan och backväxeln sitter som om den drev kugghjulen men det överfördes inte till drivhjulen.

Och senare när jag skulle kolla om det bara var en engångshändelse så hände samma sak men denna gång så fick jag lov att stänga av skotern för att lägga ur backen.

Är ingen expert och inte heller så bra på att förklara men detta får duga :p
Men all expertishjälp uppskattas.

Hare gött.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.

En första fråga har du bytt några lager ? ( Drivaxel / Variantoraxel )

Det finns några andra saker som kan orsaka problem likande dina. Dåligt mothåll till kedjan, problem med backdreven inte hamnar rätt osv. Men det jag inte kan få ihop är att du måste "stänga av skotern". Omjag inte tar till trasikt mothåll men lös del som åker runt i huset eller någon annan löst föremål som begränsar hur backdrevet kan röra sig.

Att den alltid driver framåt är bra för då är i vart fall vissa delar bra.

Markidu

Medlem
31 jan 2012
12
0
1
Orsa
Tjenare.

Vad jag vet så har inte jag bytt några lager alls på den under den tid jag ägt den.

Jag och farsan var ut och tog en titt idag och då såg vi att en bult som gick in i huset med backväxeln inte var riktigt åtdragen och om man kollar på sprängskissen till det så ska den bulten hålla några kugghjul på plats så det kan nog mycket möjligt bara vara så enkelt att vi behöver dra åt den.

Tog en titt på oljenivån också och den skulle nog behöva en påfyllning.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Tjenare.

Vad jag vet så har inte jag bytt några lager alls på den under den tid jag ägt den.

Jag och farsan var ut och tog en titt idag och då såg vi att en bult som gick in i huset med backväxeln inte var riktigt åtdragen och om man kollar på sprängskissen till det så ska den bulten hålla några kugghjul på plats så det kan nog mycket möjligt bara vara så enkelt att vi behöver dra åt den.

Tog en titt på oljenivån också och den skulle nog behöva en påfyllning.
Vill inte göra dig besviken men absolut minimal chans att den skruven löser ditt problem...

Håller men "JOS" byt olja fyll inte bara på. Man vill torka ur eller spola rent lite.

Du kan få mer tips senare men det finns inget alternativ bara att öppna. Lagren speciellt på drivaxeln är utsatt dom blir dåliga fort. Speciellt om det är satt dit något billigt skräp utan nästan utan smörfett.
Oavsett fel blir det inte bättre av att köra sönder mer.

Markidu

Medlem
31 jan 2012
12
0
1
Orsa
Vill inte göra dig besviken men absolut minimal chans att den skruven löser ditt problem...

Håller men "JOS" byt olja fyll inte bara på. Man vill torka ur eller spola rent lite.

Du kan få mer tips senare men det finns inget alternativ bara att öppna. Lagren speciellt på drivaxeln är utsatt dom blir dåliga fort. Speciellt om det är satt dit något billigt skräp utan nästan utan smörfett.
Oavsett fel blir det inte bättre av att köra sönder mer.
Då lär man väl öppna upp å ta en titt i helgen då.