Köpa kolvar till rotax 800

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Hej vart kan jag köpa kolvar till min lynx rave 800 2005 så billigt som möjligt
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Duells snopro kolv, 699kr har jag för mig!
Och dom funkar iaf för mig..
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Varför vill man stoppa i billigaste möjliga saker i sin motor? Kan nog vara en smartare idé att satsa nån krona extra på kvalité. Och givetvis dubbelringar.
 

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
För att jag vill få ihop den nu så ja kan åka säsongen ut å har inte råd med så mycket.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Du riskerar ju dock att förstöra säsongen med att jaga billigaste lösningen. Om biltema hade kolvar till rotax 800 för 299 kr hade du då köpt dom?
Inget ont om sno pro då jag inte har nån erfarenhet av dom. Se bara till att köpa med dubbla ringar iaf.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Kolla om du hittar några SPI kolvar annars. Ha surrat lite med boost3 här på forumet om de med kolvar. Han kunde rekommendera snopro kolvar. Tänkte stoppa de i min 800H.O som är portad, men hitta ett kitt med SPI kolvar istället. De med enkla och dubbla kolvringar är lite som smaken är som baken. Ha då haft enkla i min 800 snurra nu och ha funka skit bra samt att korvarna ser fina ut efter ca 100mil. Kör på snopro kolvar du. De skulle jag ha gjort och själv så ha ja helst plocka i original, men ha inget emot varken snopro eller SPI kolvar. Håll koll på kompet i motorn eftersom ringarna kanske börja bli dåliga runt 200-300mil. Kolla blocket annars. Finns mkt bra där som är nytt med :)
 

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Ok får kolla där men ja har kört på snopro kolvar i ca 300mil å de har funkat bra tills igår för då skar den å de ser ut som om pinnen som håller kolvringen så den inte kan snurra har åkt ut. Är de bara otur eller är de att man inte har varit så noga med att varmkört innan man åkt?
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
De är väldigt noga med varmkörning, men kan var ren otur med :) själv så vill då jag plocka upp och kolla igenom riktigt där mellan 200-300mil :) tro då inte de är någon fara att stoppa i såna kolvar igen :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
Ok får kolla där men ja har kört på snopro kolvar i ca 300mil å de har funkat bra tills igår för då skar den å de ser ut som om pinnen som håller kolvringen så den inte kan snurra har åkt ut. Är de bara otur eller är de att man inte har varit så noga med att varmkört innan man åkt?
Om det såg ut att ha gått varmt just vid ringstoppen är det inte kolvens fel att stoppen lossnar.

Om man kör snålt av någ anl blir det som varmast just vid ringstoppen och då kan de lossna på alla kolvmärken! Kolla om det finns smältmärken i aluminiumet runt där ringstoppen satt. Eller att ringarna smält av en bit i gapet.
Om den nu gått snålt måste du hitta orsaken till snålgången= skärningen!!!

Om kolven ser ut att ha gått kall så är det Snopro som har felat.

Snopro och SPI är samma kolvar sägs det och ser det ut som.
 

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Ser inget smält för att de är sönder slaget runt där men om man kollar på stiften så ser de inte ut som om den gått snålt.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Väg in kolvarna, skiljer lätt 5-6 gram mellan två piratkolvar om man har otur. Då får man försiktigt fila gjutskägg. Perfekt invägda kolvar ger en motor som går sinnessjukt jämnt om veven är rak.



Vet dock av erfarenhet att det kan löna sig med Wiseco-kolvar om man lär sig varmköra som folk och har frisk termostat på maskinen.
 

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Ok men hur länge måste man köra in har läst att en del säger inte över halv gas första tanken och en del säger att man ska köra lugnt i 50mil så vad är det som stämmer?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
inget av det stämmer om du frågar mig , en gjuten kolv kör jag precis som vanligt med , å är noga med att så fort den är varmkörd ser jag till att gasa fullt så att inte blowby hinner förbi ringarna ...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
Ok men hur länge måste man köra in har läst att en del säger inte över halv gas första tanken och en del säger att man ska köra lugnt i 50mil så vad är det som stämmer?
Om du vill vara riktigt noga och har förgasare kan du hissa upp trottelnålarna lite överdrivet så den går fetare i mellanreg i 10-30 mil. Orkar man inte det kan man skruva på luftblandskruvarna så den går fett. Och orkar man inte det kan man skita i allt och köra ändå.

Själva inkörningen kör man lite överdrivet oregelbundet med full gas kortare repor och försök undvika jämn gas och inge tomg körning!

Jämn gas gör att cylinder och ringar blir inkörd och glaserad lite för långt ut i foder eller ringar. Man vill fortast möjliga komma ner på djupet i foder och ring för bästa täthet och då måste man klämma på ordentligt i någon sek. Ojämn körning är viktigast.

Kör även mineralolja i minst 50 mil för den gör att man lättare kommer in på djupet så att säga.
 

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Ok men om man ska gö så den går fetare så är de väll bara å blanda lite olja i tanken?
 

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
inget av det stämmer om du frågar mig , en gjuten kolv kör jag precis som vanligt med , å är noga med att så fort den är varmkörd ser jag till att gasa fullt så att inte blowby hinner förbi ringarna ...
Så de är bara att varmköra å sen köra på som man brukar?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
Ok men om man ska gö så den går fetare så är de väll bara å blanda lite olja i tanken?
Nej inge mer olja i tanken för det gör bara motorn hetare = Snålare gång.

Hissa nålen 1 hack och om man orkar eller vill vara seriös byter man munstycken till 10% större högfartare också.

Så är de flesta nya 2 taktare lev från fabrik även insprutare är lite fetare några mil.

Och mineralolja kör man in alla motorer med 4takt som 2takt.