Lynx enduro 600/700 ?

Jesper T

Medlem
1 feb 2013
10
0
1
Skogen
Hej,är sugen på en enduro 600/700,åker mycket å leker på stigar i skogen och täckter/åkrar och åker även lite led överallt i stort sätt:eyebrows:jag ä ganska lätt och vill ha en som går att burka/köra på rullen med.Förslag och tips? Tex årsmodell. (Max 30 000)

Last edited:

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Har ev. en enduro från 2001 till salu. Förlängd till 345 så den tar sig fram oerhört bra, i stort sett ny 345x44 matta på den och riktigt fint skick. Förlängningen gör den lite mindre villig att på på rullen, men den tar sig fram SJUKT mycket bättre i lössnö än original. Säljer den bara för att frugan inte orkar dra igång en 700 utan behöver elstart...

Jesper T

Medlem
1 feb 2013
10
0
1
Skogen
Har ev. en enduro från 2001 till salu. Förlängd till 345 så den tar sig fram oerhört bra, i stort sett ny 345x44 matta på den och riktigt fint skick. Förlängningen gör den lite mindre villig att på på rullen, men den tar sig fram SJUKT mycket bättre i lössnö än original. Säljer den bara för att frugan inte orkar dra igång en 700 utan behöver elstart...
Går det att trycka den på rullen?väger bara ca 50 kg,de är väll lätt att burka med den?

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Den går på rullen, och vill man ha den extremt resvillig sätter man tillbaka den korta mattan på den.
Inga problem att burka med den, men den är ju från 2001 så den är ju inte som en maskin från 2013 att köra, men så är inte priset som en 2013 års maskin heller. ;)

Jesper T

Medlem
1 feb 2013
10
0
1
Skogen
Den går på rullen, och vill man ha den extremt resvillig sätter man tillbaka den korta mattan på den.
Inga problem att burka med den, men den är ju från 2001 så den är ju inte som en maskin från 2013 att köra, men så är inte priset som en 2013 års maskin heller. ;)
Haha, När säljer du den då? För vad?vad är det för original matta?

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Åka rulle går över med tiden, resa över krön, diken mm är sällan nå problem oavsett. Burka är lättare med kort men inga problem med längre maskin när man lärt sig.

Skulle alla dagar i veckan satsa på en lite längre maskin då jag själv för första vintern åkt längre än 307 och jag vill inte tillbaka på kort igen känns det som ;) Sen motor är lite upp till dig själv, 600 håller kanske lite bättre och drar en aning mindre soppa men motor får man ju aldrig för mycket av eller hur !? :eyebrows:

Själv haft en Enduro 700 och dom går riktigt bra faktiskt, aldrig haft en så klaterfri skoter som den. Så en förlängd med 44mm matta låter i mina öron som en riktigt härlig maskin.

Jesper T

Medlem
1 feb 2013
10
0
1
Skogen
Åka rulle går över med tiden, resa över krön, diken mm är sällan nå problem oavsett. Burka är lättare med kort men inga problem med längre maskin när man lärt sig.

Skulle alla dagar i veckan satsa på en lite längre maskin då jag själv för första vintern åkt längre än 307 och jag vill inte tillbaka på kort igen känns det som ;) Sen motor är lite upp till dig själv, 600 håller kanske lite bättre och drar en aning mindre soppa men motor får man ju aldrig för mycket av eller hur !? :eyebrows:

Själv haft en Enduro 700 och dom går riktigt bra faktiskt, aldrig haft en så klaterfri skoter som den. Så en förlängd med 44mm matta låter i mina öron som en riktigt härlig maskin.
Haha,tack för hjälpen!blir nog en 700 till sommarn då,går sade att resa en 700 på led?:)och då är det inte så mkt skruva på dom alltså?tycker inte om å skruva..;)

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Bra skrivet HampusDj!

Dock vad jag läst/hört så är 700an driftsäkrare än 600an, och jag har ett par polare som åker Enduro 600 av samma årsmodell och de skruvar BETYDLIGT mer än vad jag gör. Jag har bara skruvat i 700an för att uppgradera och normal service, 600orna har dragits med diverse fel...

Jag säljer skotern så snart som möjligt, originalmattan är en 28 eller 32mm 307:a i nyskick, men ärligt - kör inte med en så låg matta på en 700!

Skulle jag stå i valet mellan 600/700 så skulle jag ta 700an alla dagar i veckan. Enda nackdelen är att den är tyngre att dra igång, men det är ju knappt en nackdel!

Vill du köra på rulle vill du ha mycket effekt = 700, gärna kort maskin
Vill du burka så har jag inte märkt någon större skillnad mellan 307/345, men visst en Rave är lättare att lägga omkull än min boondocker men boondockern är inte svårare att burka, bara annorlunda.
Vill du köra puder vill du ha MYCKET MATTA och mycket effekt...