Problem med Aktiv karibo rotax 277!

EuRoo

Medlem
27 jan 2009
18
0
1
Bytt kolvringar, kolv, kolvbult, nållager och packningar (Inga glapp på vevstaken).
Rengjort förgasarn och bestycka upp den till låg 45 / hög 180.
Haft lös och rengjort variatorn. Sitter en comet 94c med lite slitna vikter.

Ändå har jag ett nästan slammrande/knarrande ljud vid gassläpp och på låga varv vid jämn gas, smårycker även litegrann ibland vid jämn gas! Och detta gör den endast då motorn blir riktigt varm! :mmph:

Låter nästan som att den spikar!?

I övrigt går den som ett skott! :tongue1:

Tacksam för svar / tips!
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Jag ska kolla upp det ikväll..har inte pärmen med handböckerna här nära.
Men kommer ihåg att munstyckena skilljer lite mellan åren.
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Tjena!
Kollade upp bestyckningarna för ett tag sen.
-90an ska ha L=35 H=180
även -89an har samma bestyckning..
Kan ju skriva in lite mer när jag ändå håller på...
-86an L=25 H=145
-87an L=35 H=175
För årsmodell -88 saknar jag uppgifter.

Har du kört med annat lågfartsmunstycke tidigare? Isåfall gick den bättre då...
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
719
81
28
Norderåsen
Hur kan det skilja så mycket mellan årsmodellerna? Förbättringar genom åren? Kan en 86:a må bättre av att gå upp till det som en 90:a har?
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Jag tycker också det är hel konstigt. :wondering: Detta är vad som står i reservdelsböckerna iallafall. Trodde inte det stämde, förrän jag börja jämföra
böckerna, här för nån månad sen.
Men Karibon fick ju retursystem för bränslet till årsmodell -88. Så kan tänka
mig att det kan ha med det å göra också. Att dem bestyckade om.
 

EuRoo

Medlem
27 jan 2009
18
0
1
Tjena!
Kollade upp bestyckningarna för ett tag sen.
-90an ska ha L=35 H=180
även -89an har samma bestyckning..
Kan ju skriva in lite mer när jag ändå håller på...
-86an L=25 H=145
-87an L=35 H=175
För årsmodell -88 saknar jag uppgifter.

Har du kört med annat lågfartsmunstycke tidigare? Isåfall gick den bättre då...
Det som satt innan var 35! Kändes dock som jag fick ~5 hästar till då jag gick upp till 45, men missljudet består. -_-
 

EuRoo

Medlem
27 jan 2009
18
0
1
Skruvade idag in luftskruven från 2 varv till 0,5 varv och missljudet nästan försvann!? Jag har skruvat en hel del i skotrar men aldrig varit med om nått liknande. :S

Dessutom gick stiftet från mörkt sandbrunt till så gott som sotsvart.

Ska prova tanka 98 oktan också och se om det gör nån skillnad.
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Kul att du fick bort missljudet. :bigsmile: Så det var bara luftskruven som var problemet..
det lät ju lite konstigt!
Så den blev piggare när du bestyckade upp den.
Kanske jag också skulle prova å bestycka upp min. :bigsmile:
 

EuRoo

Medlem
27 jan 2009
18
0
1
Kul att du fick bort missljudet. :bigsmile: Så det var bara luftskruven som var problemet..
det lät ju lite konstigt!
Så den blev piggare när du bestyckade upp den.
Kanske jag också skulle prova å bestycka upp min. :bigsmile:
Fick inte bort missljudet helt dock! Och när jag körde i helgen dök ett väsande ljud upp också så jag rev ner hela motorn och hittade 2 dåliga ramlager och en trasig packpox på svänghjulssidan så det är där den tjuvat luft och därav spikningarna osv.! Trist att det ska rackla men skönt då man hittade felet! :)
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Okej, jaa det är härligt när man hittar vad som felat.
Ett tips: kolla även plastringarna så att dem är i bra skick. Dem som sitter i lagerlägena i blockhalvorna. När du ändå har isär motorn.
Jag hade en motor som hade dåliga vevlager, var total slut.
Bytte lager å tätningar men det hjälpte inte, veven hade litet glapp. Då klöv jag motorn en gång till å upptäckte
att plastringarna var problemet. Var så slitna att lagerlägena i blocken hade
blivit ovala. Var bara å kassera å byta motor.