byte av drivaxel lager på lynx finlandia

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Hejsan nu var det visst dax för lagerbyte i drivaxeln. Jag har montera ur boggien och lossa vajern till mätarn även 3 bultar som håller i lagersidan på högersida men går inte att få lös den från axeln. Sen undra jag om ja måste demontera ur hela vxl för att kunna komma åt lagret i den. All hjälp uppskattas verkligen.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Du ser ju på sprängskissen du har 3st bultar till i bandtunneln så delas ju axeln var lagret är.
Ja det förstås jag tog en ny titt och lyckades få loss en yttre koppen. Men när ja kände på lagret så verkar det okej inge glapp eller nått hackande motstånd och snurra som ett cykelhjul. Hur ska ett slut lager vara igentligen.

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Av vilken anledning håller du på och plockar isär den? Om det är lika som en 5900 som jag bytte matta på så va de bara att dra ur drivaxeln ur växelådan efter jag demonterat lagerhållaren på motsvarande sida förstås...:)

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Av vilken anledning håller du på och plockar isär den? Om det är lika som en 5900 som jag bytte matta på så va de bara att dra ur drivaxeln ur växelådan efter jag demonterat lagerhållaren på motsvarande sida förstås...:)
det står i rubriken lagerbyte men högra lagret verkar okej det vänstra blir värre

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Om den är gjord som de skotrar jag bytt på så måste du öppna växellådan.
Troligtvis är nedre drevet skruvat ihop med drivaxeln och i lådan finns en till lagerhållare.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Om den är gjord som de skotrar jag bytt på så måste du öppna växellådan.
Troligtvis är nedre drevet skruvat ihop med drivaxeln och i lådan finns en till lagerhållare.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
okej då vet jag får prova det

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
det står i rubriken lagerbyte men högra lagret verkar okej det vänstra blir värre
Du skriver ju att det inte är nåt fel på drivaxellagret så därför undrar jag varför du river, låter det illa någonstans eller river du bara för att du vill lära dig att skruva?

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Du skriver ju att det inte är nåt fel på drivaxellagret så därför undrar jag varför du river, låter det illa någonstans eller river du bara för att du vill lära dig att skruva?
Jag var ut och gjorde skid spår med far och kände att det började vibrera under mina fötter desutom hugger den när man motorbromsar. Så kollade jag först högra sidan och det verkade okej eftersom det inte gav nått huggande motstånd och rullade lätt. Men när ja kollade vänstra sidan som ja fick isär igår så var det slut går inte att rubba det lagret.