felande APV motpr Arctic cat M8

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
tjenare! har testat det mesta just nu för att få skotern att funka. kan ta historian från början.

startade skotern och hann köra 500 meter innan lampan ECU 16 började lysa, vände hem och började skruva. rengjorde portarna grundligt, for ut och testa men ingen skillnad, sedan kollade jag så att wirarna var ok och det var dem. märkte sedan att själva APV motorn inte rörde på sig när man starta den, den ska "ställa" in sig när man startar skotern. tog lös motorn och kollade om något såg konstigt ut men icket, har även testat med 2 st andra apv motorer men ingen skillnad... funderingarna flyger runt i skallen och driver mig till vansinne.

vad ska jag göra för att hitta felet? någon som varit med om liknande eller kan ge några tips jag kan göra, gör vad som hellst för att få den att gå igen!

Mvh/Ante

TOMPAN

Välkänd medlem
26 aug 2010
352
0
16
Piteå
Har du möjlighet att pröva din ECU i en annan m8:a för att kolla om den cyklar eller öppnar vid Wot, hade "turen" att en arbetskollega hade en likadan Ecu i sin 8:a med samma beteckningar (vet ej om det har betydelse vad är för symbol på Ecu:n om man bara ska felsöka), Fick då konstaterat att min Box var rökt. Tror det var pga av skavda kablar som jag hittade under tanken som går till apvmotorn.
Jag lyckades inte få tag i en begagnad Ecu med samma beteckningar varken i landet eller i staterna vid det tillfället och ny var det inte tal om då dom var dyra som f.n, så det blev en annan lösning.
Mekaniska avgasportar från: http://www.stmpowersports.com/arctic-cat-power-valve-sets-piston-style/
Därmed blev jag av med eventuell felande elektronik och vajrar. Har funkat felfritt i 50 mil, ta i trä(d) :)

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
låter som något liknande jag har, testade att mäta strömmen fram till apv motorn då fick jag bara 1volt har även summrat kablarna så att det inte är något brott i dem. men att jag bara fick 1volt fram till motorn är skumt, kan ju tilläga att det ökar när jag gasar. hoppas verkligen inte att det är ECU som farit...

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Jag som nästan började hoppas på att jag skulle få sälja en av apv-motorerna:)

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Rör sig servot om du pallar upp skotern och varvar över typ 7000 varv? För min del har inte servot rört sig vid start på vissa skotrar. Och öppnar det åt rätt håll? Har du rätt vajer längd? Provat köra utan vajrarna kopplade till servot?

TOMPAN

Välkänd medlem
26 aug 2010
352
0
16
Piteå
Har du haft löst hjulet på servon? kan hända att du har fel startläge på den. Vrid hjulet 180 grader från nuvarande position, montera vajrarna i rätt läge och pröva igen.

TOMPAN

Välkänd medlem
26 aug 2010
352
0
16
Piteå
Edit: torerik var snabbare :)

Den går helt enkelt inte att köra med, felkod följs upp av att han går in i "Limp Mode" dvs han bryter vid varv över 5000 tror jag det var, var ett h.vete att ta sig hem då det hände mig mitt skogen me inslagvarv runt 4200.
Finns ett knep för att häva Limp Mode. Vrid servon så att portarna hålls helt öppna, Kom inte upp nån felkod då jag gjorde så.

Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag hade ett liknande problem och jag kan säga att jag har testat det mesta.
Kolla vajrar för brott, ta loss värmeskyddet och undersök ordentligt. Ställ in vajrar ordentligt. Rengör portar. Kolla kablage och ecu och mät allt. Testa ta lös hjulet och sätta tillbaka reverserat. Skruva lös locket, det runda cylindriska som sitter med tre skruvar på apv-motorn och testa snurra och montera i alla tre positioner.

Tips. Ta bara loss remmen så kan du gasa bäst du vill, mer utrymme får du också. Och när du gasar och varvar och har dig så vevar du fram och tillbaka på motorn för hand och ser om den hittar rätt position.

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
Jag hade ett liknande problem och jag kan säga att jag har testat det mesta.
Kolla vajrar för brott, ta loss värmeskyddet och undersök ordentligt. Ställ in vajrar ordentligt. Rengör portar. Kolla kablage och ecu och mät allt. Testa ta lös hjulet och sätta tillbaka reverserat. Skruva lös locket, det runda cylindriska som sitter med tre skruvar på apv-motorn och testa snurra och montera i alla tre positioner.

Tips. Ta bara loss remmen så kan du gasa bäst du vill, mer utrymme får du också. Och när du gasar och varvar och har dig så vevar du fram och tillbaka på motorn för hand och ser om den hittar rätt position.
har testat det mesta som du beskriver, vet dock inte om ECU är hel, vet ej hur jag ska kolla det. känns som att om vajrarna är fel inställda varför ska den varna för ECU 18 (servomotorn) och inte BARA ECU 16 (felinställda vajrar osv...)? när jag testade orginal motorn så rörde den sig inte det minsta men när jag böt till de andra jag har att testa med så rörde den på sig på lägre varv, antar att den ställde in sig då.

tacksam att ni ger mig tips, uppskattas enormt! inte kul att stå med skotern i garaget när det är blue bird och -5...

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Justja. Jag glömde ju att nämna vad felet var för mig. Eftersom att vajern går så nära motorn så blir det varmt och skyddet hade gått sönder så att själva slangen till vajern smält av. Och då blir justeringen helfel. Jag fick båda felkoderna och ibland bara en och motorn verkade inte ens vakna till liv. Efter att ha bytt vajer gick allt som det skulle.

ECU:n ska inte gå sönder. Det är i varje fall extremt ovanligt.
På min apv-motor hade skyddet på kablarna som går ut från motorn nött ett hål i isoleringen på kablarna. Det var i sig inte upphov till något fel för mig men det är ju något du kan titta på om inte annat.
Jag hade en exakt likadan skoter.

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Hoppas du får till det! Inte kul att stå med skotern i garaget mitt i säsongen :( Glöm inte att skriva i tråden sen vad de var =)

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
kan gladerligen meddela att jag fått bukt på problemet, köpte ny vajer och testade en annan motor och vips så funkar det. återigen ett stort tack till alla som hjälpt mig! AlexA ska ha ett plus i kanten då jag fått låna/köpa ett par av hans APV motorer.