Stötdämpare för tuffa tag ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja !

Jag skulle vilja Byta stötdämpare på min x- ride såatt jag kan köra fortare efter leder ,över gupp osv utan att dom bottnar så lätt som dom gör org :eviltongue:
Jag har pumpat. Den bakre bogiedämparn till 155psi men den bottnar lite väl lätt ändå? Jag väger ca 81 kg.

Passar dämparna ifrån en -12 xtx ?

Luggen

Välkänd medlem
2 nov 2012
162
1
6
Arvidsjaur
det enda jag kan komma på är att byta till fox evol.
annars måste du ju dit med boggifjädrar å sånt om du ska ha gamla hederliga dämpare!

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Jag tror att problemet är att du måste justera kompen på dämparen
Du har ju en justerskruv på dämparen.skruva in den 5 klick och ut å provkör

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Nej tyvär så kan man inte ljustera komperssionen lr returen på stötdämparna på en x- ride !
Bara trycket i dämparn, typ som att ökar/minska förspänningen på en dämpare med metallfjäder.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
En fråga bara: Varför köpte du inte en Tt-x om du kör mycket led? Dom har ju feta dämpare nämligen.
För att den inte skulle ha en changs att få fäste med 270hk enligt yc :) sen vill ja g kunna köra i lössnö oxå och nytron är ju tung i nosen så den behöver lite matta för att hålla sig "flytande". Skulle jag tro.
X-riden funkar helt ok på led förutom att den bakre bogidämparen är för mjuk!

MTX

Välkänd medlem
3 feb 2011
116
2
6
har du skotern upphissad eller nersänkt när du pumpar dämparn?
vad har du i den främredämparn?

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Har kört 80 i center och 200 bak, minns då inte att den ville bottna. Ej att rekommendera men bottna gör den inte!!!

MTX

Välkänd medlem
3 feb 2011
116
2
6
ja med 50 i främre och 150 i bakre så är det garanterat den främre som bottnar inte den bakre.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag ställde dämparna enligt instruktionsboken ! :) men det fanns ingen tryck/vikt tabell att gå efter som det brukar ? Bara reko,enderattryck och max tryck för varjedämpare.

Sen vill jag kunna styra med skidorna efte leden trots att jag har 270hk underhuven :) och då kan man väl inte ha så mycket tryck i centerdämparen ? Jag har 80psi i skiddämparna vilket är 10psi över rek tryck så jag kanske kan öka till typ 65-70psi i centerdämparn utan att skidorna fladrar i luften helatiden ?

Det är kul att åka på rullen men inte i "70"km/h in i en snäv kurva! :) jag är inte riktigt på chris Burant,s nivå ännnu lol !

MTX

Välkänd medlem
3 feb 2011
116
2
6
Alla har olika körstil och gillar olika inställningar på skotern.
Varför så rädd att prova ändra?
Bästa sättet är att prova sig fram och kanske inte göra en tråd om alla små
grejjer man undrar över, Att pumpa/svika dämparn tar 3 minuter och inget går sönder.
Samma gäller boggie fästet bak 2 bultar tar 3 minuter. Ingen annan kan ställa in skotern åt dig
Nu låter jag kanske bitter men varför köpa en mcx270 om man inte kan/törs prova pumpa dämparn 10 psi
upp ner utan andras åsikt?

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Jag har min på lägsta på boggifästet bak sen har jag dragit åt balataremmen bak något, tyckte den blev bättre efter led av det men fömodligen inte bättre i djup snö..