phazer mtx. stark eller?

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Hejsan.
Börjar luta åt en phazer mtx snart.
Men är lite orolig över att den inte ska orka mer att dra en pulka samt en familj på 3. Sen så äran själv ingen 17kåtstin kille på 55gk så nästa fråga är hur är den i lössnö samt i backar?
Ska man jämföra 4-tackts 500 med en 2-tackts 500, tycket att 4 ska vara starkare men kanske är bara jag?

Reactions: Mr snow

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Testade en Phazer MTX första gången för någon dag sedan och trodde handbromsen låg i när jag skulle iväg. Vilken otroligt trött och tråkig skoter

80hk på 500cc skulle bli som att ha 320hk i 2liters bilmotor. Det är riktigt bra litereffekt. Svårt att jämföra 4-takt och 2-takt då en 2-takt använder sig av varje varv för att förbränna så det går att plocka mer effekt ur en given volym

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Ska nog åka å pröva en. Är även sugen på en nytro mtx men det är en helt annan prisbild på dom.
Phazern va som i rätt kurs. Är inte 18längre så hoppa över vägar å toka efter led är pase nu. Satsar mer på en skoter som är mer allround.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
mamma har en phazer rtx som jag åkt mycket på, känns också slö och dör ibland när man ger gas från tomgång. Får man bara upp varven så är det en riktigt mysig ledskoter som jag hängt på vassare skotrar med. Känns rolig att köra och bjuder till lek, rtx alltså.
Skulle inte vilja dra pulka med den motorn, går nog inte varm, men skulle behövas dreva ner tokmycket för att inte vara jobbig att smyga iväg med.

600ACE är däremot en motor för att dra pulka med, funkar toppen men som en traktor (slö gummibandskänsla)

Nytrons motor är underbar och inbjuder till gasbus tack vare ljudet. Lite hårt tillslag bara så själv tycker jag det är en skoter utan drag som går bra om man spårar upp leder eller liknande, känns på tok för framtung för att jag skulle våga utmana med den. Kör jag fast ensam så kan jag bli stående i 2-3 timmar innan jag grävt mig loss. Been there!

Överväg en renegade 1200a, upplever att det är mer crossover än en nytro mtx. Den motorn är lite mer gummiband den med, men känns som det aldrig ska ta slut, lika som på nytron. Känns även bättre balanserad på nått vis, känns inte alls lika tung trotts att det inte är långt ifrån.

freo

Medlem
6 okt 2011
14
0
1
Nedansjö
Jag är nöjd med min Phazer MTX men allting är relativt. Motormässigt går det inte att jämföra med 800 tvåtakt eller Nytro men effekten räcker så länge det inte blir väldigt brant och djupt.

Men den tar sig fram bra och har ett skönt chassi. Ett plus är ju förbrukningen och driftsäkerheten.
Den går ju bättre än 550 fläktkyld iaf.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
förbrukningen gillar jag också, men i vårt gäng så är det alltid reservdunk till phazern (som ironiskt nog en ski-doo får bära på då phazern inte har plats).

Den drar ungefär samma som oss andra efter led (1.2-1.5liter milen), RTXen vi har hör inte hemma utanför...

Men blir galet mycket bättre både på led och utanför med ett par xtx skidor från yamaha.

Marcus-stind

Välkänd medlem
12 mar 2008
100
0
6
Hejsan.
Börjar luta åt en phazer mtx snart.
Men är lite orolig över att den inte ska orka mer att dra en pulka samt en familj på 3. Sen så äran själv ingen 17kåtstin kille på 55gk så nästa fråga är hur är den i lössnö samt i backar?
Ska man jämföra 4-tackts 500 med en 2-tackts 500, tycket att 4 ska vara starkare men kanske är bara jag?
I begynnelsen när jag var en liten parvel harvade vi fjällen runt sittandes 3 st i en enkel pulka dragen av en EX 440, så effekten klarar du dig med. Sen huruvida det känns som en ocean av effekt är väl en annan sak.

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Alla som kör phazer verkar vara grymt nöjda. Sen så är det enligt mig en ny maskin för 90k inte värst. Tror man får en väldigt allround maskin. Rymms man 2 vuxna på den? För det finns väll ingen klick on dyna till dom?

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Om man köper en Phazer för att ständigt åka runt med skidorna rakt upp i luften, snabbast upp på fjället och vara värst, då blir man besviken.
Köpte min MTX i december och har kört 80 mil nu och är nöjd. Känns som alla 80 hk används och jag gillar smidigheten i maskinen. Har i alla fall väldigt roligt på min maskin och bränsleförbrukningen är det tummen upp på.
För mig så vad det totalekonomin, fyrtakten och det smidiga formatet som gjorde att det blev en Phazer.

Isakos

Medlem
8 sept 2012
14
0
1
Malmberget
Måste hålla med föregående talare, Phazern är ingen värstingskoter likt nytron men likt förbannat är det ändå en otroligt rolig skoter.

Jag köpte en MTX -13 och är hur nöjd som helst med den. Den tar sig fram på de mesta ställena (är också väldigt mycket snö här uppe i Gällivare) och är mycket smidig. Kan däremot inte rekommendera att man ligger efter leden ofta med MTX version.

Känns dock inte som en familjeskoter för mig i alla fall, trångt om utrymme på dynan samt som jag tidigare sa väldigt obekväm på led.

Hur som helst är det ett bra alternativ för dom som vill leka runt i pudret å klättra men ändå inte vara "värst".

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Varfør inte kolla på Venture Multi Purpose? Samma motor som Phazer, men fasiken så mycket mer komfort. Och får du något il och vill køra fort ær det bara hålla stumt efter leden, jag blev faktiskt chockad øver hur stadigt den gick på leden. Men du sæger ju sjælv att du inte ær ute efter något racevidunder, så dær har du absolut en vettig maskin enligt mig.
En sådan kan du sækert hitta før en vettig peng, inte minst någon gammal uthyrningsmaskin som ær vælservad och inte særdeles plågad...

Nytro180

Medlem
1 nov 2013
38
0
6
Östersund
Jag rekommenderar en nytro xtx till dig, nyare än 2010 bara, den kan du åka 2 på(finns klick on också) dra pulka/sladd är inga problem och vill du leka av dig så har du en jävligt rolig maskin för att vara 144" sen eftersom den har uppvinklade boggieskenor så går den som en rtx efter leden :) bränsleförbrukningen är inte heller någon problem runt 1-1.5 efter leden vid fiskörning och lek ute pudret runt 3 liter milen vilket inte är så farligt! och som vanligt när man pratar Yamaha, vikten... xtx'en väger 246kg torr och 274kg körklar vilket inte är så farligt, sen har den en enormt driftsäker motor och alternativ till överladdning i form av turbo eller kompressor! inget fel på phazern men det är ju ingen värsting precis :/ men en perfekt tjej/guddskoter är det ju absolut :) här har du en film på hur xtx'en är att leka med( helt orginal) http://www.youtube.com/watch?v=S8tUQ9quRmA

Last edited:

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Phazern är ingen räser. Men den går förvånansvärt bra och upplevs som en lättviktare. MTX går överjävligt bra i djup snö. Har aldrig dragit pulka med min, men de som ev. åker pulka efter slipper i vart fall bli blårökta. Drar lite soppa. Bror min har en polaris iq 600, den drar exakt dubbelt så mycket, och han kör inte ifrån mig utom möjligtvis i toppfart över en välpackad sjö. Den går fint att åka två vuxna på, se bara till att ställa in boggien för det (förspänningen). MTX kan upplevas trögstyrd och understyrd, enkelt att fixa - om man stör sig. De 80 pållarna levereras på ett helt annat sätt än på någon annan skoter jag kört, kraften är linjär och smidig och kommer verkligen ner i backen. Tyvärr lite Briggs & Stratton-känsla och inte så sportig känsla. Effektivt är det dock.

Ljudet påminner om en Triumph thruxton, och det är ju inte fel.

Det enda du kommer att behöva göra är att kolla olja varje år och fylla på soppa. Ventilerna kollar du vid 6000 mil (då du även kan passa på att byta tändstift och luftfiltret). Typ.
Servicen är mao på e helt annan nivå än vad skoterfolket annars är vana vid.

Vill du vara sportig rekommenderar jag Nytro. Eller turbo till Phazern (men då blir det mer att hålla koll på).

Undvik första årsmodellerna om du inte köper av någon kunnig som gjort alla nödvändiga uppdateringar. Alla är mer eller mindre glapp i styrningen, jag lever med det på min då det inte stör mig. Andra byter bussningar för ett par hundra. Kolla a-armar och styrstag efter skador (vilket i sin tur kan innebära dyra repkostnader). Köper du en tidig, kolla även att boggien är hel.

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Har haft Phazer i ett par år och dragit runt med familjen med en MTX. Största nackdelen med Phazer är att den är fruktansvärt glapp i styrning och framvagn redan efter typ 10 mil. allt snack om Yamahas överlägsna kvalitet är rejält överdrivet. Många kulleder eftersom styrstången går runt motorn, bedrövliga bussningar som Yamaha borde ha bytt ut typ 2008. Trevlig ekonomisk maskin som Yamaha skulle kunnat förbättra under dom åren den funnits.. bara en sån sak att krängningshämmaren går neråt ist för uppåt... humor

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Alla som kör phazer verkar vara grymt nöjda. Sen så är det enligt mig en ny maskin för 90k inte värst. Tror man får en väldigt allround maskin. Rymms man 2 vuxna på den? För det finns väll ingen klick on dyna till dom?
inte jag, jag hade en rtx absolut den sämsta skotern jag haft av 10 möjliga.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Har köpt en som grabben och sambon kör

Flyter på rätt bra i snön men är OTROLIGT trött.

Ska man bara lite uppför så känns det som att motorn inte orkar driva runt mattan

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Har köpt en som grabben och sambon kör

Flyter på rätt bra i snön men är OTROLIGT trött.

Ska man bara lite uppför så känns det som att motorn inte orkar driva runt mattan

Den bör isf felsökas. Men som sagt det är en instegsmodell, ingen räser. Fast så trött som du beskriver att din är betyder att något är riktigt fel.