Köpte mig en Elan 250 -76a

ext550

Medlem
21 feb 2009
28
0
1
Köpte mig en elan 250 -76a repobjekt.
ser ju ut som den varit i kriget och förlorat.
Får inte igång härket.
Köpte nytt stift men inge vidare.
Försökte hälla bensin i cylindern men int försökte den ens.
Gnista finns.
Vad är det för mackapär på avgassidan på cylindern?
ser ut som att det suttit nåt där som ska dra eller trycka.
Har mikuni gasare i den.
När jag var och titta på den fick vi livstecken i den då en annan höll för hålet var luft filtret ska sitta.
 

ext550

Medlem
21 feb 2009
28
0
1
vi fick igång den när man höll handen baki förgasaren. försöker jag gasa så baktänder och smäller den.
kanske hjälper byta bensin?
 

impeller

Aktiv medlem
15 jan 2012
52
0
1
Skelleftehamn
vi fick igång den när man höll handen baki förgasaren. försöker jag gasa så baktänder och smäller den.
kanske hjälper byta bensin?
Har den stått en längre stund skulle jag iaf plocka isär förgasaren och gå igenom och rengöra den! Eftersom den startar om du håller för förgasaren kanske den går snålt?
Mvh P
 

ext550

Medlem
21 feb 2009
28
0
1
fick dit primern och då startar den.
försökte justera tändningen men blev inge bättre.
försökte med ny bensin ingen skillnad.
tog med fint sandpapper mellan brytarna och kontrollerade avståndet och de stämde.
är väl samma och ta lös motorn och byta allt är ju int farligt dyrt iaf.
 

GJz

Medlem
5 feb 2013
8
0
1
Vilhelmina
Det på baksidan torde väl vara vad man kallar en "pys", dvs. en ventil som släpper ut lite av kompressionen för att underlätta handstarter.
Brukar vara kopplad med vire till ett handtag som man håller in medan man drar igång motorn med magnapullen.
Att membranförgasaren flödar har hänt mig ett antal gånger när det finna vattendroppar i tanken som sugs in och fryser fast flottörnålen i öppet läge.
Då häller man i en liten skvätt isopropanol (antifrysmedel för tryckluftsbromsar) och drar in lite i förgasaren och låter den stå ett tag.
Vad som är extra känsligt för en så pass stor förgasare på en så liten motor är "tjyvluft".
Tjuvdrag i vevhusets packboxar kan utvecklas när dessa stått och torkat i flera år, men än vanligare är det med tjucdrag i förgasarfläns eller insugningsgummi.
Symptomet blir att motorn inte reagerar på ställskruvarna till lågfarts- respektive högfartsmunstyckena.
 

ext550

Medlem
21 feb 2009
28
0
1
ok misstänker att packboxarna gjort sitt när jag hade lös magnapullen och kolla in i tändplattan såg de lite fuktigt ut bakom.
nå blir och sälja denna i delar då jag ska inhandla mig en karibo